Het Barneveldse optreden van Kensington, dat plaatsvond op 16 februari 2008, maakte deel uit van het Stuck in a Day Festival. ,,Stuck in a Day is een platenlabel, dat ooit is opgericht door Bram de Wijs uit Amersfoort. ,,Hij had een neus voor regionaal muziektalent en wij van Stédsj konden deze bands een podium bieden. Deze avond speelden ze voor een krat bier. In ruil daarvoor mochten ze een onbeperkte gastenlijst aanleveren. Op die manier hadden wij een volle zaal en kregen zij een mooie kans om te bouwen aan hun 'fanbase'. Een typische win-winsituatie.''

De redactie selecteert, voor u, wekelijks een aantal belangrijke en spraakmakende verhalen uit de regio.

In 2008 had Dokter nog niet voorzien dat Kensington tien jaar later wereldberoemd zou worden. ,,Dat idee kreeg ik pas toen ze van zanger en van sound veranderden. Vandaar dat ik de band destijds ook heb gecontracteerd voor de Zeumerpop-editie van 2011.'' Lachend: ,,Alleen kwamen ze toen al niet meer opdraven voor een krat bier. Ook wel begrijpelijk, want in die tijd speelden ze in het circuit al wel de kleine Nederlandse concertzaaltjes plat.''

MISS MONTREAL Dokter benadrukt dat het geen toeval is dat het Barneveldse muziekpodium ooit aan de basis stond van Kensington's succes. ,,We hebben bij Stédsj wel meer talent over de vloer gehad, dat later zou doorbreken. Denk maar aan Sanne Hans (Miss Montreal) en bands als Destine, Make Believe, John Coffey, Go back to the Zoo en Niels Geusebroek. En muzikanten die bij ons gespeeld hebben, zie je ook weer terug bij de Daredevils. Afgelopen vrijdag waren ze bij The Voice, binnenkort zijn ze te bewonderen bij WinterPop in Voorthuizen.''

BROEDPLAATS Stédsj is een broedplaats van talent. ,,Niet alleen voor de muzikanten die er optreden, maar ook voor de jongeren die als vrijwilliger actief voor ons zijn. Je krijgt daar de kans om je talenten te ontplooien en komt bovendien in contact met andere talentvolle mensen.''

* Stad Nijkerk start binnenkort met Stad Nijkerk Premium, een online platform waar unieke verhalen voor abonnees worden aangeboden, naast ons dagelijkse nieuws dat gratis te lezen is. De komende weken publiceren we dergelijke extra verhalen gratis op onze vernieuwde website als 'voorproefje'.