Leerlingen van Daltonschool Corlaer gingen in gesprek met de wethouder van onderwijs en hun eigen directeur.
Leerlingen van Daltonschool Corlaer gingen in gesprek met de wethouder van onderwijs en hun eigen directeur. Maranke Pater

Leerlingen in gesprek met wethouder over corona

8 juli 2020 om 15:30 Corona Coronavirus

NIJKERK Yinthe, Puck, Renee, Finn, Ilan en Fain, leerlingen van Daltonschool Corlaer, gingen deze week in gesprek met wethouder Nadya Aboyaakoub-Akkouh en hun eigen directeur Richard Young over het onderwijs in coronatijd.

Nadat minister-president Mark Rutte iedereen opriep om met kinderen in gesprek te gaan over corona, kwam de Daltonschool Corlaer met het idee om de leerlingen van de Leerlingenraad in gesprek te laten gaan met de wethouder van jeugd en onderwijs. Om tijdens dat gesprek over hun ervaringen met onderwijs op afstand te praten. Samen bereidden ze een aantal vragen voor om in gesprek te gaan met de wethouder en hun eigen directeur.

Finn uit groep 7 mag als eerste aftrappen: Hoe vonden jullie het in coronatijd gaan op school en in de gemeente? Young: ,,De school is nog nooit eerder in de geschiedenis dicht gegaan. We maakten in het begin nog grapjes over corona, maar toen het nieuws heftiger werd en er echt doden vielen en de minister-president zei dat we echt afstand van elkaar moesten houden, zijn de leerkrachten en ik apart gaan zitten en hebben we een plan gemaakt voor als er een lockdown zou komen en de scholen moesten sluiten. Op zondagmiddag 14 maart gingen de directeuren in Amersfoort vergaderen. Tijdens de vergadering werd de persconferentie gehouden waarin werd aangegeven dat de scholen de dag erna zouden sluiten. Er moest van alles geregeld worden, maar het belangrijkste was dat de leerlingen hun boeken konden ophalen, zodat er ook thuis les gegeven kon gaan worden.” 

De wethouder geeft aan dat ze op het moment dat de intelligente lockdown in ging zelf ook aan het hoesten was: ,,Wij moesten als medewerkers van de gemeente allemaal verplicht thuis werken. Toen we hoorden dat de scholen waarschijnlijk dicht zouden gaan, zijn we online overleggroepen gestart met de schoolbesturen in de gemeente Nijkerk. Het was best heftig dat de kinderen thuis moesten blijven. Toch waren er ook kinderen die naar school moesten omdat hun ouders een cruciaal beroep hebben. Ook voor kinderen met een onveilige thuissituatie was het belangrijk dat ze een plekje op school kregen.”

TWEEDE GOLF Ilan heeft een prangende vraag: Wat gaan jullie doen als er een tweede golf komt? ,,Oh, wat een nare vraag,” zegt de wethouder. ,,Maar wel een goede vraag. Ik hoop dat het niet gebeurt, omdat het alles weer zo ontwricht. We hebben nu steeds meer onze vrijheid terug en onze vrijheid is een groot goed. Iedereen kan weer sporten en we kunnen onze ouderen weer bezoeken en langzaam ons sociaal leven weer oppakken. Een tweede golf zou verschrikkelijk zijn. Er zullen mensen dood gaan aan corona, want we hebben nog geen vaccin. Ouderen mogen opnieuw geen bezoek ontvangen. En de druk op de economie en de zorg wordt weer groot. Met alleen applaus komen we er dan niet. Kinderen lopen risico ontwikkelingsachterstanden op te lopen en ondernemers komen in de problemen. Ik denk wel dat als er een tweede golf komt, we er iets beter op voorbereid zijn. We weten hoe we met scholen moeten samenwerken als het gaat om de opvang van kinderen en we hebben gezien dat de samenleving helpt waar nodig." 

,,Hoe kijken jullie als leerlingen tegen een tweede golf aan?" Renee: ,,Niet zo leuk. Als je thuis moet blijven wordt je huis gewoon je wereld.” Puck: ,,Ik ben bang dat het dan weer een beetje hetzelfde wordt. Het is erg ongezellig om in je eentje thuis te zijn en te werken voor school.”

ZORGEN Wat de wethouder heel mooi vond, is dat mensen ook voor elkaar gingen zorgen in coronatijd. ,,Weten jullie dat gebaar voor hamsteren nog, dat doventolk Irma maakte op televisie? Mensen gingen raar gedrag vertonen, maar aan de andere kant keken ze ook naar elkaar om.” De kinderen moeten hard lachen als de wethouder het gebaar voor hamsteren nadoet. Dan buigt het gesprek om naar het vertellen van ervaringen in het missen van grootouders, iets wat voor de leerlingen heel heftig is geweest. Ilan: ,,Ik heb mijn opa en oma erg gemist. Ze wonen niet in Nijkerk en ik zag ze al niet vaak, maar het idee dat we er helemaal niet heen mochten was best heftig.” 

De wethouder wil graag weten of de kinderen het überhaupt spannend vonden, de lockdown en het virus. Fain: ,,Ik kreeg soms hele nare dromen.” Renee: ,,In het begin vond ik het idee dat er een virus was in Nederland dat mensen ziek maakte een heel eng idee, maar toen we wat minder naar het nieuws gingen kijken, werd ik wel minder bang.”

,,Mochten jullie van je ouders naar buiten toe?", vraagt de wethouder. Ilan: ,,Wij hebben thuis een groot terrein. Ik mocht met een vriendje afspreken, maar dat bleef de hele periode wel bij een vriendje en niet meer.” Finn: ,,Normaal gesproken speel ik veel binnen, maar ik moest nu verplicht naar buiten om een frisse neus te halen.” Renee: ,,Wij hebben thuis een hond dus we moesten wel naar buiten.” Yinthe: ,,Mensen uit mijn familie vallen binnen de risicogroep. Voor ons was het dus heel belangrijk om zoveel mogelijk thuis te blijven. Zij zouden namelijk echt veel zieker kunnen worden door corona.” Aboyaakoub-Akkouh: ,,En voor deze mensen zijn wij allemaal binnen gebleven, zodat zij niet ziek zouden worden. Het is heel knap dat jullie je allemaal goed aan de regels hebben gehouden. Dat kan best lastig zijn voor een kind.”

Dit artikel kwam mede tot stand in samenwerking met de gemeente Nijkerk.

Door Maranke Pater

De leerlingen hadden zich goed voorbereid op de ontmoeting met de wethouder.
advertentie
advertentie