Afbeelding
Gerwin van Luttikhuizen

Onzekerheid over verlenging van perrons Valleilijn

19 november 2018 om 11:30 lokaal

HOEVELAKEN Een meningsverschil tussen provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat leidt ertoe dat het onzeker wordt of en wanneer de perrons van vier stations op de Valleilijn verlengd worden. Die verlenging is al een jarenlange wens van vervoerder Connexxion, om in de drukke ochtendspits makkelijker gekoppelde treinen te kunnen laten rijden.

Wouter van Dijk

Het gaat dan om de stations Barneveld Centrum, Lunteren, Hoevelaken en Ede Wageningen. De perrons moeten tien tot zestien meter langer worden, zodat Connexxion de nieuwe treinstellen gekoppeld kan laten rijden. Dat is nodig, omdat de nieuwe treinen (Flirt) langer zijn dan de oude (Protos). Het werk zou komend jaar uitgevoerd worden, maar door het meningsverschil is het nog maar de vraag of dat gaat lukken.

Het draait allemaal om de kosten, duidt provinciewoordvoerder Petra Borsboom. ,,Voor het werk 'an sich' is 2,7 miljoen euro gereserveerd. Provincie en Rijk betalen hiervan ieder de helft. De provincie wordt opdrachtgever en wordt daarom als het aan het Rijk ligt verantwoordelijk voor beheer, onderhoud en vervanging, tot in lengte der dagen. Daar zijn we het principieel mee oneens, dit kan tientallen miljoenen euro's gaan kosten. Dat terwijl het spoor van het Rijk is en wij ook al de gebruikskosten voor Connexxion betalen. Dat vinden we onredelijk en ongebruikelijk. Als wij als provincie meebetalen aan een rijksweg of opdrachtgever zijn voor een deel, zijn we ook niet verantwoordelijk voor het onderhoud.'' De provincie heeft het ministerie hierover een brief gestuurd. ,,Zolang dit niet goed geregeld is, staat het proces stil.''

En daarmee dus ook de verbetering van de capaciteit op de Valleilijn in de ochtendspits, die al jaren steeds drukker wordt, reageert Coen Storm namens Connexxion. ,,Laat ik helder zijn, ik begrijp het standpunt van de provincie en daar sta ik ook achter. Ik vind het op zich al vreemd dat de provincie aan het regionaal spoor zo veel moet bijdragen, terwijl aanpassingen op het hoofdrailnet altijd voor rekening van het rijk zijn. Het resultaat echter, namelijk dat we nog langer moeten wachten op onze langere perrons, vind ik betreurenswaardig. Dit is echt Nederland op z'n smalst. We hebben het perronprobleem bijna drie jaar geleden al aangekaart, toen we wisten dat de nieuwe treinstellen langer zouden zijn. Aanvankelijk zou het in januari dit jaar al geregeld zijn. Nu moet ik nog maar zien of we volgend jaar überhaupt halen.''

Wouter van Dijk
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie