10. Hogeweg van A28 tot Stadsring

2 januari 2008 om 00:00 Nieuws

Hoevelaker Rob Wesselingh en verslaggever Peter Kerklingh doken in de materie. Vandaag een totaaloverzicht van tien maatregelen, die betrekking hebben op de ontsluiting in alle windrichtingen: Noord richting Zwolle (A28), West richting Amsterdam en Utrecht (A1), Zuid richting Utrecht (A28) en Oost richting Barneveld en Enschede (A1). Vanaf begin 2008 wordt in een serie artikelen elk project nader uitgelicht.

HOEVELAKEN – Wat gaat Hoevelaken de komende jaren merken van werkzaamheden aan de weg? Deze vraag, die alles te maken heeft met de bereikbaarheid, zal in deze krant in een aantal artikelen worden beantwoord.

Door Peter Kerklingh

De tien wegwerkzaamheden, die een periode beslaan tot en met 2012, komen grotendeels voort uit het zogenaamde Vathorst-Convenant. In deze overeenkomst werken de gemeenten Amersfoort en Nijkerk, samen met Rijkswaterstaat en de Provincies Utrecht en Gelderland aan plannen voor verbetering van de bereikbaarheid. Het Convenent verschaft Vathorst de noodzakelijke ontsluiting in diverse richtingen en verzekert Hoevelaken adequate bereikbaarheid als de A1 toe- en afritten in de toekomst worden afgesloten. Deze afsluiting was conditioneel voor de aanleg van afrit Corlaer op de A28 ter ontsluiting van Vathorst. De maatregelen zoals hier beschreven hebben niet alleen betrekking op de auto, maar ook op het openbaar vervoer en de fiets.

Overzicht projecten

Modaliteit: auto

Doel: ontsluiting twee uitbreidingsplannen Vathorst (Amersfoort) en Corlaer (Nijkerk)

Fase: in uitvoering

In gebruikneming: begin 2009

Kosten: 35 miljoen euro

Financiers: Ontwikkelingsbedrijf Vathorst, Gemeente Amersfoort, Gemeente Nijkerk, Rijkswaterstaat, Provincie Utrecht en Provincie Gelderland.

Probleem: aansluiting op rondweg Vathorst

Modaliteit: openbaar vervoer en fiets

Doel: ontsluiting Vathorst en Hooglanderveen verbeteren voor openbaar vervoer en fiets.

Fase: deel 1 uitbreiden tunnel, uitgevoerd 2007

deel 2 afkoppelen autoverkeer, na voltooiing tunnelverbinding Nijkerkerstraat/Vathorst (zie onder) Kosten: 2,8 miljoen euro

Financiers: Ontwikkelingsbedrijf Vathorst en Rijkswaterstaat

Modaliteit: auto en fiets

Doel: ontsluiting Vathorst op regionaal wegennet voor zowel snel – als langzaamverkeer, en verbindingsroute voor Hoevelaken om via randboulevard Vathorst tot A1 toe- en afrit Amersfoort-Noord te komen

Fase: uitvoering 2008

In gebruikneming: medio 2009

Kosten: 20 miljoen euro

Financiers: Ontwikkelingsbedrijf Vathorst, Gemeente Amersfoort, Rijkswaterstaat en Provincie Utrecht.

Modaliteit: auto en fiets

Doel: aanpassen van de Nijkerkerstraat aan de toename van het verkeer door de aanleg van de tunnelverbinding met Vathorst

Fase: ontwerpfase

Uitvoering: 2008/2009

In gebruikneming: medio 2009

Kosten: 1,3 miljoen euro

Financiers: Gemeente Amersfoort, Provincie Utrecht

Modaliteit: openbaar vervoer

Doel: verbeteren openbaar vervoer Hoevelaken door aansluiting station op de Valleilijn Amersfoort – Barneveld – Ede/Wageningen.

Fase: voorbereiding

Uitvoering: 2008

In gebruikneming: december 2008

Kosten: 7 miljoen euro

Financiers: Provincie Gelderland, Gemeente Nijkerk

Probleem: Stoptrein bemoeilijkt punctualiteit Prorail

Modaliteit: auto

Doel: compensatie nieuwe aansluiting A28 Vathorst/Corlaer; doorstroming op rijkswegen

Fase: voorbereiding

Opheffing: Als alle elementen van Vathorst Convenant zijn gerealiseerd. Huidige verwachting rond 2010

Kosten: nog niet bekend

Financiers: Rijkswaterstaat

Probleem: Gemeente Nijkerk houdt vast aan harde afspraken m.b.t. overige wegwerkzaamheden alvorens de A1 op te geven.

Modaliteit: auto, openbaar vervoer en fiets

Doel: verbeteren doorstroming verkeer vanuit Vathorst en Hoevelaken naar Centrum Amersfoort en richting snelweg A28 Utrecht, alsmede ontsluiting bedrijventerrein Wieken/Vinkenhoef; vervangt doorgaand verkeer Hogeweg. Omvat ook reconstructie kruispunt Westerdorpstraat/Nijkerkerstraat (voorheen kruispunt Schep).

Fase: voorbereiding

Uitvoering: 2009/2010

In gebruikneming: 2010

Kosten: 8 miljoen euro

Financiers: Gemeente Amersfoort, Rijkswaterstaat, Provincie Utrecht

8. Fietsverbinding Oude Lageweg naar De Hoef

Modaliteit: fiets

Doel: verbeteren bereikbaarheid De Hoef en Wieken/Vinkenhoef

Fase: gereed 2007

Kosten: 0,9 miljoen euro

Financiers: Gemeente Amersfoort

Modaliteit: auto en openbaar vervoer

Doel: verbeteren afwikkeling verkeer Hogeweg en Energieweg; verbeteren doorstroming op de A28 richting knooppunt Hoevelaken

Fase: voorbereiding

Uitvoering: 2008/2009

In gebruikneming: 2009

Kosten: 15 miljoen euro

Financiers: Rijkswaterstaat, Gemeente Amersfoort, Provincie Utrecht.

Probleem opstoppingen chauffeurscafé verminderd door aanleg extra parkeerplaatsen

Modaliteit: auto, openbaar vervoer en fiets

Doel: verbeteren bereikbaarheid centrum Amersfoort

Fase: plan

Uitvoering: 2010/2012

In gebruikneming: 2012

Kosten: nog niet bekend; bijdrage verkeer 9 miljoen

Financiers: Gemeente Amersfoort, Provincie Utrecht.

Tijdindicaties: Projecten kunnen uitlopen door procedures en bezwaarschriften.

De verkregen informatie en de foto zijn afkomstig van de gemeente Amersfoort, de gemeente Nijkerk en Rijkswaterstaat.

Rob Wesselingh, voorheen lid van Platform Hoevelaken, zet zich in voor een goede bereikbaarheid van Hoevelaken.

Hij is nog op zoek naar versterking voor een mogelijke belangenvereniging. Wesselingh is bereikbaar onder tel.no. 033 – 2535172.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie