Een oude artist impression van het te vernieuwen knooppunt.
Een oude artist impression van het te vernieuwen knooppunt. Rijkswaterstaat

Nog veel vraagtekens rond tracé knooppunt Hoevelaken

19 november 2018 om 11:35 lokaal

NIJKERK Bij de gemeente Nijkerk leven nog de nodige vragen over de reconstructie van Knooppunt Hoevelaken. Dat maakt dat een groot aantal zienswijzen zijn ingediend bij Rijkswaterstaat naar aanleiding van het ontwerp tracébesluit. Hierover is vooraf eerst overleg gevoerd met onder meer Stichting Hoevelaken Bereikbaar en Leefbaar en Het Gelders Landschap.

Wijnand Kooijmans

Ten aanzien van de fietsverbinding op de Amersfoortseweg tussen de Nijkerkerstraat en de Energieweg wordt aangegeven dat de onderdoorgang A1 als 'te onveilig' wordt gezien. Zowel wat betreft de sociale veiligheid als verkeersveiligheid. De gemeenteraad heeft eerder al aangegeven te kiezen voor een volledige scheiding van fietsers en auto's en daarvoor wordt nu gepleit in de zienswijze.

Afgevraagd wordt of bij de op- en afrit van de A28-noord wel voldoende rekening wordt gehouden met opstelruimte voor voertuigen om filevorming op de rijksweg te voorkomen. Ten aanzien van het NS-station Hoevelaken wordt gepleit voor een optimale ontsluiting voor voetgangers. Er bestaat begrip voor de suggestie van Rijkswaterstaat een trap aan te leggen aan de noordoostzijde van het viaduct. Wel wordt gevraagd hierover afstemming te bereiken met de eigenaar van de benodigde grond aan de Stoutenburgerlaan.

FIETSVEILIGHEIG Ten aanzien van de fietsverbindingen onder de A28 door, vraagt het college van burgemeester en wethouders zich af in hoeverre hier verbeteringen in worden aangebracht. Men wil dat tenminste de fietsveiligheid op dezelfde wijze wordt gewaarborgd als op dit moment. Wat Nijkerk betreft moet er ruimte zijn om vanaf de rotonde onderaan de nieuwe afslag Hoevelaken een extra tak toe te voegen voor directe ontsluiting van onder meer het Euretco-terrein.

Daarnaast wordt toegewerkt naar een situatie waarin parallel aan de Westerdorpsstraat een ventweg wordt aangelegd voor de ontsluiting van de aan de zuidzijde gelegen woningen. Inclusief een veilige fietsoversteek aan de zijde van de rotonde.

ROTONDES De rotondes aan beide zijden van de A-28 Noord op de Verbindingsweg – tevens de nieuwe toegang naar de toekomstige verzorgingsplek Vathorst-Corlaer – hebben op korte termijn onderhoud nodig als het gaat om het asfalt. De rotondes vallen net buiten het Tracébesluit, maar Nijkerk wil hierin toch graag samen met Rijkswaterstaat optrekken.

Nijkerk ziet het als een gemiste kans dat de Hoevelakense beek alleen een verbeterde waterverbinding wordt. Gewezen wordt op de al levende wens dat dit ook een recreatieve en groene verbinding moet worden om de groengebieden ten noorden en zuiden van de A1 te verbinden. Het gebied wordt ten minste geschikt gemaakt voor kleine dieren. Maar de voorkeur gaat er naar uit dit ook voor groter wild geschikt te maken óf er een recreatieve verbinding van te maken.

HOUTSINGEL Het Hoevelakense Bos moet wat betreft Nijkerk zeker niet worden ingekrompen. Gepleit wordt voor behoud van de houtsingel tussen de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn en de snelweg A1. Eventueel met een andere invulling aan bomen en struiken. Bij de toekomstige verzorgingsplaats Vathorst/Corlaer moet de bestaande kavelsloot wat Nijkerk betreft behouden blijven. Hierbij moeten bomen worden geplant die van oudsher hier voorkomen, zoals wilgen, essen of elzen.

Aangegeven wordt dat de beken in Arkemheen ontbreken en De Laak als historische waterloop in de plannen moet worden opgenomen. Dat geldt ook voor de historische loop van de Domstraat. Op het kaartmateriaal ontbreekt het oostelijk deel van de Doornsteeg, terwijl ook het tracé van de Oude Rijn ontbreekt. Gepleit wordt voor goede afspraken ten aanzien van de gewenste toekomstige ontwikkeling van her Euretco-terrein. Hier moeten in de toekomst onder meer woningen worden gebouwd.

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie