De wethouders Wim Oosterwijk (links) en Roelof Koekkoek (rechts) ontvangen een aandenken van de uitvoerder.
De wethouders Wim Oosterwijk (links) en Roelof Koekkoek (rechts) ontvangen een aandenken van de uitvoerder. Wijnand Kooijmans

Markering historie langs fietspad Zeedijk

8 september 2018 om 06:40 lokaal

NIJKERK Bij de reconstructie van het fietspad langs de Zeedijk in Nijkerk wordt ook de plek gemarkeerd waar in 1916 de dijk doorbrak tijdens de watersnoodramp welke de stad trof.

Wijnand Kooijmans

Door de stormvloed waren er twee doorbraken van elk circa 140 meter en nog twee gaten van 75 en 90 meter breed. Daarnaast worden ook de plekken gemarkeerd van het voormalig kasteel dat hier heeft gestaan en van de plek waar een kanaal is gegraven dat nooit is voltooid. Bij het aanbrengen van de markeringen wordt nauw samenwerking met Museum Nijkerk.

START De start van de werkzaamheden werd verricht door de Nijkerkse wethouder Wim Oosterwijk en zijn Puttense collega Roelof Koekkoek. Zij onthulden het bouwbord dat is geplaatst bij de rotonde van de Berencamperweg en de Zeedijk. De reconstructie op het Nijkerks grondgebied wordt dit jaar afgerond, in 2019 volgt het deel op Puttens grondgebied. Dan ook wordt het laatste stukje fietspad meegenomen vanaf het Puttens stoomgemaal dat op Nijkerks grondgebied is gelegen.

LAATSTE STUKJE Met de reconstructie wordt het laatste stukje fietspad langs het IJsselmeer in goede staat gebracht. Het fietspad krijgt een breedte van 2,50 meter. Natuurorganisaties hadden liever gezien dat dit vijftig centimeter minder was. Maar voor een fietspad dat in twee richtingen kan worden bereden wordt 2,50 meter als minimum gezien. Omdat het hier ook flink kan waaien hebben fietsers daarnaast meer ruimte nodig dan bijvoorbeeld op een fietspad dat door bosgebied loopt. Tevens eist het Waterschap Vallei & Veluwe dat ook hun auto's voor onderhoud aan de dijk van het fietspad gebruik moeten kunnen maken.

DE LAAK Het Nijkerkse deel van het fietspad dat nu wordt aangepakt ligt tussen de Berencamperweg en grofweg het riviertje De Laak. Het oude asfalt wordt weggefreesd en gebruikt als fundering. Daarna wordt het beton gestort voor het nieuwe fietspad. Door het gebruik van circulair beton krijgt het fietspad niet alleen een kwaliteitsimpuls maar heeft dit ook een gunstig effect op de uitstoot van CO2. De verwachting is dat het gaat om een reductie met zeventig procent.

De werkzaamheden aan het Nijkerkse deel moeten binnen twee maanden zijn afgerond. Dat heeft onder meer te maken met de bescherming van de natuurwaarden. Dat is ook de reden dat het werk op Puttens grondgebied pas in 2019 wordt opgepakt. De reconstructie op Nijkerks grondgebied kost 635.000 euro. De provincie Gelderland neemt hiervan 257.000 euro voor rekening.

AFGESLOTEN Tijdens de reconstructie wordt het bestaande fietspad afgesloten voor fietsers. Met borden wordt een omleidingsroute aangegeven. Dat is van belang omdat het fietspad onderdeel uitmaakt van fietspadennetwerken. Verwacht wordt dat half oktober het werk gereed is,

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie