Afbeelding
www.velixfotografie.nl

Robot helpt een handje mee in restaurant Japas: ‘Kinderen vinden het geweldig’

Zakelijk

NIJKERK Japas Nijkerk is de eerste horecagelegenheid in de regio die gebruik maakt van een robot. Harmen de Glint, eigenaar van het Japanse sushi- en grillsrestaurant, vertelt dat het idee door personeelsgebrek tot stand is gekomen, maar is tegelijkertijd enthousiast over de inzet ervan.

Japas is sinds april 2015 gevestigd in het centrum van Nijkerk en heeft daarnaast ook in Ermelo een restaurant. ,,We zijn in Ermelo met Japas in 2011 gestart. Voordat corona roet in het eten gooide, hadden wij in de vestiging Nijkerk de beschikking over ruim 70 personeelsleden, waarvan ongeveer 70 procent parttime werkte. Helaas hebben we in de coronaperiode veel van onze parttimers moeten laten gaan. Het opbouwen van een nieuw team in een tijd dat iedereen dit doet is erg lastig te realiseren”, vertelt De Glint. 

PERSONEELSTEKORT Daarnaast kampen meer branches met personeelstekorten en heb je dit probleem dus niet binnen enkele maanden opgelost, vervolgt De Glint. ,,Intussen hebben we alweer veel personeelsleden mogen verwelkomen, maar een tekort blijft onvermijdelijk. De vraag is enorm, maar door personeelsgebrek kunnen we niet aan alle vragen voldoen. Dat is natuurlijk zonde en ontzettend teleurstellend. Vanuit dat oogpunt zijn we ook naar andere creatieve ideeën gaan kijken.” 


De robot ondersteunt het personeel met het ophalen en wegbrengen van de gerechtjes. Foto: Japas.

,,We hebben uiteraard actief geprobeerd mensen te werven en dat doen wij nog steeds. Dagelijks krijgen wij nog nieuwe medewerkers op sollicitatie. Gelukkig loopt dit wel door en zullen we dit ook niet stopzetten, alleen het haalt helaas de vraag niet. We hebben meer mensen nodig dan nu zich aanmelden. Wij maken veel gebruik van online platforms zoals Facebook en Instagram. Maar ook op de bekende jobsites zijn wij te vinden. In de huidige tijd moet je alles op alles stellen om de mensen te bereiken.” 

De robot ondersteunt het personeel met het ophalen en wegbrengen van de gerechtjes

ROBOT Het idee om een robot in te zetten, zag de Japas-eigenaar een aantal jaren geleden in Shanghai. ,,Daar werkten ze al met robots, maar dit was toen nog niet echt geaffineerd genoeg. Iets wat toen alleen in landen als Japan en China voorkwam. Nu zie je dat deze technieken ook naar Europa komen. Ik heb het bedrijf dat deze robots importeert benaderd, puur omdat je zoekt naar alternatieven en oplossingen. Een robot kan het werk mogelijk verlichten. Dat was en is de intentie.” 

VERLICHTING VOOR PERSONEEL De robots worden geleverd door Smart Robot en worden gemaakt in China. ,,De robot werkt erg goed. In het begin was ik wel sceptisch, maar na een aantal dagen gebruiken zie je dat de robot veel taken netjes oppakt en het personeel verlichting kan geven. Vooral met de grote afstanden in ons restaurant. Wij hebben een concept met veel kleine hapjes en dus veel bordjes. De robot ondersteunt het personeel met het ophalen en wegbrengen van de gerechtjes. Van de ene ruimte naar de andere ruimte. Uitserveren doet hij niet, wij vinden het erg belangrijk om het contact met de gasten te houden en de service aan tafel zo hoog mogelijk te houden. De robot is beter geschikt voor het transportwerk.” 

De mensen vinden het ook erg leuk om te zien

LEGE BORDEN De Glint is erg tevreden over de inzet van een robot in zijn restaurant. ,,Samen met de importeur zijn we natuurlijk aan het kijken naar verbeteringen en die zijn er altijd, vooral met zo’n nieuw product als dit. Maar vooralsnog zit het op de hoofdlijnen erg goed. Wij bedienen dus niet met de robot, maar we transporteren wel de gerechten op dienbladen met de robot naar de desbetreffende ‘wijk’. Daar worden de dienbladen van de robot afgehaald en uitgeserveerd. Tegelijkertijd wordt de robot ook ingezet om lege borden weer mee terug te nemen naar de afwas. De robot is net zo snel als een lopende persoon.” 

,,Niets is gratis, maar de investering is het ons waard”, gaat De Glint verder. Hij heeft al veel leuke reacties gekregen van gasten: ,,De mensen vinden het erg leuk om te zien. Kinderen vinden het helemaal geweldig en zijn erg verrast. Alleen dat geeft me al genoeg voldoening. De robot rijdt ook niet in de weg en komt niet aan tafel, maar je kunt wel zien dat hij hard meewerkt. Voor iedereen is dit een win-win situatie, voor onze gasten, onze medewerkers en voor mij als ondernemer.” 

Door Gerrit Steen

Afbeelding
advertentie