10. Hogeweg van A28 tot Stadsring
2 januari 2008 om 00:00 NieuwsHoevelaker Rob Wesselingh en verslaggever Peter Kerklingh doken in de materie. Vandaag een totaaloverzicht van tien maatregelen, die betrekking hebben op de ontsluiting in alle windrichtingen: Noord richting Zwolle (A28), West richting Amsterdam en Utrecht (A1), Zuid richting Utrecht (A28) en Oost richting Barneveld en Enschede (A1). Vanaf begin 2008 wordt in een serie artikelen elk project nader uitgelicht.
Door Peter Kerklingh
De tien wegwerkzaamheden, die een periode beslaan tot en met 2012, komen grotendeels voort uit het zogenaamde Vathorst-Convenant. In deze overeenkomst werken de gemeenten Amersfoort en Nijkerk, samen met Rijkswaterstaat en de Provincies Utrecht en Gelderland aan plannen voor verbetering van de bereikbaarheid. Het Convenent verschaft Vathorst de noodzakelijke ontsluiting in diverse richtingen en verzekert Hoevelaken adequate bereikbaarheid als de A1 toe- en afritten in de toekomst worden afgesloten. Deze afsluiting was conditioneel voor de aanleg van afrit Corlaer op de A28 ter ontsluiting van Vathorst. De maatregelen zoals hier beschreven hebben niet alleen betrekking op de auto, maar ook op het openbaar vervoer en de fiets.
Overzicht projecten
Modaliteit: auto
Doel: ontsluiting twee uitbreidingsplannen Vathorst (Amersfoort) en Corlaer (Nijkerk)
Fase: in uitvoering
In gebruikneming: begin 2009
Kosten: 35 miljoen euro
Financiers: Ontwikkelingsbedrijf Vathorst, Gemeente Amersfoort, Gemeente Nijkerk, Rijkswaterstaat, Provincie Utrecht en Provincie Gelderland.
Probleem: aansluiting op rondweg Vathorst
Modaliteit: openbaar vervoer en fiets
Doel: ontsluiting Vathorst en Hooglanderveen verbeteren voor openbaar vervoer en fiets.
Fase: deel 1 uitbreiden tunnel, uitgevoerd 2007
deel 2 afkoppelen autoverkeer, na voltooiing tunnelverbinding Nijkerkerstraat/Vathorst (zie onder) Kosten: 2,8 miljoen euro
Financiers: Ontwikkelingsbedrijf Vathorst en Rijkswaterstaat
Modaliteit: auto en fiets
Doel: ontsluiting Vathorst op regionaal wegennet voor zowel snel – als langzaamverkeer, en verbindingsroute voor Hoevelaken om via randboulevard Vathorst tot A1 toe- en afrit Amersfoort-Noord te komen
Fase: uitvoering 2008
In gebruikneming: medio 2009
Kosten: 20 miljoen euro
Financiers: Ontwikkelingsbedrijf Vathorst, Gemeente Amersfoort, Rijkswaterstaat en Provincie Utrecht.
Modaliteit: auto en fiets
Doel: aanpassen van de Nijkerkerstraat aan de toename van het verkeer door de aanleg van de tunnelverbinding met Vathorst
Fase: ontwerpfase
Uitvoering: 2008/2009
In gebruikneming: medio 2009
Kosten: 1,3 miljoen euro
Financiers: Gemeente Amersfoort, Provincie Utrecht
Modaliteit: openbaar vervoer
Doel: verbeteren openbaar vervoer Hoevelaken door aansluiting station op de Valleilijn Amersfoort – Barneveld – Ede/Wageningen.
Fase: voorbereiding
Uitvoering: 2008
In gebruikneming: december 2008
Kosten: 7 miljoen euro
Financiers: Provincie Gelderland, Gemeente Nijkerk
Probleem: Stoptrein bemoeilijkt punctualiteit Prorail
Modaliteit: auto
Doel: compensatie nieuwe aansluiting A28 Vathorst/Corlaer; doorstroming op rijkswegen
Fase: voorbereiding
Opheffing: Als alle elementen van Vathorst Convenant zijn gerealiseerd. Huidige verwachting rond 2010
Kosten: nog niet bekend
Financiers: Rijkswaterstaat
Probleem: Gemeente Nijkerk houdt vast aan harde afspraken m.b.t. overige wegwerkzaamheden alvorens de A1 op te geven.
Modaliteit: auto, openbaar vervoer en fiets
Doel: verbeteren doorstroming verkeer vanuit Vathorst en Hoevelaken naar Centrum Amersfoort en richting snelweg A28 Utrecht, alsmede ontsluiting bedrijventerrein Wieken/Vinkenhoef; vervangt doorgaand verkeer Hogeweg. Omvat ook reconstructie kruispunt Westerdorpstraat/Nijkerkerstraat (voorheen kruispunt Schep).
Fase: voorbereiding
Uitvoering: 2009/2010
In gebruikneming: 2010
Kosten: 8 miljoen euro
Financiers: Gemeente Amersfoort, Rijkswaterstaat, Provincie Utrecht
8. Fietsverbinding Oude Lageweg naar De Hoef
Modaliteit: fiets
Doel: verbeteren bereikbaarheid De Hoef en Wieken/Vinkenhoef
Fase: gereed 2007
Kosten: 0,9 miljoen euro
Financiers: Gemeente Amersfoort
Modaliteit: auto en openbaar vervoer
Doel: verbeteren afwikkeling verkeer Hogeweg en Energieweg; verbeteren doorstroming op de A28 richting knooppunt Hoevelaken
Fase: voorbereiding
Uitvoering: 2008/2009
In gebruikneming: 2009
Kosten: 15 miljoen euro
Financiers: Rijkswaterstaat, Gemeente Amersfoort, Provincie Utrecht.
Probleem opstoppingen chauffeurscafé verminderd door aanleg extra parkeerplaatsen
Modaliteit: auto, openbaar vervoer en fiets
Doel: verbeteren bereikbaarheid centrum Amersfoort
Fase: plan
Uitvoering: 2010/2012
In gebruikneming: 2012
Kosten: nog niet bekend; bijdrage verkeer 9 miljoen
Financiers: Gemeente Amersfoort, Provincie Utrecht.
Tijdindicaties: Projecten kunnen uitlopen door procedures en bezwaarschriften.
De verkregen informatie en de foto zijn afkomstig van de gemeente Amersfoort, de gemeente Nijkerk en Rijkswaterstaat.
Rob Wesselingh, voorheen lid van Platform Hoevelaken, zet zich in voor een goede bereikbaarheid van Hoevelaken.
Hij is nog op zoek naar versterking voor een mogelijke belangenvereniging. Wesselingh is bereikbaar onder tel.no. 033 – 2535172.