Wethouder Lelystad schrijft open brief aan inwoners Veluwe

1 september 2009 om 00:00 Nieuws

NIJKERK - Jop Fackeldey, wethouder van onder meer ruimtelijke ordening en stadsontwikkeling van Lelystad en in die hoedanigheid eerst verantwoordelijke voor de plannen rond de ontwikkeling van luchthaven Lelystad stuurde deze week een open brief, gericht aan de bezorgde inwoners van Ermelo, Nijkerk, Putten, Nunspeet en Harderwijk

door Jeanne Dijkstra

De wethouder pleit in de open brief om bij de discussie over de groei van Lelystad Airport uit te gaan van de juiste feiten en gegevens. ,,Te veel wordt in publicaties een beeld geschetst van een luchthaven die geen recht doet aan de werkelijkheid'', aldus Fackeldy. Met de brief wil hij een aantal hardnekkige veronderstellingen en misverstanden terug brengen tot de juiste proporties.

Fackeldy: ,,Met grote belangstelling volg ik de discussie die met name in de gemeenten op de Noordwest Veluwe wordt gevoerd over de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport. Ik begrijp de onrust want niemand zit te wachten op verstoring van de rust door vliegtuiglawaai. De kwaliteit van de discussie wordt echter beter naarmate partijen beschikken over dezelfde informatie.,,Dan kan de eindconclusie die je uit de discussie trekt voor elke partij anders zijn, maar wordt deze in ieder geval genomen op juiste gronden. Het is juist daarom dat wij in Lelystad investeren in een goede communicatie met iedereen. Concreet heeft dat gestalte gekregen in het Bestuurlijk Overleg Lelystad Airport (BOLA) waarin vertegenwoordigers van bovengenoemde gemeenten zitting hebben. Bestuurders uit deze gemeenten weten dan ook dat sommige vooronderstellingen over de ontwikkeling van Lelystad Airport volstrekt onjuist zijn en de discussie daarover vertroebelen. Ik wil graag bij deze de juiste feiten en gegevens weergeven en nodig inwoners van de Veluwse gemeenten graag uit om op basis daarvan verder te praten.

Volgens Fackeldy heeft Lelystad helemaal niet de intentie om uit te groeien tot een tweede Schiphol. ,,De groei van Lelystad Airpport moet binnen bestaande wettelijk vastgelegde mileugrenzen plaatsvinden, zoals door de gemeenteraad van Lelystad is vastgesteld in een visie. Met het nu door Lelystad Airport aangevraagde aantal van 5.000 vliegtuigbewegingen per jaar van groot verkeer (Boeing737 / Airbus 320) blijft het nu lopende verzoek om aanwijzing ruim binnen de gestelde grenzen.''

,,Ook levert, in tegenstelling wat wordt beweerd, de uitbreiding van de luchthaven wel degelijk banen op'', volgens Fackeldy. ,,De gemeente Lelystad heeft onderzoeken laten doen naar de economische effecten. Daaruit concluderen dat er minimaal 800 arbeidsplaatsen per miljoen passagiers gerealiseerd kunnen worden. Rapporten van gezaghebbende bureaus tonen de haalbaarheid van deze ambitie aan. Dit zal niet vanzelf gaan en daar zal aan gewerkt moeten worden. Dat doet de gemeente, samen met de gemeente Almere en de provincie Flevoland door oprichting van Ontwikkelings Maatschappij Airport Lelystad Almere en de ontwikkeling van het nabij liggende bedrijventerrein Larserknoop. Ook de Noordwest Veluwe profiteert economisch van deze ontwikkeling.''

Dat het advies van Hans Alders over 35.000 uit te plaatsen vluchten op Lelystad al bijna een feit is, bestrijdt de wethouder. ,,De werkelijkheid is dat men goed onderscheid moet maken tussen de lopende en op korte termijn af te ronden aanwijzingsprocedure en de lange termijn ontwikkelingen. Het verzoek om aanwijzing dat door de exploitant van de luchthaven is ingediend heeft betrekking op circa 5.000 vliegtuigbewegingen. Over dit verzoek neemt het rijk dit najaar een beslissing. Voor de lange termijn zijn nog geen beslissende beleidskeuzes gemaakt. Alders stelt daarvoor op dit moment een advies op, waarbij hij inmiddels heeft aangegeven dat hij meer tijd nodig heeft om tot een afgewogen advies te komen.

Ook is het volgens Fackeldey nog allerminst zeker dat de vliegroutes voor veel herrie en overlast gaan zorgen boven de Veluwse dorpen. ,,De exacte routes staan nog niet vast. Het gebruik van de routes is ondermeer afhankelijk van de bestemmingen die vanaf Lelystad zullen worden aangevlogen. De vertrekroutes zijn in de aanwijzingsaanvraag van Lelystad Airport en in het Milieueffectrapport (MER) aangegeven. Van vluchten naar het westen ondervindt de Veluwe geen hinder. Wanneer vanaf Lelystad naar het oosten wordt vertrokken, vliegen de vliegtuigen deels over de Veluwe. In een normale situatie komen die op een hoogte van tenminste 7.000 voet (ca. 2.100 meter) over. Vliegtuigen die op die hoogte vliegen zijn goed zichtbaar, maar veelal valt het geluid dan weg tegen het normale achtergrondgeluid. Waar vertrekroutes redelijk vast liggen, geldt dat niet voor naderingsroutes. Daar gaat het als volgt: vliegtuigen zijn verplicht om op circa 15 kilometer afstand van de luchthaven recht voor de baan aan te komen vliegen. Afgezien van de aanwijzingen door luchtverkeersleiding zijn piloten voor dat (interceptie)punt in beginsel vrij in het kiezen van hun koers. Mede namens de Veluwse gemeenten is met de Minister van Verkeer en Waterstaat afgesproken dat woon- en natuurgebieden zoveel mogelijk worden vermeden en dat hiervoor de modernste technieken en (navigatie)apparatuur zullen worden ingezet. Op basis van de definitieve aanwijzing worden de routes (vertrek én nadering) voor Lelystad Airport definitief ontworpen en vastgesteld. De Minister van V&W heeft toegezegd de regio bij dit proces te betrekken en het definitieve ontwerp in een bestuurlijk overleg met de regio te bespreken.''

Reactie burgemeester Van Hemmen

Burgemeester Dick van Hemmen van Nunspeet vindt de brief die wethouder Jop Fackeldey van Lelystad aan de bewoners van de Noordwest Veluwe heeft gestuurd met uitleg over de uitbreiding van Lelystad Airport op zijn minst opmerkelijk en eigenlijk overbodig. ,, De inwoners van de Noord-Veluwe zijn heel goed geïnformeerd door hun eigen gemeentebestuurders. De brief voegt dan ook weinig toe.''

Ook is Van Hemmen niet bang dat de brief de opinie zal beïnvloeden. ,,De inwoners zijn nuchter genoeg en goed in staat zelf de feiten te beoordelen. Overigens is men op de Noord Veluwe geen tegenstander van uitbreiding van de luchthaven. Wel vinden wij dat de alternatieve route zoals aangedragen door de gemeenten Harderwijk en Nunspeet serieuzer moet wordt genomen. De provincie Gelderland steunt ons in de bezwaren die door de gemeenten op de Noord Veluwe zijn ingediend in het kader van de milieu effecten rapportage.'' Volgens Van Hemmen is het dan ook op zijn minst strijdig dat de Noord Veluwe geconfronteerd wordt met aanvliegroutes, terwijl men juist bezig is met natuurontwikkeling. ,,We willen dat rekening wordt gehouden met de natuur en mens en dier. Ik denk dat hieraan meer aandacht moet worden geschonken dan aan kritiek dat de burger op de Noord-Veluwe niet goed zou zijn geinformeerd. Vandaar ook dat wij zeggen kijk goed naar de gevolgen voor het Oude Land en richt je niet alleen op de omgeving van Lelystad. Neem de bezwaren en argumenten van de Noord Veluwe serieus en vertel niet alleen je eigen verhaal dat impliceert dat wij het hier verkeerd hebben begrepen.''

Van Hemmen noemt het dan ook van groot belang dat rond de uitbreiding van Lelystad Airport zo veel mogelijk duidelijkheid wordt gegeven en dat transparant beleid wordt gevoerd. Hij wordt hierin gesteund door meerdere belangenorganisaties op de Noord Veluwe.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie