Europees bezoek op school

Nieuws

Directeur Ben Hiemstra van de Oranje Nassauschool legt tijdens een bijeenkomst met de buitenlandse gasten uit wat het doel is van het project. ,,We willen leren van onderwijservaringen in andere Europese landen. We willen ook de leerlingen iets meer leren over de andere Europese landen, zodat zij weten dat er meer is buiten de grenzen van Nijkerk en Nederland. We hebben de afgelopen twee weken op school een project gehad over Europa. De resultaten zullen worden gepresenteerd aan de ouders en aan de gasten uit Europa.”

Nijkerkse school ontvangt Euro- pese leerkrachten NIJKERK - De Oranje Nassauschool uit Nijkerk doet mee aan een Europees uitwisselingsproject project met basisscholen uit Noord Ierland, Frankrijk, Duitsland en Polen. Leerkrachten van de scholen hebben elkaar over en weer bezocht. In de laatste week van april bezochten leerkrachten van de andere scholen Nijkerk om kennis te nemen van het onderwijs in Nijkerk. Ook maakten zij kennis met de Nederlandse fietscultuur en met een typisch voorbeeld van de Nijkerkse cultuur, Boerenmaandag.

door Henk Brinkman

De deelnemende scholen zijn de St Joseph’s Primary School uit Crumlin in Noord Ierland, de Europaschule Regine Hildebrandt Grundschule uit het (voormalig Oost-) Duitse Cottbus, de Ecole Elementaire/ Ecole de Weitbruch, Haguenau Sud in de Franse Elzas en de Szkola Podstawowa nr 11 uit het Poolse Przemysl.

Verschillen

De buitenlandse gasten zien grote verschillen tussen de manier waarop leerkrachten omgaan met hun leerlingen. De Noordierse Cathy Toner: ,,De relatie tussen de leerlingen en de leerkrachten is niet hetzelfde. Leerkrachten staan hier in Nijkerk veel dichter bij de leerlingen. Veel ontspannener.” Ook de Franse Jaenine Dietz ziet dat verschil: ,,Bij ons is die relatie veel formeler en gestructureerder. Er zijn hier ook veel meer volwassenen in de school aanwezig.” De Poolse Malgorzata Lupicka ziet ook een veel grotere betrokkenheid van de ouders bij het onderwijs. ,,Ouders doen veel op school. Daar ben ik wel jaloers op.” Alledrie benoemen dat positief.

De Francaise Jeanine Dietz ziet ook een ander verschil in het opvoedingsklimaat. ,,Als de kinderen zich niet gedragen en we spreken daar met ouders over, worden zij niet boos op hun kinderen, maar op de leerkrachten. Kinderen zijn in Frankrijk kleine prinsjes en prinsesjes.” De Duitse Michael Koch ziet dat ook in zijn land. ,,Maar,” zegt hij ,,soms hebben ouders natuurlijk wel gelijk. Er zijn ook slechte leraren. Dat moeten we ook erkennen.” De Poolse Malgorzata Lupicka ziet ook dat ouders, die nauwelijks bij de school zijn betrokken, veel eerder klagen over de onderwijzer. ,,Zij kunnen zich niet voorstellen dat hun kinderen iets verkeerd hebben gedaan.” Zowel zij als haar Duitse collega constateren dat die verandering van de houding van ouders samenvalt met de val van de Berlijnse muur en de verandering van het politieke systeem in hun land.

Uitwisseling

Hiemstra ziet dat weinig basisscholen in Nederland meedoen aan dit soort uitwisselingsprogramma’s. ,,Dat is jammer, want het levert veel op. En er zijn veel mogelijkheden voor financiering uit Europese onderwijsfondsen.” Alle deelnemers zien de waarde van de bezoeken over en weer en zouden de relaties graag voortzetten, ook als het project is geëindigd. Hiemstra: ,,Je ziet veel als je bij elkaar op bezoek bent en daar pik je weer zaken uit op die je zelf kunt gebruiken op je eigen school. Ik zag in Noord Ierland de voordelen van gecomputeriseerde schoolborden, de active schoolboards. Die wil ik ook graag op school, want die bieden veel voordelen bij het onderwijs. In Noord Ierland staat nu een tafeltennistafel op het plein. Dat hadden zij hier gezien.”

Aan het eind van het interview, gaat juist de school uit. Met verbazing zien de gasten hoeveel ouders met de fiets hun kinderen ophalen. Maar ook dat de oudere leerlingen zelf met de fiets weer naar huis gaan.

advertentie