Afbeelding ter illustratie.
Afbeelding ter illustratie. Pexels.com

Regio Foodvalley over stikstofplannen kabinet: ‘Ondanks de grote opgave moeten we aan de slag’

26 juni 2026 om 17:27 Duurzaamheid

NIJKERK Nederland van het stikstofslot halen is volgens Regio Foodvalley een grote opgave. Jan Pieter van der Schans, wethouder in Ede en portefeuillehouder landelijk gebied, zegt in een reactie op de kabinetsplannen dat de regio aan de slag wil én moet, maar waarschuwt voor de gevolgen voor agrarisch ondernemers.

Regio Foodvalley ziet in de vandaag gepresenteerde kabinetsplannen veel aanknopingspunten om Nederland van het stikstofslot te krijgen. ,,De doelen die het kabinet heeft ondersteunen we. Het is de hoogste tijd dat Nederland weer in beweging komt. Daarvoor is natuurherstel en een forse reductie van stikstofuitstoot noodzakelijk. Tegelijkertijd zijn de plannen ingrijpend en hebben ze forse impact op onze regio en met name de agrarische ondernemers”, aldus van der Schans.

AANPAK VELUWE

De regio is blij dat de Aanpak Veluwe een prominente plaats krijgt in de kabinetsplannen. Dit plan werd vorige week samen met de andere gemeenten op de Veluwe, de provincie Gelderland, waterschappen en rijk gepresenteerd. De Aanpak Veluwe bevat volgens de regio concrete maatregelen om vergunningsverlening op gang te brengen en de natuur te herstellen met forse opgaven voor natuurbeheer, andere sectoren en waterbeheer naast de agrarische ondernemers. 

PERSPECTIEF

,,Onze agrarische sector bieden we perspectief met duidelijke randvoorwaarden. Hun vakmanschap staat centraal. We stellen agrarisch ondernemers in staat om hun stikstofuitstoot fors te verminderen, met innovatie en managementmaatregelen”, aldus van der Schans.

ZORGEN

Regio Foodvalley laat weten dat zij ziet en erkent dat hiermee opnieuw veel afkomt op boeren in de regio: ,,De klus is enorm en we kunnen ons goed voorstellen dat agrarisch ondernemers vragen en zorgen hebben over wat dit voor hen betekent. Onze inzet als lokale overheid is duidelijk: wij willen in onze regio een sterke agrarische sector behouden. Deze kabinetsbrief is een belangrijke eerste stap”, aldus de regio in een persbericht. 

UITVOERING

,,Aan het kabinet en de kamer vragen we om ervoor te zorgen dat bij iedere vervolgstap ondernemers en lokale overheden in staat worden gesteld om de doelen uit deze brief daadwerkelijk tot uitvoering te brengen. Zo zijn we in staat om langjarig, met de juiste instrumenten, op een verantwoorde manier samen met boeren en boswachters aan de slag te gaan”, aldus de regio.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie