'Liever een grijze lucht'

Nieuws

Gerrit van de Veen maakte foto's Prentenatlas

NIJKERK - ,,Eigenlijk is het vandaag prachtig weer om de kunstwerken voor de Nijkerkse Prentenatlas op de foto vast te leggen'', zegt Gerrit van der Veen terwijl de regen met bakken uit de grijze lucht naar beneden valt.

door Henk Brinkman

Gerrit van de Veen legt uit waarom de grijze lucht ideaal is voor het maken van de foto's. ,,Bij felle zon loop je gevaar op kleurzwemen die de balans verstoren. Je kunt met fotobewerkingsprogramma's de witbalans wel weer corrigeren, maar het is beter als je dat kunt voorkomen. Goede lichtomstandigheden zijn erg belangrijk bij het maken van foto's. Zeker van deze foto's.''

Het interview wordt af en toe doorspekt met technische fototermen, waaruit zijn meer dan hobbymatige kennis van het fotograferen blijkt. Fotografie is ook één van de rode draden in zijn leven, naast zijn belangstelling voor de historie en de luchtvaart. Die belangstelling werd mede gewekt en in elk geval geïnspireerd door de fotoboeken van Brand Overeem over bijzondere mensen op de Veluwe met titels als ,,Jan, d'r is volk op de deel'.

De gewezen hoofdofficier bij de luchtmacht - hij werkte als luchtverkeersleider in Nieuw Milligen - is een autodidact op het gebied van fotografie. Jarenlang is hij, naast zijn werk, persfotograaf geweest voor de Nijkerkse Krant en later van Nijkerk Nu, de opvolger van de Nijkerkse Krant. Van de Veen: ,,Dat zal van begin jaren '80 tot het begin van deze eeuw zijn geweest. Eerst was dat altijd nog met rolletjes die je moest ontwikkelen. Op zondagavond kon ik aan de gang als de kinderen naar bed waren. Dan ging ik de doka in om de foto's te ontwikkelen. Dat gaat tegenwoordig toch een stuk gemakkelijker.''

Naast belangstelling voor fotografie heeft Van de Veen ook een sterke interesse in de historie. Ook voor het inrichten van Museum Oud Nijkerk heeft hij geput uit zijn archief en nieuwe opnamen gemaakt. ,,Ik kan niet bij benadering zeggen hoeveel fotobestanden ik heb. Dat moet in de tienduizenden lopen.'' Van de Veen doorkruiste Nijkerk om de recente historie vast te leggen. ,,Ik was ook vaak te laat. Voor ik het wist was er weer een tabakschuur verdwenen.''

Van de Veen heeft alle prenten voor de Nijkerkse Prentenatlas op de foto vastgelegd. ,,Dat was een heel proces. Het huis hier leek soms wel een atelier. De kunstenaars moesten hun werk zelf brengen. Ook de prenten uit musea of privécollecties liet ik hier brengen. Dat had ook te maken met de aansprakelijkheid voor schade aan de kunstwerken. Maar de prenten worden dan ook in de juiste lichtomstandigheden op hoge resolutie gefotografeerd. Bij uitzondering heb ik wel foto's op locatie gemaakt. Er was een schilderij waarvan ik alleen een slechte foto had gezien. Toen ik dat werk in het echt bekeek, was het toch heel anders dan ik me had voorgesteld.''

Over de Prentenatlas is Gerrit van de Veen enthousiast. ,,De historie van Nijkerk is vastgelegd met een veelvoud aan artistieke technieken. Schilderijen, tekeningen, teksten, quiltwerk. Dit boek heeft uitstraling en hoort in ieder Nijkerks huishouden thuis. En dankzij sponsors is de prijs ook nog eens heel laag.''

advertentie