Ze studeerde gezondheidswetenschappen in Wageningen en had veel interesse in voeding en gezondheid. ,,Zeker toen ik eerst nog een jaar in de Verenigde Staten woonde, werd mijn interesse nog meer gewekt. Want de eetcultuur is daar niet verheffend. Wanneer er gesport wordt, gaan mensen even later direct naar McDonald’s.”

De studie bleek vooral in te zoomen op celniveau van stofjes, wat Babette minder boeide. Dus deed ze nog een master in de breedte, een studie waarbij gezondheid en maatschappij centraal staat. ,,De sociale en fysieke aspecten van gezondheid vond ik erg interessant. Daar komt de invloed van de natuur op de mens al voorbij.”

RUSTGEVEND Ze wijst op het belang van bewegen, maar de natuur op zichzelf heeft al positieve invloed op de mens. ,,Bomen scheiden fytonciden af en die stofjes hebben een kalmerend en opwekkend effect op de mens. Bovendien zie je tijdens een boswandeling herhalende patronen, zoals vertakkingen van een boom. Het is bewezen dat het zien van deze fractale, natuurlijke patronen een rustgevend effect heeft. Die zijn er ook in het winterseizoen, dus ook dan is het zinvol buiten te zijn.”

Ook in de winter is het zinvol buiten te zijn

De natuur heeft een zachte fascinatie op mensen. ,,Dat beleef je als je bomen, bladeren en insecten ziet. Het is het tegenovergestelde van een harde fascinatie: de dingen die we in de stad zien, onze aandacht opeisen en energie kosten. Denk dan aan veel steen, rechte lijnen, muren en reclameborden. Van zachte fascinatie laden we juist op.”

Twee jaar werkte Babette in de gezondheidspromotie, maar in deze kantoorbaan ervaarde ze veel stress. Dat voelde niet goed met de boodschap die ze verkondigde. Ze werd geboeid door het contact dat ze kreeg met mensen van Wandelcoach Nederland. ,,Bij die organisatie ontdekte ik dat het heel interessant is om mensen te helpen door letterlijk met ze naar buiten te gaan. Want intussen was ik zelf ervaringsdeskundige. ”

PODCAST Ze werd zelf ook wandelcoach en begin 2020 begeleidde Babette themawandelingen, maar helaas gooide corona roet in het eten. Dus maakte ze podcasts die liefhebbers kunnen beluisteren. ,,Je kunt rustig in de stilte wandelen, sportief en stevig wandelen, of een wandeling maken om vrienden weer eens te spreken. Als je alleen loopt, ben je vaak beter in het moment en beleef je meer aan de natuur. Door met anderen te wandelen, bouw je aan het sociale aspect.”

MINDFULNESS Weel vindt het een fijne oefening om bij het wandelen je zintuigen bewust ‘af te lopen’. Met concentratie op ruiken, zien, horen en voelen. ,,Als je dit vaker doet, merk je dat je ook makkelijker in het moment bent en je in je hoofd minder wordt afgeleid. Je kunt erin oefenen om jezelf heel bewust te zijn van die ervaringen, net als bij meditatie. Dan komt je geest echt tot rust. Je kunt je focussen op lichaamsdelen. De bodyscan is eigenlijk een mindfulness-oefening, maar dat kun je dus ook lopend doen. De cadans die je dan maakt, is een beweging waar je in gedachte naar terug kunt keren. Je mag uitzoeken wat bij je past.”

Even ruiken, even proeven en daar word je echt blij van

PLANTEN De coach deed tevens een cursus om te ontdekken welke planten er groeien en bloeien. ,,Dan ga je automatisch speuren naar plantjes die je herkent. Even ruiken, even proeven en daar word je echt blij van. Je bent dan ook niet bezig met de sores in je hoofd, want je bent op dat moment erg bezig met wat je ziet, ruikt, proeft en voelt.”

Sinds de coronacrisis zijn mensen zich - volgens Weel - meer bewust van het belang van het buiten zijn. ,,Voor onze mentale gesteldheid moeten we dat blijven doen. Ik was heel blij dat we konden blijven wandelen, anders word je echt gek.”

ZITTEN De coach onderstreept uiteraard dat de lichamelijke fitheid toeneemt met wandelen. ‘Zitten is het nieuwe roken’ is ze van mening, waar veel mensen in onze huidige maatschappij steeds vaker aan ten prooi vallen. ,,Overgewicht, hart-en vaatziekten zijn eigenlijk vooral welvaartsproblemen die vaak komen door de vele uren die we tegenwoordig zitten. De effecten merk je pas op de lange termijn.”

MET DE HOND Met alleen wandelen komen senioren al een heel eind, maar jongeren adviseert Weel om ook intensief te sporten, voor meer spieropbouw en conditie-verbetering. Wel vindt ze het een plus dat wandelen heel eenvoudig voor het grijpen ligt. ,,Je stapt zo naar buiten op elk moment van de dag. Het is essentieel om ons zittende bestaan te doorbreken.” Uit onderzoek blijkt dat eigenaren van een hond vaak beter scoren qua conditie, omdat ze dagelijks twee of drie keer met hun viervoeter eropuit gaan.

Je stapt zo naar buiten op elk moment van de dag

’s Ochtends vroeg het buitenlicht zien (met blauw licht met een hoge frequentie), heeft een stimulerend effect om wakker te worden. ,,Daarom hebben computerschermen ’s avonds geen goed effect op je. Want door dat blauwe licht, denkt je lichaam dat je nog actief moet blijven.”

PROFIJT De wandelcoach gaat altijd op pad met haar cliënten. Meestal duurt een sessie anderhalf uur. ,,We stappen niet steeds door. We staan ook even stil om de TriA© methode toe te passen: aandacht, acceptatie en actie. Hierbij maak je gebruik van plekken in het bos. Dan laat ik mensen staan en heen en weer lopen, om te ervaren hoe dat voelt. Soms kunnen ze iets meenemen uit de natuur, wat als een soort ankertje kan fungeren als je weer thuis bent. Dat kan helpen om je doel voor ogen te houden. Iedereen heeft er profijt van dat je meer beweegt en zo beter in je vel komt te zitten.”

Kijk voor meer informatie op www.walk-n-act.nl

door Freek Wolff