Gerwin van de Pol van feestcafé Xero hanteerde dit weekend een strikt deurbeleid. De uitsmijter bij de deur hield met een klikker bij dat er niet meer dan honderd mensen in het café waren. ,,We hebben een prima weekend gedraaid, maar zondag kwam de boodschap waar we eigenlijk al op zaten te wachten. De mensen die om 18.00 uur nog bij ons binnen zaten, moesten de kroeg verlaten. Dat was wel een vreemde situatie.’’

KLUSJES Van de Pol maakt zich geen zorgen om zijn voortbestaan, nu hij drie weken verstoken blijft van omzet. ,,Ik heb een gezond bedrijf, maar drie weken is wel heel lang. We maken er het beste van. Ik verwacht dat de schade voor mij beperkt blijft.’’ De Nijkerkse kroegbaas gaat de komende weken niet stilzitten. ,,Ik ga klusjes doen die waren blijven liggen. Ik ga het rookhok er bijvoorbeeld uit slopen, daar heb ik nu rustig de tijd voor.’’

LAATSTE MAANDEN PRINCESSE Collega-kroegbaas Ron Klompenhouwer, van eetcafé Princesse op Het Plein, heeft het nieuws ook gelaten aangehoord. ,,Ik had het wel verwacht. Toen ik dit weekend hoorde dat er mensen uit België naar Nederlandse kroegen kwamen, dacht ik ‘dat gaat niet goed komen’.’’

Klompenhouwer staat zelf op de drempel van zijn pensioen, begin september sluit hij de deuren van zijn kroeg definitief. Zorgen over het voortbestaan van zijn horecagelegenheid heeft hij dus niet. ,,Maar ik had me wel voorgenomen nog één keer heel bewust te genieten van mooie momenten zoals Boerenmaandag en het EK. Het EK kan ik denk ik vergeten, voor Boerenmaandag heb ik nog een sprankje hoop. En anders kunnen ze het misschien verzetten, je weet het niet.’’

VOORRAAD WEGGEGEVEN Het personeel van Princesse zit nu thuis, na een grote schoonmaak op maandagochtend. ,,Meer is er ook niet meer te doen, je kan maar één keer grote schoonmaak houden.’’ Zijn personeel heeft de resterende voorraad eten mee naar huis gekregen. Klompenhouwer: ,,Zo veel lag er niet meer, ik zou woensdag weer bevoorraad worden. Als ik nog veel had liggen, was het wel naar de voedselbank gegaan.’’

Harmen de Glint, eigenaar van Japas, stond afgelopen weekend met gemengde gevoelens in zijn Aziatische restaurant. ,,We wisten eigenlijk niet zo goed wat we met de situatie moesten. Je wilt open zijn voor gasten, maar het voelde niet goed. Nu is er duidelijkheid, dat is op zich prettig.’’

‘GAAT LANGER DUREN’ Omdat De Glint veel Aziatische medewerkers heeft, volgde hij het coronanieuws vanaf de uitbraak in China bovengemiddeld intensief. Juist daarom denkt hij dat hij de deuren van zijn restaurant ook na 6 april gesloten moet houden. ,,In China is alles twee maanden dicht geweest, en mag alles nu beperkt open. Bovendien zijn gasten na een periode van sluiting even het vertrouwen kwijt. Ik hou rekening met langer dan drie weken dicht zijn.’’

Natuurlijk denkt De Glint aan het voortbestaan van zijn restaurants (hij bezit meerdere restaurants in Nederland). ,,Dit houden we wel even vol, maar niet oneindig. Één á twee maanden zou misschien kunnen. We zaten juist in een goede tijd met ons bedrijf en dat staat allemaal ineens stil.’’

IN ACTIE VOOR DE ZORG De Glint hoeft zijn zaak nog niet volledig te sluiten. De bezorgservice draait nog door. Sterker nog, De Glint wil in deze moeilijke horecatijden een andere sector graag steunen: de zorg. ,,We willen mensen die in de zorg werken korting bieden op hun bestelling die thuisbezorgd wordt. Bovendien willen we de opbrengsten van alle verkochte mini-loempia’s geven aan de personeelsverenigingen van de ziekenhuizen Sint Jansdal en Meander. Dan kunnen ze na de hele coronacrisis een keer met hun personeel bij ons eten. Die mensen werken momenteel zo hard en op deze manier willen wij een steentje bijdragen.’’

Dat horeca-ondernemers creatief zijn, bewijst ook Albert Hotzky van restaurant Alberto’s aan het Molenplein. Om inkomsten te behouden, richt hij zich niet alleen op het bezorgen van maaltijden, maar verkoopt hij ook terras-tegoedbonnen. ,,Mensen kunnen voor 20 euro een terrasbon kopen en daarmee kunnen ze in het terrasseizoen, als we weer open zijn, voor 25 euro drankjes betalen. Zo houden we toch was cashflow in deze tijd. Het is voor ons wel een tijdje vol te houden op deze manier, maar het moet geen maand langer gaan duren.’’

KLAAR VOOR DE HERSTART Hotzky en zijn personeel gaan in deze coronatijd niet thuis zitten. ,,We grijpen deze weken aan om de kaart te vernieuwen en het terras aan te pakken zodat we helemaal klaar zijn voor het lente- en zomerseizoen. De sluiting is natuurlijk heel vervelend, maar we zijn meteen aan de slag gegaan en we maken er het beste van.’’

Door Paul Nolens