Afbeelding
pixabay

Gebied rond Nijkerkerveen heeft voorkeur als nieuwe woningbouwlocatie

Nieuwbouw

NIJKERKERVEEN De keuze voor aanwijzing van het gebied rond Nijkerkerveen als nieuwe woningbouwlocatie mag rekenen op steun van de gemeenteraad. Deze locatie scoort ook hoog als gebied dat als eerste ontwikkeld moet worden. 

Het gaat om het gebied ten westen van Nijkerkerveen, tussen de Vrouwenweg en de Nieuwe Kerkstraat tot aan de Amersfoortseweg. Daarnaast wordt een optie open gehouden voor woningbouw rond Holkerveen. Hierbij wil wethouder Wim Oosterwijk in ieder geval de groene zone behouden in dit gebied. Het gebied heeft voorkeur, onder meer omdat er mogelijkheden zijn voor een goede ontsluiting met station Vathorst op de fiets.

NIEUW STATION Op dit punt wijkt alleen de mening van De Lokale Partij af. Peter Collignon (De Lokale Partij) vindt dat voorrang moet worden gegeven aan woningbouw in het gebied rond de locatie waar mogelijk een NS-station in Corlaer kan worden gerealiseerd. Wethouder Oosterwijk vindt dit niet gewenst, omdat de aanleg van een station een zaak van lange adem is. De procedure rondom de komst van een nieuw station neemt, zo weet hij uit onder meer zijn vorige werk, minimaal tien jaar in beslag.

SPORTVELDEN Het CDA wijkt ook enigszins af door de voorkeur uit te spreken voor verplaatsing van onder meer de huidige sportvelden van NSC en Sparta Nijkerk naar een gebied rond de Amersfoortseweg. Dit om woningbouw mogelijk te maken op de huidige locatie van de velden, mede gezien de hier al aanwezige voorzieningen. Niels Staal (VVD) wijst onder meer op de kapitaalvernietiging die hiermee gemoeid kan zijn. Wethouder Wim Oosterwijk vindt het wel een optie, maar vind ook dat de gevolgen hiervan onderzocht moeten worden.

SLICHTENHORST De meeste fracties willen ook duidelijkheid over de precieze grenzen van het gebied Slichtenhorst. Dit vanwege de tweede optie wat woningbouw betreft voor het gebied ten oosten van het Spaanse Leger tot aan de Oude Amersfoortseweg. In aanvulling op het gebied ten oosten van het Spaanse Leger tot aan de Oude Amersfoortseweg wil het college van burgemeester en wethouders de optie open houden tot aan de Plankenburg ter hoogte van de Chopinlaan.

TUNNEL Met ProRail wordt gekeken welke bestaande spoorwegovergangen kunnen worden vervangen door een tunnel ter verbetering van de doorstroming en de veiligheid. Streven is onder meer de spoorwegovergang Spoorstraat/Oude Barneveldseweg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Hier moet dan een tunnel komen voor langzaam verkeer en een oversteekplaats voor voetgangers op het station.

Meerdere partijen vinden wel dat moet worden gekeken of een dergelijke maatregel niet leidt tot een verplaatsing van het sluipverkeer door het centrum van Nijkerk. De afsluiting van de overweg voor het gemotoriseerd verkeer is vooral ook bedoeld voor de ontlasting van verkeer over de Hoefslag en Oranjelaan.

Door Wijnand Kooijmans

advertentie