VVV/ANWB Nijkerk wordt in 2013 VVV agentschap

23 november 2012 om 00:00 Nieuws

NIJKERK - De VVV/ANWB Nijkerk aan Plein 2 sluit op 10 december aanstaande haar deuren. Het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT), eigenaar van de VVV/ANWB winkel, heeft dit besloten in overleg met gemeente Nijkerk. De winkel draait al jarenlang verlies als gevolg van teruglopende subsidies aan VVV, te weinig klanten en te lage omzet op verkopen van ANWB artikelen. Het VBT verlegt haar focus ten aanzien van het VVV gastheerschap naar digitale media en bouwt het zelfstandig exploiteren van VVV winkels af. Het franchisecontract met de ANWB is opgezegd en de ANWB gaat ook niet zelf door met de winkel in Nijkerk. Om het lokale VVV gastheerschap in Nijkerk te waarborgen is het VBT in gesprek met een ondernemer in de Nijkerkse binnenstad om vanaf medio december met de VVV door te gaan in de vorm van een VVV agentschap.

Meer digitaal, minder vestigingen

VVV winkels hebben moeite om voldoende klanten te trekken en ook de verkopen nemen af. Deze trend is al enkele jaren zichtbaar en heeft tot gevolg dat overal in Nederland VVV's hun deuren moeten sluiten. Bezoekers zijn voor toeristische informatie veel minder afhankelijk van een bezoek aan een VVV en gebruiken daartoe massaal internet en applicaties voor smartphones. Ook drukwerk als de recreatiekrant en VVV gidsen worden ruimschoots verspreid. Het VBT investeert in het bijhouden van de landelijke toeristische database, waarmee onder meer haar websites, digitale informatiezuilen en app's worden gevuld met informatie.

Door zowel traditionele als nieuwe vormen van toeristische informatievoorziening aan te bieden, wordt ingespeeld op de huidige toeristische trends. Dat deze aanpak vruchten afwerpt blijkt uit het feit dat de toeristische werkgelegenheid op de Veluwe de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 2,3% per jaar is gegroeid. Dat is een half tot anderhalf procent meer dan in de rest van Gelderland en Nederland. Afgelopen zomer verscheen de eerste driedimensionale Veluwefilm en er wordt ingespeeld op de social media, die een nog belangrijkere rol gaan vervullen in de werving van nieuwe toeristen naar de Veluwe.

Participanten bedrijfsleven

Om Nijkerk op de kaart te kunnen blijven zetten, is het van belang dat niet alleen de toeristische ondernemers, maar ook andere relevante partijen in Nijkerk het economisch belang van de toeristische sector blijven onderkennen en stimuleren. Het VBT stelt dat dit van cruciaal belang is om de huidige Nr. 1 positie van de Veluwe, als sterkste streekmerk van Nederland (Bron: Hendrik Beerda Brand Consultancy*) te behouden. Zonder Veluwe, geen Nijkerk en omgekeerd. Het VBT roept bedrijven en organisaties dan ook op om zich aan te melden als participant via www.develuwe.biz. Op deze website staat het promotie- en marketingaanbod van het VBT voor 2013.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie