Boeings over de Hierdense Poort en Arkemheense polder

21 januari 2009 om 00:00 Nieuws

NIJKERK - Als de plannen allemaal doorgaan, vliegen over niet al te lange tijd vliegtuigen als de Boeing 737 en Airbus A 320 over de polder Arkemheen bij Nijkerk en de Hierdense Poort bij Hulshorst. Lelystad Airport heeft de ambitie om de komende jaren namelijk flink uit te breiden, om ruimte te bieden aan lijndienstvluchten naar bestemmingen binnen Europa. De nieuwe aanwijzing van de minister maakt het mogelijk dat per jaar circa 2 miljoen passagiers van Lelystad Airport gebruik gaan maken.

door Jeanne Dijkstra

Inmiddels heeft CDA uit Nijkerk vragen gesteld aan het college over de vliegroutes. Naar aanleiding van reacties van verschillende gemeentes en organisaties is er een aantal routes bedacht die zijn opgenomen in de startnotitie van de milieueffectrapportage. Van de vijf genoemde routes gaan er volgens CDA vier over Nijkerks grondgebied, waaronder het Natura 2000-gebied Arkemheen.

Naast uitbreiding van vliegveld Lelystad gaat de nieuwe Rijksluchtvaartnota ook over de verdere aansluiting op en versimpeling van internationale vliegroutes, mogelijk gemaakt door het EU-akkoord over het openstellen van het Europees luchtruim in december 2008.

Het CDA in Nijkerk maakt zich zorgen over de gevolgen van dit alles met het oog op mogelijk toenemend lawaai en extra luchtverontreiniging. De fractie wil weten dat als de vijf routes daadwerkelijk worden vastgesteld, welke gevolgen voor geluidhinder en luchtverontreiniging dit dan zal hebben? Heeft de gemeente invloed gehad op het tot stand komen van de bedachte routes? En is het juist dat route vijf mede tot stand is gekomen na aandringen van de noordelijke buurgemeentes Harderwijk en Nunspeet? Wat is de invloed van Nijkerk geweest? Heeft het college zijn mening al te kennen gegeven over de routes zoals vermeld in de startnotitie aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, de Commissie Alders en/of de Lelystad Airport? Wat is die mening? Zo niet, is het college voornemens dat alsnog te doen? CDA wil verder weten welk standpunt Nijkerk inneemt en over welke informatie de gemeente Nijkerk aangaande eventuele 'nieuwe' internationale routes in de regio beschikt.

Nunspeet

Ook het CDA in Nunspeet maakt zich zorgen over de nieuwe vliegroutes. Fractiesecretaris Jannie van Gronden: ,,Wij kijken met argusogen toe. Niemand wil toch dat de routes over ons heen gaan komen. In de eerste instantie zou de baan richting Kampen gaan, maar in de voorlichtingsavond die onlangs gehouden is, werd wel duidelijk dat het een groot circus gaat worden, met scholen, een congrescentrum en nog meer. Natuurlijk zijn er pluspunten voor toerisme maar wat willen we? Rust of röring? We zijn er op zich niet tegen maar we willen geen overlast. Het vreemde is dat we uit de polder helemaal geen berichten horen. Hoe denken ze er daar over? Toen we het vrienden vroegen die daar wonen, wisten ze nog van niks.''

Voorzitter Henry Stulen van Gemeentebelang Nunspeet: ,,We hebben in 2007 al vragen gesteld aan de raad toen het er op leek dat Harderwijk aan het lobbyen was de routes boven Harderwijk weg te krijgen. Een van de routes zou over Hulshorst gaan. Het college wist toen officieel nog van niets maar is toen in contact getereden met Harderwijk. Op schriftelijke vragen in november dat jaar, bleek dat de routes niet tegen te houden waren. Op zich is Gemeentebelang niet tegen de uitbreiding, het is niet slecht voor de regio, maar het is wel vreemd dat aan de ene kant Hierdense Poort verkeersluw wordt gemaakt en dat aan de andere kant de vliegtuigen over Hulshorst heen gaan. Onze fractie heeft toen gevraagd voor te sorteren op andere zaken, zoals subsidies voor geluidsisolatie, brandweer en politie, maar het antwoord van het college was dat de vliegtuigen op dat punt zal zo hoog vlogen dat dit niet aan de orde is. We zijn er niet per se tegen maar willen wel dat zaken goed worden ingevuld.

Het college van b&w van Nunspeet is niet op de hoogte van vorderingen in het onderzoek naar alternatieve routes. ,,Geruime tijd geleden is door Harderwijk en Nunspeet gesproken over mogelijke alternatieve routes. Deze zouden meegenomen worden in de MER-onderzoeken (milieu-effectrapportage) maar tot nu toe is ons niets bekend'', aldus de Nunspeetse gemeentevoorlichter Wob Meijering.

De gemeente Lelystad en de provincie Flevoland hebben ingestemd met de ontwikkeling van Lelystad Airport. De commissie Alders is nu bezig met het peilen van draagvlak voor deze uitbreiding.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie