Spelontwikkeling is belangrijk voor kinderen, omdat kinderen op deze manier tot leren komen. In basisschool De Hoeksteen was deze filosofie in het interieur al doorgevoerd, maar de buitenruimte liet nog te wensen over. Jelle Rommers, leerkracht van groep 8 en begeleider van het project: ,,Wij vinden sociaal emotioneel leren een belangrijk thema. We willen dat de kinderen zich zo breed mogelijk kunnen ontwikkelen. Om deze ontwikkeling te ondersteunen is een aantrekkelijk leeromgeving van wezenlijk belang. Harm helpt ons om het speelplein te veranderen in een avontuurlijk leerlandschap.”  

KUNSTENAAR Normaal gesproken zou de school met een landschapsarchitect om de tafel gaan zitten, maar dat ging nu anders. ,,Wij wilden het schoolplein graag ontwikkelen met een kunstenaar. We merken dat buitenspelen met uitsterven wordt bedreigd door de opmars van de digitalisering. Op het plein willen we meerdere sporen ontwikkelen, waardoor kinderen geprikkeld worden om te gaan spelen met elkaar. Een kunstenaar helpt ons om met aandacht te kijken. Door de tijdsgeest zien we dat we zo vluchtig worden als mens en niet meer leren om met aandacht te kijken. Een kunstenaar kan dat. Als je echt aandacht geeft aan iets, valt er altijd wel wat nieuws te ontdekken. Juist dat is zo mooi om aan de kinderen te geven.” 


Harm Visser

THEATER AAN HET WATER Voor Harm Visser is dit het eerste schoolplein dat hij ontwerpt. ,,Ik ben eerder wel gevraagd om tuinontwerpen te maken, maar een schoolplein heb ik nog niet eerder onder handen genomen. Wat ik mooi vind aan dit project is dat het mij terugbrengt naar mijn eigen kindertijd. Vanuit dat denken is het plein ontworpen.” Visser wil het eigenlijk geen plein noemen, maar trekt het breder. ,,Het is een complete belevingswereld waar je als kind in terecht komt. Ik hou heel erg van theater en uit die gedachte is het theater aan het water ontstaan. Het is ook een plek waar kinderen tot rust kunnen komen, omdat het een prikkelarme omgeving is. Als kind ben je je soms niet bewust van de hectiek die er kan zijn in een school.” 

Visser wilde graag samen met Rommers een link maken tussen binnen en buiten. ,,Vroeger waren binnen en buiten erg gescheiden. Scholen vinden het lastig om buiten te integreren binnen school. Jelle is iemand die in de ruimte kan denken en samen zijn we tot een prachtig ontwerp gekomen, in de hoop dat we niet voorbijgaan aan de wensen van de kinderen. We wilden hun fantasie de ruimte geven.”

VERBEELDING Voorafgaand aan het ontwerpen van het plein is flink wat onderzoek verricht naar de omgeving. Rommers: ,,Vroeger lag Nijkerk aan de Zuiderzee. Hele stukken land lagen onder water en zo ook de wijk waar onze school staat. We wilden in het nieuwe plan een link met het water maken. Ook heeft er op deze plek een oerbos gestaan. De wijk Corlaer is daarnaast vernoemd naar de ontdekkingsreiziger Arendt van Curler, iets wat ons en de kinderen ook prikkelt. Arendt van Curler ging er op uit, hij nam de boot naar Amerika. Hij had levenslust. Hij bleef wel zijn wortels in Nijkerk houden, net zoals de leerlingen van onze school. Door op deze plek te wortelen, krijgen ze een stevige basis en vertrouwen.”  


Harm Visser

Op een zandduin aan de beek die langs de school loopt, komt een groot speelschip te liggen die met enige verbeeldingskracht van Arendt van Curler zou kunnen zijn geweest. Rommers: ,,We hopen dat het een metafoor wordt voor heel veel gesprekken die we met de kinderen kunnen voeren. Als het bijvoorbeeld gaat om koers bepalen. We willen een kind zijn of haar eigen verhaal laten beleven, in plaats van dat wij al volwassenen zeggen: ‘hier mag je koppeltje duiken.” 

Nu al staat er een droomboom op het plein. ,,In je verbeelding kun je de wildste avonturen beleven. De treurwilg is geplant bij de opening van de school ruim tien jaar geleden. Nu is hij mans genoeg om iets aan te kunnen en daarom is er een grote boomhut omheen gebouwd”, aldus Rommers. 

Aan de waterrand komt in de vorm van een oorschelp het theater. Hier kunnen theaterlessen en buitenlessen gegeven worden. Zodra de drie grote elementen, de droomboom, het schip en het theater, zijn gerealiseerd wordt ook het oerbos in ere hersteld. Rommers: ,,We hebben de boomhut opgebouwd met de leerlingen. Het theater en het schip zitten té technisch in elkaar om samen op te bouwen, maar we betrekken de kinderen wel bij de aankleding eromheen. Er zijn kinderambassadeurs aangesteld die zeggenschap hebben over het project. Het project draagt bij aan hun bewustwording. Dat is ook onderwijs.”

Naar verwachting is de basis van het plein klaar voordat het nieuwe schooljaar start.

Door Maranke Pater