Accent op weg naar autismevriendelijker onderwijs

19 november 2013 om 00:00 Nieuws

NIJKERK - Op woensdag 13 november heeft Accent Praktijkonderwijs Nijkerk het certificaat 'Op weg naar een autismevriendelijke leeromgeving' en een vermelding in de online database met autismevriendelijke bedrijven, scholen, kerken en overige instellingen.

Op die dag deed het hele team mee aan de studiedag “Op weg naar autisme vriendelijker onderwijs”. De dag is georganiseerd door twee teamleden van de school de heer Dirk Jan Koops en mevrouw Jolanda van Gent. Koops en Van Gent deden het afgelopen jaar een studie om zichzelf en vervolgens het team te professionaliseren op het thema. Samen met de Ambulant Dienstverlener Ties Baas die namens Auris op Accent werkt, zorgden zij voor een inhoudelijk sterk en aantrekkelijk programma. Auris is een organisatie die mensen helpt met communiceren. Of het nu gaat om gehoorproblemen, om spraak- en/of taal problemen of een vorm van autisme. Zij hebben "Wat werkt..."ontwikkeld om de arbeidsparticipatie van (jong) volwassenen met autisme te versterken. Binnen Accent wordt hier door de Ambulant Diensverlener succesvol mee gewerkt.

Accent Nijkerk biedt al jaren aangepast onderwijs op maat aan elke jongere en gaat daarbij uit van de mogelijkheden van iedere jongere. Mensen met autisme hebben een andere kijk op hun omgeving en een unieke manier van denken. Accent Nijkerk wil hiervoor openstaan. Dit is een noodzakelijke voorwaarde zodat jongeren zich goed voelen op school en zich kunnen ontwikkelen.

De school gaat na deze studiedag aan het werk met de ontwikkeling van een actieplan, dat gaat zorgen voor een duidelijk en helder schoolklimaat, waar alle jongeren plezier van zullen hebben. Vanuit de workshops op 13 november zijn de volgende startpunten voor dit actieplan naar voren gekomen:

* Het team van Accent gaan zich bekwamen in het gebruiken van ‘Wat Werkt’, om de sterke en zwakke punten en de specifieke manier van waarnemen bij de leerlingen met autisme goed in beeld te krijgen.

* We maken de (praktijk-) les autismevriendelijker door aan het begin van de les de structuur en lesopbouw mondeling uit te leggen en te visualiseren. We houden hierbij rekening met de behoeften van elke leerling.

* We gaan mogelijkheden verkennen om in de pauzes voor iedere leerling, ook die met een autismespectrumstoornis, een moment van rust en ontspanning te creëren. Sleutelwoorden zijn hierbij: uitgaan van de behoeftes van de leerlingen (maatwerk), pauzeruimte aanpassen, pleinregels visualiseren, activiteiten aanbieden.

In het middagprogramma van de studiedag kreeg het team een breed college van de heer Kobe Vanroy van Autisme Centraal. Vanroy had praktische voorbeelden die aangaven dat de Autisme vooral een andere manier van waarnemen is. Mensen met autisme vertonen bijvoorbeeld een voorkeur voor details en vinden het moeilijk stukjes waarneming aan elkaar te knopen en zo het geheel te overzien. Als scholen rekening houdt met deze andere manier van waarnemen en begrijpen, kunnen de jongeren beter tot ontwikkeling komen. En dat past goed bij de visie die op Accent Nijkerk geldt.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie