,,Het verhaal van de aanval op de sluis en schepen staat in het 'Dagboek van het laatste oorlogsjaar' van Frans Kragt Hzn. Na onderzoek in archieven kwam ik documenten tegen van het 263 RAF Squadron die de aanval heeft uitgevoerd", vertelt Luchtoorlog historicus Jaap Vermeer uit Nijkerk. Hij is in het bezit van een kopie van het Operation Record Book (ORB) van de RAF waar de gegevens van de aanval op de sluis staan genoteerd. Ook heeft hij een luchtfoto van de sluis die de RAF daags na de aanval heeft genomen.

Op 14 maart 1945 stegen acht Hawker Typhoons van het 263 Squadron op van het vliegveld Mill in Noord – Brabant. Het doel was om spoorwegen, bruggen en boten boven de Rijn te bombarderen. Deze tactische verkenningsvluchten waren nodig om het trein- en vaarverkeer lam te leggen. Onder leiding van Squadronleader Martin Rumbold bestookten zij om 14.15 uur de spoorlijn Amersfoort – Zwolle. Bij Bijsteren werd een locomotief in brand geschoten.

Het artikel gaat verder onder de foto (bron: Museum Nijkerk).

Na deze aanval vlogen zij richting de Zuiderzee. Aangekomen bij de sluis van Nijkerk vielen zij om 14.42 uur de sluis aan en vijf schepen die daar lagen. De sluis en sluisdeuren werden compleet vernietigd evenals de vijf schepen. Schipper Cornelis Zuiddam verloor hierbij het leven. Hij werd begraven op de Algemene Begraafplaats in Nijkerk. Het was een grote chaos. Om 15.30 uur werd de aanval afgebroken en de vliegtuigen bestookten daarna nog de spoorwegovergang bij de
Meskampersteeg. Om 16.45 uur landen alle vliegtuigen veilig op vliegveld Mill, geallieerde codenaam B.89 Mill. Het vliegveld is in gebruik geweest van 1 januari 1945 tot 15 april 1945. De Engelsen huisvestten ook het Royal Air Force- personeel op het terrein van het vliegveld. Van het voormalige vliegveld zijn geen sporen meer achtergebleven.

Het artikel gaat verder onder de foto (bron: Museum Nijkerk).

Onderwijzer Frans Kragt HZn. beschrijft in zijn 'Dagboek van het laatste oorlogsjaar' het bombardement op de sluis als volgt: 's Middags ± 3 uur lagen er bij de sluis een aantal schepen te wachten op een sleepboot van de O.T. Ze werden door vliegtuigen gebombardeerd. Een bom viel tusschen 't huis van Kedde, dat beschadigd moet zijn en de schepen. Hierbij verloor schipper Zuiddam het leven, z'n vrouw is met zware hersenschudding vervoerd naar de Wallersteeg bij Tijsseling, evenals een dochter die in Nijkerk diende (bij v.d. Beek, de Bakker Holkerstraat) en een vrije middag thuis was. Ze kreeg een scherf in de kuit, en een jonger kind een schram.'

Het dagboek van Kragt is in januari jongstleden uitgegeven in boekvorm.

Door Belinda van der Horst