Het was een bijzondere week voor de Nijkerkse en Hoevelakense uitvaartondernemers. Van een ‘afscheid op maat’ naar de vraag ‘wat mag er nog?’. Izelaar: ,,Gelukkig reageren nabestaanden er tot nu toe goed op. ‘Het is niet anders’, is de houding. Het is voor ons wel even moeilijk schakelen. Wij zijn er normaal zo goed en veel mogelijk voor de nabestaanden, maar dat kan nu even niet. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen. Dat houdt in dat we streng moeten zijn als het gaat om het aantal genodigden. Dat mogen er maximaal dertig zijn, maar liever minder. We beperken het tot naaste familie. Als iemand bijvoorbeeld geen kinderen heeft, kijken we ook wel naar andere mensen die dichtbij de overledene stonden. We zien trouwens ook dat mensen die wel uitgenodigd worden, toch niet komen, om geen risico te lopen.’’

Ondanks het feit dat er begrip is voor de situatie, ziet Izelaar teleurstelling bij nabestaanden. ,,Het verdriet kan nu niet gedeeld worden. Mensen hadden een mooi afscheid bedacht en dat kan nu niet. Gelukkig hebben we een livestream, zodat mensen de uitvaart op afstand kunnen volgen op de computer. Dat hadden we al, maar daar wordt nu wel meer gebruik van gemaakt.’’

Dit raakt mijn beroepshartEls van Deuveren, van Elja uitvaartverzorging in Hoevelaken, moet haar werk volledig tegennatuurlijk doen. ,,Ik ben bijna 62 en zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Dit raakt mijn beroepshart. Ik hoop dat het snel voorbij is.’’ 

Ondanks alle beperkingen bij het uitvoeren van haar werk, neemt Van Deuveren haar verantwoordelijkheid. ,,Regels zijn regels. Dus geen handen, knuffels en zelfs geen kop koffie na afloop van een dienst. We moeten streng zijn, ook voor onszelf. Gelukkig ervaren wij ook begrip bij de nabestaanden voor deze situatie en houdt iedereen zich netjes aan de regels.’’

AFSCHEIDSDIENST Uitvaartverzorger Wim van de Veen organiseerde vorige week nog een uitvaart waar 220 mensen kwamen. Een dag later was dat verboden. ,,Nu heb ik dinsdag een uitvaart met maximaal dertig personen. Het is triest dat we families moeten beperken in hun wensen. Een goed afscheid helpt mensen vaak ook echt verder te kunnen en dat kan nu niet. Wij bieden mensen wel de mogelijkheid om op een later tijdstip, als de coronacrisis voorbij is, nog een afscheidsdienst te houden. Als nabestaanden dat willen, doen we dat gewoon. Ik heb het al eerder gedaan voor iemand die was overleden in Indonesië en daar werd gecremeerd. Toen hebben we een paar maanden later nog een mooie afscheidsdienst gehouden. De overledene is er dan fysiek niet meer bij, maar het kan nog heel mooi en waardevol zijn.’’

We hebben beschermende kleding,  klaarliggenSobere en contactloze uitvaarten is één ding, een uitvaart organiseren voor iemand die aan het coronavirus overlijdt, is weer een stap verder. Anton Izelaar van EABN is er op voorbereid. ,,Het is nog onduidelijk hoe lang het virus bij de overledene blijft, dus we moeten heel voorzichtig zijn. We hebben speciale beschermende kleding, mondkapjes en handschoenen klaarliggen om iemand die aan corona overlijdt te kunnen verzorgen. We moeten dan ook het contact met de naaste familie minimaliseren, maar dat doen we nu eigenlijk ook al. In het geval van een coronadode gaat alles via de telefoon. Dat is volledig tegen onze natuur, maar wij gaan ‘s avonds ook naar huis naar ons gezin. Wij kunnen ons ook geen risico’s permitteren. We hopen natuurlijk dat het niet zover komt, maar we nemen het serieus en zijn er klaar voor.’’

Door Paul Nolens