Het oude Rabobank-pand aan de Van 't Hoffstraat 24 wordt naar verwachting in 2022 in gebruik genomen als nieuw gemeentehuis.
Het oude Rabobank-pand aan de Van 't Hoffstraat 24 wordt naar verwachting in 2022 in gebruik genomen als nieuw gemeentehuis. Google Maps

Nieuw gemeentehuis duurder dan begroot: gemeente onderzoekt waarop kan worden bezuinigd

26 maart 2021 om 07:51 Politiek

NIJKERK Het oude Rabobank-pand aan de Van ‘t Hoffstraat 24 wordt naar verwachting in 2022 in gebruik genomen als nieuw gemeentehuis. Maar de kosten voor de verbouwing van het nieuwe pand vallen hoger uit dan verwacht. De gemeente onderzoekt daarom op welke punten kan worden bezuinigd. 

In november 2019 besloot de gemeenteraad van Nijkerk tot de aankoop van het pand aan de Van ’t Hoffstraat 24. In 2022 wordt het pand in gebruik genomen als gemeentehuis. Hoe dat er in 2022 uitkomt te zien, krijgt steeds meer vorm. Donderdag 25 maart bespraken het college en de raad de volgende stap in dit traject.

UITBREIDING De raad stelt een voorbereidingskrediet beschikbaar van 500.000 euro voor de opstelling van een voorlopig en een definitief ontwerp. Bij het maken van het ontwerp wordt nieuwbouw van een raadzaal op de 1e verdieping als uitgangspunt genomen. Ook is afgesproken dat er een verdere onderbouwing van het programma van eisen en de meerjaren-onderhoudsplanning komt. Hierbij worden verschillende varianten uitgewerkt met verschillende kostenplaatjes. Bij deze onderbouwing wordt ook een uitbreiding van de begane grond met 85 vierkante meter betrokken.

Wethouder Oosterwijk: ,,Na een kritische én constructieve bespreking in de commissie van 11 maart hebben we het vervolgtraject voor ons nieuwe gemeentehuis, qua besluitvorming, opgeknipt in een aantal kleinere stappen. Zo nemen we de raad stukje bij beetje mee in dit proces. Gelet op de financiële situatie van de gemeente streven we uiteraard naar een goed én zo kostenefficiënt mogelijk plan.”

DUURDER DAN VERWACHT Het te verwachten bedrag voor de aanpassingen en verbouwing ligt hoger dan bij de besluitvorming in 2019. Dit komt door onder meer extra investeringen in vooral dienstverlening en ICT, door de ervaring met thuiswerken en de verwachting dat dit ook na corona deels zo blijft. ,,Dit vraagt om extra aanpassingen in bijvoorbeeld de faciliteiten om samen te werken”, aldus de gemeente. ,,De structurele lasten van de verbouwing en inrichting en het daarmee gereed maken van het pand voor de functie van gemeentehuis kunnen echter worden gedekt vanuit de bestaande, beschikbare budgetten in de gemeentelijke begroting voor huisvesting en ICT.”

VERSOBERING De raad heeft de wens om qua kosten niet op, maar juist onder het beschikbare budget uit te komen. In het vervolgtraject wordt daarom gezamenlijk afgewogen of dat wat nodig is soberder kan worden uitgevoerd. Ook wordt bekeken wat de consequenties zijn, op bijvoorbeeld de dienstverlening, de bedrijfsvoering en de manier van werken, wanneer een aantal investeringen worden geschrapt of geminimaliseerd. ,,Het college wil nadrukkelijk samen met de raad keuzes maken op basis van de mogelijkheden en consequenties”, laat de gemeente weten. 

Na het besluit van de raad wordt het schetsontwerp de komende maanden uitgewerkt in een voorlopig ontwerp. Dit ontwerp en de uitkomsten van de verdere onderbouwing en de bijbehorende keuzes worden met de raad besproken in een consulterende bijeenkomst aan het einde van de fase van het voorlopig ontwerp. Op basis daarvan wordt het definitief ontwerp opgesteld. Hierbij komt een passend kredietvoorstel dat ter besluitvorming voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.

Na aanbesteding van het project kan naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 worden gestart met de uitvoering van de verbouwwerkzaamheden en aanpassing van het gebouw. De verhuizing naar en het in gebruik nemen van het nieuwe gemeentehuis is eind 2022 voorzien.

Sanne Koudijs
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie