Wereldwinkel beste keten

26 maart 2008 om 00:00 Nieuws

Dit succes straalt natuurlijk ook af op de wereldwinkel in Hoevelaken, gevestigd in de bibliotheek aan de Meerveldlaan en de wereldwinkel in Nijkerk, gevestigd aan de Gasthuisstraat 4. De hoogste tijd voor een gesprek met de voorzitters van de Wereldwinkel in Hoevelaken en Nijkerk, Frits Harmsen en Mariëtte Duijser.

Samen werken aan recht- vaardiger wereld HOEVELAKEN/NIJKERK - Ieder jaar houdt Elsevier Retail de verkiezing tot Beste Winkelketen van Nederland. In 2007 hebben 385.000 consumenten de Wereldwinkel verkozen tot Beste Winkelketen in de categorie Hobby, cadeau en overig. De Wereldwinkel kreeg bovendien een tweede prijs voor het meest klantvriendelijke personeel.

door Gerrit Steen

Hoevelaken

Er zijn maar 3 plaatsen in Nederland waar de wereldwinkel in de bibliotheek gevestigd is, Hoevelaken is er één van. Frits Harmsen: “We hebben in januari ons 1-jarig bestaan gevierd in de bibliotheekwinkel en het eerste jaar afgesloten met een licht positief resultaat. De omzet kan en moet eigenlijk wat hoger, maar gezien het feit dat we maar 15 uur in de week open zijn (en in de zomer nog maar de helft hiervan), dat we slechts 15 vierkante meter verkoopruimte hebben én dat we niet in het dorpscentrum zitten, dan kun je als bestuur niet anders dan tevreden zijn. Dit betekent niet dat we rustig achterover kunnen zitten en afwachten. Vooral het aantal mensen dat onze winkel bezoekt kan best wat hoger.”

,,Wij dachten in eerste instantie dat de mensen die wekelijks in de bibliotheek komen, automatisch ook wel naar de producten in onze wereldwinkel zouden komen kijken. Dat automatisme zit er dus niet is, daar moeten we wat aan doen. We hebben een contract voor 3 jaar en trekken daarna pas conclusies over het voortbestaan van de wereldwinkel. We proberen nu in het tweede jaar onze naamsbekendheid te vergroten, want er zijn nog steeds veel mensen die niet weten dat er een wereldwinkel in de bibliotheek is. Mensen die hier boeken komen ruilen zijn in eerste instantie onze doelgroep. De combinatie bibliotheek, wereldwinkel betekent dat je een belezen, in veel gevallen milieubewust publiek trekt. Die wisselwerking moet eigenlijk nog wat sterker worden. Want we staan hier natuurlijk niet voor ons zelf, we steunen een ideëel doel, het ontwikkelen van een eerlijker handelsstructuur voor mensen in de Derde Wereld.”

“Om onze naamsbekendheid ook buiten het bibliotheekpubliek te vergroten manifesteren we ons met gerichte acties bij bepaalde gelegenheden zoals de Kerstmarkt in Hoevelaken. Ook op de Vastenaktie op 9 maart jl. in het Pauluscentrum stonden we met een kraam. Op 24 mei organiseert het Utrechts Landschap een themadag in kasteel Stoutenburg waar we ook met een kraam paraat zijn. Vorig jaar november hebben we een huis-aan-huis actie gehouden, voor Moederdag a.s. doen we dat ook weer. Het wordt een wervende actie, samen met de bibliotheek, die loopt van 28 april tot 10 mei. We gaan nu echt een mooi product promoten voor Moederdag!”

Mariëtte Duijser: “Zevenendertig jaar geleden startte de Wereldwinkel in de Venestraat. Het was een van de eerste Wereldwinkels van Nederland. Nu zijn er ongeveer 400 wereldwinkels. De landelijke Vereniging van Wereldwinkels heeft de lokale winkels en vrijwilligersgroepen altijd gestimuleerd om te professionaliseren. De verbouwing, herinrichting en de nieuwe geautomatiseerde kassa zijn daar sprekende voorbeelden van. Ook hebben we een eigen website, www.wereldwinkelnijkerk.nl. Er werken ongeveer 25 vrijwilligers voor de Wereldwinkel Nijkerk. Het is raar dat veel mensen in Nijkerk nog steeds niet weten dat er hier een wereldwinkel is. Ze lopen wel vaak langs het pand, maar hebben het dan nog niet door dat het een wereldwinkel is.”

,,We verkopen hier niet alleen koffie, thee en chocolade maar vooral ook hoogwaardige kwaliteitsvolle delicatessenproducten zoals zoutmolens, tapenades, enz. Ook kettingen en speelgoed doen het goed. Foodpakketten als cadeauartikel scoren eveneens hoog. Bij ons hebben de mensen de mogelijkheid om zelf de kerstpakketten samen te stellen, zelfs al is het eind november. Dat doen ze in de winkel en daarna pakken we het allemaal zelf in. We gaan binnenkort een facelift in de winkel toepassen om het nog overzichtelijker en klantvriendelijker te maken!”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie