Vrijwilligers en een werkbegeleider verwelkomden de burgemeester op het kerstfeest voor het azc.
Vrijwilligers en een werkbegeleider verwelkomden de burgemeester op het kerstfeest voor het azc. Arjen Gerritsma/Graphic Sound

Samen kerst in Oekraïnepark: ontmoeting tussen Oekraïners en buurtbewoners

23 december 2025 om 10:17 Maatschappelijk

NIJKERK Oekraïners in Nijkerk, omwonenden van het Oekraïnepark en vrijwilligers vierden vrijdag samen kerst op Landgoed Groot Hennekeler. Met kerstmuziek en tafels met lekkere gerechten bood het feest alle aanwezigen een moment van plezier en sociale verbinding. 

door Marion Zuurveen

Het kerstfeest werd geopend door een koor dat een Oekraïens kerstlied en ‘Stille Nacht, heilige nacht’ ten gehore bracht. Daarna werd er samen gegeten en bingo gespeeld. Wethouder Audrey Rohen was ook aanwezig om samen met alle gasten een gezellige avond te hebben.

Eén van de aanwezigen was Olga die samen met Hielke Wolters en Rita Jonkman naar de kerstviering kwam. Olga: ,,Ik ben in 2022 naar Nederland gekomen. Ik woonde eerst in Hoevelaken en daarna kwam ik in Nijkerk bij Hielke en Rita wonen. Ik kom uit Zaporizja en ben samen met een vriendin gevlucht. Mijn vriendin is weer teruggegaan naar Oekraïne en ze woont daar nu in mijn appartement. Mijn appartement is gelukkig nog heel maar in de buurt zijn deze week veel gebouwen verwoest.’’

Olga is blij dat ze hier veilig is en ziet Hielke en Rita als haar nieuwe familie. Haar dochter en kleinzoon zijn inmiddels naar Oostenrijk gevlucht en daar gaat ze volgende week op bezoek. Nijkerk vindt ze een hele gezellige plaats en de Nijkerkers vindt ze ook heel vriendelijk. ,,Ik heb eerst van Hielke Nederlands geleerd en daarna heb ik Nederlands geleerd van de vrijwilligers bij de bibliotheek. Ik kom ook regelmatig in de kerk en dat vind ik heel leuk. Ik doe daar ook vrijwilligerswerk en help met serveren van eten en koffie schenken.’’

IN VRIJHEID LEVEN 

Hielke Wolters: ,,Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak wilden we heel graag iets betekenen voor de mensen die moesten vluchten. We hebben genoeg ruimte in ons huis dus we besloten daarom om opvang te bieden. Het bevalt heel goed en we spelen regelmatig samen met Olga spelletjes zoals Rummikub.’’

Rita Jonkman: ,,Door Olga beseffen we nog meer hoe goed we het in Nederland hebben en hoeveel geluk we hebben om hier in vrijheid te mogen leven.’’

Mohcine Doudouh is woonbegeleider bij het Oekraïnepark en helpt de bewoners met allerlei zaken zoals het maken van afspraken bij een dokter of tandarts. Mohcine Doudouh: ,,Mijn werk is heel leuk en het is ook heel dankbaar werk. De Retro Club organiseert ook leuke activiteiten voor deze mensen zoals uitjes, breien of spelletjes.’’

MEER VERBINDING

Harm Visser is buurtbewoner van het Oekraïnepark en voorzitter van de buurtvereniging Luxool. ,,Ik vind het heel leuk om vanavond hier aanwezig te zijn om meer verbinding te hebben met de mensen uit Oekraïne”, zegt hij. ,,Ik merk dat er nog niet zoveel contact is met deze mensen en de buurtbewoners maar in mijn kerk heb ik wel contact met een paar mensen uit Oekraïne. Ik gun mensen die voor oorlog vluchten een veilige plek en ben blij dat we dat hier in Nijkerk kunnen bieden.’’


Het feest bood alle aanwezigen een moment van plezier en sociale verbinding - Arjen Gerritsma.

Visser vervolgt: ,,De buurtvereniging is opgericht omdat er in onze buurt zorgen waren om de toenemende verkeersdrukte door sportevenementen. We werden door de gemeente ook verrast door de komst van het Oekraïnepark, wat voor nog meer verkeersdrukte zou zorgen. Door de oprichting van de vereniging is de communicatie met de gemeente gelukkig verbeterd.’’

Oksana Lynnyk is samen met haar ouders Valentina en Aleksandr en haar Engelse docent Coby naar het feest gekomen. Oksana Lynnyk: ,,Toen de oorlog uitbrak zijn we naar Nederland gevlucht. We woonden eerst tijdelijk in Amsterdam maar deze mensen hadden niet genoeg ruimte en we zijn toen verhuisd naar het Oekraïnepark. Ik deel een chalet met mijn ouders en nog één persoon. Coby heeft me goed Engels geleerd. Ik doe nu een opleiding in Amersfoort om docent Engels te worden en loop momenteel stage op een school in Harderwijk.’’

Coby: ,,Ik ben docent Engels en ik geef al een paar jaar Engels aan Oekraïners in Nijkerk. Dat vind ik heel leuk en dankbaar werk om te doen.’’

Het feest bood alle aanwezigen een moment van plezier en sociale verbinding.
Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie