Klein Brinke (42) werd vorig jaar mei aangesteld als locatiemanager. Een rol waarbij, naast het zwembad, ook de sporthallen binnen de gemeente Nijkerk en een aantal buitensportaccommodaties (onder meer de sportvelden op sportpark Luxool) onder haar verantwoordelijkheid vallen als het gaat om onderhoud en beheer. 

Klein Brinke trof in mei een hardwerkend, maar ‘zoekend’ team aan in het Jaap van der Krol-bad. ,,Toen het zwembad in mei 2018 werd geopend, is er een nieuwe manager aangenomen voor deze locatie die de organisatie nog niet kende. Dat, in combinatie met een team dat grotendeels van de vorige exploitant was overgenomen, zorgde voor de nodige opstartproblemen. Achteraf gezien is dat een leermoment geweest; er kan beter een meer ervaren manager op zo’n klus worden gezet. Ik werkte al bij Optisport op het moment dat ik de klus in Nijkerk ging doen en had al eerder gewerkt in een compleet nieuw zwembad. Die ervaring heb ik meegenomen naar Nijkerk.’’

Haar voornaamste klus bij haar aantreden in Nijkerk: rust en duidelijkheid creëren. ,,Het eerste jaar in dit nieuwe zwembad was onrustig. De wil bij de mensen was er absoluut, alleen de kennis over hoe ze het moesten aanpakken, ontbrak. Ik ben begonnen met een barbecue met alle mensen waar we elkaar hebben leren kennen en naar elkaar hebben uitgesproken wat we van elkaar verwachten.’’

Artikel gaat verder onder de foto. (Foto: Arjen Gerritsma)

,,Vervolgens ben ik het team opnieuw gaan opbouwen. Ik heb bijvoorbeeld een nieuw ‘hoofd zwemzaken’ aangesteld om de zwemlessen weer helemaal op één lijn te krijgen. Iedereen gaf nog een beetje les zoals ze dat altijd hadden gedaan. Er zat nog geen duidelijke lijn in. Daar heeft Fabian - hoofd zwemzaken red. - verandering in aangebracht. Met succes, want we krijgen een stuk minder commentaar van ouders. We krijgen nu juist positieve reacties op de zwemlessen. Bovendien kregen we vooral in de sporthallen veel klachten over de schoonmaak. Daarom heb ik ook een ‘hoofd facilitaire zaken’ aangesteld. Zo hebben we één aanspreekpunt. Communicatie blijft de sleutel tot succes.’’

De overdracht van de vorige exploitant naar Optisport verliep moeizaamKlein Brinke kwam bepaald niet in een gespreid bedje terecht toen ze voor het eerst het nieuwe Nijkerkse zwembad binnenstapte. Het roerige verleden, met de politieke besluitvorming en de problemen met de de vorige exploitant, was nog zicht- en voelbaar. ,,De overdracht van de vorige exploitant naar Optisport verliep moeizaam. We hadden bijvoorbeeld een achterstand ten opzichte van de begroting als het ging om het aantal zwemlesleerlingen. Omdat de opening van het zwembad vertraagd was, moesten we eigenlijk op nul beginnen en dat was niet zo begroot. Ook als het gaat om recreatief zwemmen, werd niet aan de verwachting voldaan in het eerste jaar.’’

Volgens de locatiemanager ontbrak het in het Jaap van der Krol-bad in het eerste jaar na de opening vooral aan reuring. ,,Er was zwemles en men kwam baantjes zwemmen en er kwamen best wel wat mensen vrij zwemmen, maar de echte reuring ontbrak. Om dat te doorbreken hebben we veel nieuwe activiteiten op poten gezet. Veel nieuwe activiteiten en ook lessen. Bijvoorbeeld de gezellige nieuwjaarsduik of het dameszwemmen op maandagochtend. Maar er gaat tegenwoordig ook geen vrijdagmiddag meer voorbij zonder een kinderfeestje. We merken dat de reuring nu wel komt.’’

Om dat uit te bouwen, zou Klein Brinke ook het buitenterrein optimaler willen benutten. ,,Het is een prachtige speeltuin. We hebben afgelopen zomer al op warme dagen de sproeiers aangezet zodat kinderen buiten met het water konden spelen. Maar we willen komende zomer het terrein meer gebruiken door bijvoorbeeld een buikschuifbaan neer te leggen of een lokale ijsverkoper buiten ijsjes te laten verkopen. Het liefst zouden we buiten een klein peuterbad willen of een splashpark (een speeltuin met/in het water red.), maar dat moet besproken worden met de gemeente.’’

In het begin kwamen de klachten zelfs via de wethouder bij onsKlein Brinke weet dat veel Nijkerkers niet zaten te wachten op een nieuw zwembad op deze locatie, maar hoort steeds vaker van mensen dat ze nu toch met plezier naar het nieuwe bad komen. ,,We merken dat we op de goede weg zijn door het afnemende aantal klachten. In het begin kwamen de klachten zelfs via de wethouder bij ons. Dat gebeurt nu zelden. Wij staan open voor kritiek en hopen dat mensen dat gewoon rechtstreeks zeggen.’’

Wensen heeft de locatiemanager nog genoeg voor het Jaap van der Krol-bad. ,,We willen groeien in aantal zwemlesleerlingen, die capaciteit is er. We gaan ons wat dat betreft ook richten op kinderen in Vathorst. Daarnaast willen we een breder lesaanbod, zoals aquagym. Ook met de belangrijke gebruiker Flevo zijn we vaak in overleg. We willen er voor zorgen dat dit echt hun thuishonk wordt, de bar kan wel wat gezelliger.’’

Klein Brinke hoopt dat ze zelfs de meest sceptische Nijkerker een keer mag ontvangen in het zwembad. ,,Al is het maar voor een kop koffie.’’ 

Door Paul Nolens

AS Media
Foto: AS Media