Afbeelding
Lex van Lieshout

Aanstelling van ombudsman zorgt voor besparing

23 mei 2019 om 14:07 lokaal

NIJKERK De aanstelling van een gemeentelijk ombudsman in Nijkerk, die tevens werkt voor Putten en Bunschoten, heeft de gemeente tot nu gebracht wat er van werd verwacht. Ook als het gaat om de besparing van ruim 10.000 euro ten opzichte van aansluiting bij de Nationale Ombudsman.

Wijnand Kooijmans

Bij de klachten die in 2018 zijn ingediend, is de ombudsman verschillende malen op locatie geweest voor een gesprek tussen burger en gemeente, voor een gesprek met de burger thuis of voor een gesprek met een medewerker van de gemeente. Het actief opzoeken van de burger heeft zijn waarde in het eerste jaar al direct bewezen, zo concludeert het college.

KLACHTEN In 2018 zijn in totaal zes klachten ingediend bij de ombudsman. Dat aantal is hoger dan voorheen bij de nationale ombudsman. Zowel in 2016 als 2017 ging het maar om één klacht. Het is de gemeente niet volledig duidelijk waar het hogere aantal klachten door wordt veroorzaakt. Eén klacht is door de 'gemeentelijke' ombudsman niet in behandeling genomen, omdat de klager eerder geen gebruik had gemaakt van de mogelijkheden bezwaar aan te tekenen of beroep in te stellen. Eén klacht had betrekking op buurtbemiddeling, wat geen wettelijke taak van de gemeente is. De betreffende klager is doorverwezen naar de klachtenregeling voor de buurtbemiddelingsorganisatie.

Eén klacht is nog in behandeling en wordt vermoedelijk dit jaar afgedaan. Drie klachten zijn wel behandeld. Het valt het Nijkerkse college op dat de klachten niet alleen betrekking hebben op gedragingen van de gemeente Nijkerk maar ook verschillende andere instanties.

GEGROND Door een inwoner is geklaagd over de handhavingsprocedures door zowel de gemeente Nijkerk als de omgevingsdienst Vallei. De ombudsman oordeelt dat de klacht van de man deels gegrond is. Het gaat dan om het feit dat na de eerste procedure een nieuwe handhavingsprocedure tegen hem is gestart. De ombudsman vindt dat de gemeente verwachtingen die zijn gewekt naar burgers toe moet honoreren. De klacht van de klager in de toekomst niet meer met handhavingsprocedures te worden geconfronteerd is ongegrond verklaard.

Een klacht tegen de Raad voor de Kinderbescherming is ongegrond verklaard. Klager was van mening dat zijn kant van de zaak onvoldoende was weergegeven in de verslaglegging. Volgens de ombudsman is het aan de gebiedsteams uit alle informatie die informatie te halen die relevant is voor de verslaglegging. Wel heeft de gemeente Nijkerk te laat gereageerd op een klacht die bij hen was ingediend door de betrokken inwoner. Dit onderdeel van de klacht wordt gegrond verklaard.

CONTACT De derde klacht had betrekking op het toch contact opnemen van de leerplichtambtenaar van de gemeente met de jeugdbescherming hoewel de klager dat nadrukkelijk had verboden. De ombudsman vindt dat de ambtenaar dit recht wel had en heeft gehandeld volgens de wettelijke voorschriften. De vrouw had contact met de leerplichtambtenaar opgenomen omdat zij zich zorgen maakt of haar zoon wel voldoende onderwijs ontvangt.

Wijnand Kooijmans
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie