Nijkerk on Ice, een terugblik

22 januari 2013 om 00:00 Nieuws

NIJKERK - De tweede editie van Nijkerk on Ice trok ruim 12.000 schaatsers naar de kunstijsbaan in de binnenstad. In maart gaat de organisatie alweer aan de slag met de voorbereidingen voor de volgende editie waarbij een aantal doelen zijn gesteld: het evenement vastleggen voor 5 jaar, de ijsbaan milieuvriendelijk op temperatuur houden en zodoende de energiekosten beperken; de evenementen uitbreiden, met name voor jongeren, en een coördinator evenementen aantrekken.

door Belinda van der Horst

Ondernemer Jaap van Maanen is voorzitter van de Stichting Nijkerk on Ice. Hij vertelt dat er ruim 12.000 schaatsers actief gebruik van de ijsbaan hebben gemaakt. Vijftien procent van de bezoekers kwam uit Putten, Ermelo, Bunschoten en Amersfoort. Naar schatting hebben circa 35.000 mensen de baan bezocht. Veelal ouders die met hun kinderen meekwamen en belangstellenden. ,,De omzet van de schaatsbaan was hoger dan verleden jaar'', zegt Van Maanen.

Schoolschaatsen

,,De ijsbaan is deze keer een week langer open geweest uit puur praktische overwegingen. Alle scholen konden nu schaatsen. Daar zijn we erg tevreden over. Bij slecht weer wordt het schoolschaatsen afgelast en is er ook ruimte om dat in te halen, in tegenstelling tot vorig jaar'', vertelt Van Maanen. De mini-ijsbaan voor kleine kinderen was een succes en voor herhaling vatbaar.

Evenementen

,,De evenementen worden dit jaar uitgebreid, want daar zijn we niet helemaal tevreden over. Er wordt een coördinator evenementen in het bestuur aangetrokken. De eerste twee weken werd de ijsbaan 's avonds weinig bezocht door jongeren. De faciliteiten moeten we de volgende keer beter benutten. We gaan ons meer richten op jongeren tussen de 12 - 22 jaar. Dit wordt een speerpunt voor de volgende editie'', aldus Van Maanen. De organisatie wil het bedrijfsleven ook meer bij de ijsbaan betrekken. ,,Het bedrijfsleven zullen we actiever benaderen om mee te doen aan bijvoorbeeld een curling- of een ijshockeycompetitie.''

Toegang

,,Wij hebben gesignaleerd dat bezoekers de toegang te duur vinden, maar kunnen die mening niet delen. Kijk eens wat een zwembad of dierentuin kost, laat staan een pretpark. Uit het oogpunt van organisatie en exploitatie is het niet mogelijk om de prijzen te verlagen. De totale exploitatie van de ijsbaan kost € 150.000, =. Van deze exploitatie begroting moet 1/3 afgedekt worden door de entreegelden. Een dagkaart kost € 7,50 inclusief schaatshuur. Van 9.00 - 13.30 uur bedraagt de toegang € 3,00 exclusief schaatshuur. 's Avonds betaalt men € 4,00 voor een kaartje, eveneens exclusief schaatshuur. Om aan de negatieve geluiden tegemoet te komen hebben we het schaatsabonnement ingesteld; 5 x schaatsen voor € 20,00.''

,,Ik zie voor de detailhandel hier ook een uitdaging liggen. Als zij een actie aan de ijsbaan koppelen kunnen ze toegangskaartjes weggeven. Dat hebben Jumbo en Albert Heijn ook gedaan. Het vraagt wel inspanning van de detailhandel'', zegt Van Maanen. De huurschaatsen zorgden voor veel problemen doordat de sluitingen defect raakten. De organisatie probeert dit jaar zelf schaatsen aan te schaffen en hoopt dat hiermee de problemen opgelost zijn.

Weersomstandigheden

De eerste beste dag dat de ijsbaan open was, 7 december, viel er een enorm pak sneeuw. Dit zorgde de volgende dag voor een winters tafereel toen de Kerstmarkt rondom de ijsbaan gehouden werd. ,,Het heeft veel geregend, maar dat was meestal op zon- en feestdagen. We hebben de baan niet hoeven te sluiten. De ijsbaan overdekken is geen optie in verband met de energiekosten. Bovendien is schaatsen een buitensport.''

Energiekosten

Door de zachte buitentemperatuur rezen de energiekosten de pan uit. ,,Er moest veel diesel in het aggregaat verstookt worden om de baan gekoeld te houden. Dat kostte € 30.000, = . Afgezien van deze enorme kostenpost, vinden wij dit geen maatschappelijk verantwoord ondernemen. De CO-2 uitstoot van zo'n enorme hoeveelheid diesel is niet verantwoord en daar moet een oplossing voor gezocht worden. Samen met de gemeente willen wij een milieu vriendelijke stroomvoorziening realiseren.''

Horecapaviljoen

De organisatie is deze editie met een nieuw horecapaviljoen in zee gegaan, namelijk Hop-eest uit Putten. ,,Wij moeten met hen nog evalueren, maar als organisatie zijn wij erg enthousiast over de geboden service en het concept. De doelstelling van deze editie was transparantie. Het glazen paviljoen bood aan alle kanten een doorkijk en daardoor een open sfeer. Aan dit concept willen we niets veranderen. Het buitenterras willen we de volgende keer iets breder maken. De bereikbaarheid van het toilet moeten we ook anders gaan inkleden. Men moest hiervoor nu iedere keer door het paviljoen'', aldus Van Maanen.

's Nachts houden beveiligers de wacht op de ijsbaan, een verplichting die de verzekering stelt. Afgezien van enkele jongeren die met een slok teveel op wat baldadig waren, zijn er geen ernstige voorvallen gebeurt. ,,De sociale controle op de ijsbaan is groot. Je bent zo bekend als je wat uitvoert. Bij de ijsbaan zijn veel mensen betrokken, dan moet je wel veel lef hebben om dat te verstieren''.

Sponsoren en vrijwilligers

,,Onze doelstelling is dat de gemeente ons evenement opneemt in haar begroting. Hiermee kunnen we voor een periode van 5 jaar afspraken met elkaar maken. Dankzij sponsoren en honderd vrijwilligers is dit evenement van de grond gekomen. Het is vóór Nijkerkers, dóór Nijkerkers. Zij doen dit volledig belangeloos en dragen een steentje bij aan een levendige binnenstad en bieden met name kinderen ontspanning en plezier. De ijsbaan leeft in de binnenstad en is een sociale ontmoetingsplek, juist in de decembermaand. Zelf ben ik, samen met mijn medebestuurders, er trots op dat in deze economisch moeilijke tijden het gelukt is om een dergelijk groot evenement van de grond te krijgen. Graag wil ik tenslotte iedereen heel hartelijk bedanken voor hun inzet en bijdrage aan dit fantastische evenement. Vrijwilligers, sponsoren, medebestuurders en iedereen die op welke wijze dan ook ondersteuning heeft geleverd: BEDANKT! Samen gaan we op naar de volgende editie van NICE!'', besluit Van Maanen.

u Arjen Gerritsma/Graphic Sound heeft Nijkerk on Ice fotografisch vastgelegd op: www.stockfotonijkerk.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie