De verkiezing, een jaarlijks initiatief van het Truckstar Fotojaarboek, vindt normaal gesproken plaats tijdens het Truckstar Festival op TT Circuit Assen. De editie 2020 stond gepland op 25 en 26 juli, maar corona bepaalde anders. Het festival mag dan wel afgelast zijn; de verkiezing gaat 'gewoon' door. ,,Op een geheime locatie, want ze zijn bang dat er anders veel te veel mensen komen", geeft Van Beek aan. Truckstar, het tijdschrift dat de verkiezing ieder jaar organiseert, nodigde 24 truckers met hun vrachtwagen uit voor de eindstrijd. Zij mogen ieder maximaal vier personen meenemen. ,,We zijn allemaal gekozen door de lezers van het Fotojaarboek. Er zijn in totaal acht categorieën en alleen al in mijn categorie hebben zich 279 truckers opgegeven. Daarom ben ik ook zo blij om bij de top 3 te horen." 

De redactie selecteert voor u wekelijks een aantal aansprekende en belangwekkende verhalen uit de regio.

BETONBOUW Andere categorieën zijn bijvoorbeeld geconditioneerd vervoer, speciale voertuigen en tanktransport. Als we Mark telefonisch spreken is hij, hoe kan het ook anders, onderweg naar een klant in de betonbouw. Business as usual dus, maar toch niet helemaal. ,,De deelnemende truck staat momenteel stil en daar ga ik de komende dagen weer mee bezig. Ik ben nu met een andere wagen onderweg." De inwoner van Lunteren is een kleine tien jaar trucker en werkte tot een aantal maanden geleden gedurende zo'n 4,5 jaar voor zijn schoonvader, P.J. Hoogendoorn. ,,Vanuit dat bedrijf hebben ook al eens collega's aan de verkiezing meegedaan. Het stond ook op mijn lijstje", laat Mark van Beek weten.

(Tekst gaat verder onder de foto)


Aan Mark van Beek de taak om de vrachtwagen tip top in orde te maken. - eigen foto

In maart van dit jaar begon Van Beek met zijn vriendin het bedrijf A.E. Hoogendoorn, omdat zijn schoonvader met pensioen ging. Er werd onder andere een gloednieuwe vrachtwagen aangeschaft en dat was het moment om aan de verkiezing 'Mooiste Truck van Nederland' mee te doen. Deelnemende vrachtwagens zijn werkauto's waar dagelijks mee gereden wordt. De Scania S650 heeft ongeveer 36.000 kilometer op de teller staan en volgens Van de Beek is dat weinig voor een vrachtwagen. ,,Ik rij er in principe alleen mee in Nederland en dat is ongeveer 2.000 kilometer per week." 

Ik ben om 7.00 uur begonnen met polijsten en twaalf uur later ben ik pas gestopt

Feit is dat Mark van Beek een paar dagen eerder vakantie heeft opgenomen, zodat hij de vrachtwagen flink onder handen kan nemen. ,,Ik ben gisteren om 7.00 uur begonnen met polijsten en twaalf uur later ben ik pas gestopt. Verder kun je denken aan bijvoorbeeld de assen schoonmaken, verlichting extra goed afstellen en de banden in het zwart zetten." 

Van Beek is er ,,een aantal weken in het weekend en op avonden" mee bezig en aan de voorbereidingsperiode is op het laatste moment een paar vakantiedagen toegevoegd. ,,Het is nu niet zo druk in het beton, dus dat was wel mogelijk." Enkele lampen van de vrachtwagen zijn zelfs naar de spuiter gebracht, omdat een paar krasjes zichtbaar waren. ,,Ik wil niets aan het toeval overlaten", luidt daarbij de uitleg. 

VAKJURY Vrijdagmiddag komen de 24 genomineerde truckers bij elkaar om hun vrachtwagen te tonen aan de vakjury. Uiteindelijk worden zaterdagochtend acht vrachtwagens gekozen die winnaar zijn geworden in hun categorie. Zij strijden vervolgens om de titel 'Mooiste Truck van Nederland' en die uitslag wordt zaterdagavond wereldkundig gemaakt.

De huldiging van de winnaar is te volgen via een livestream op de Facebookpagina van Truckstar.

Door Barry Wensink


Eigen foto