Hellinga woont in Zeewolde en studeert Operationele Techniek. ,,Ik moet mijn stage nog doen”, zegt hij. De restauratie van de stoomsleepboot, waar hij sinds 2018 eigenaar/initiatiefnemer van is, heeft nu eerst prioriteit. ,,De boot is in Duitsland gebouwd, heeft verschillende eigenaren gehad en deed onder meer dienst als ijsbreker. In 1949 kreeg de boot de naam Johannes van de toenmalige eigenaar. De boot is in 1971 verkocht naar Nederland en geëxploiteerd als partyboot. Daarna heeft de boot jaren bij een handelaar gelegen en is verder achteruit gegaan”, vertelt Hellinga. 

Tekst gaat verder onder de foto

Hij heeft fascinatie voor stoomtechniek en de ontwikkeling daarvan. ,,Ik ben sinds mijn tiende jaar vrijwilliger bij Stoomgemaal Arkemheen en ben daar inmiddels een van de vrijwillige machinisten. Van de ‘oude garde’ daar heb ik alles over stoomtechniek geleerd.”

,,Ik was bezig om een stoombootje te bouwen toen ik tegen de Johannes aanliep. Ik vond het zonde dat de boot er als een roestbak bij lag. De eigenaar wilde er wel afstand van doen.” Zo kwam de boot in zijn bezit.

STOOMKETEL ,,De stoomketel bleek in een slechtere staat te verkeren dan aanvankelijk gedacht. Ik heb een wanddiktemeting van de ketel gedaan en die was slecht. Reparatie was geen optie. Sinds de boot mijn eigendom is heb ik niet op eigen kracht kunnen varen en moest ik steeds gesleept worden. Ik mocht mijn boot aan de steiger van het Mechanisch Erfgoed Centrum (MEC) in Dronten leggen. De boot was dan tevens een bezienswaardigheid voor het publiek”, aldus Hellinga.

,,In oktober 2018 hebben we de stoomketel eruit gehaald. Die wordt nu in het MEC tentoongesteld. Een tweedehands stoomketel was niet te vinden voor het vermogen dat in de boot past. Sponsors vinden lukte ook niet want de Johannes was nog helemaal niet bekend.”

In december 2018 diende zich de mogelijkheid aan om een locomotiefketel in Engeland te kopen. ,,Deze ketel is eigenlijk te klein. Maar ik had de keuze om deze ketel als tussenoplossing te gebruiken of nog jaren aan de kade blijven liggen”, vervolgt Hellinga. De ketel werd ingebouwd met hulp van een bedrijf uit Biddinghuizen. Maar daarmee was de ketel nog niet gebruiksklaar en kon er dus ook niet mee gevaren worden.

Hellinga wilde graag deelnemen aan sleepbootevenementen in Elburg, Biddinghuizen en Nijkerk om de boot onder de aandacht te brengen van het publiek en potentiële sponsors. Naar alle evenementen werd hij op sleeptouw genomen door een sleepboot. Zo belandde hij in september jongstleden in Nijkerk.

Tekst gaat verder onder de foto

BEDRIJFSSCHOOL BRONSWERK Na de Nijkerkse Sleepbootdagen mocht hij met zijn boot bij Flevo Jachtbouw liggen om aan de stoomketel, rookkast en de schoorsteen te werken. ,,Via een vrijwilliger van het Stoomgemaal kwam ik bij Bronswerk Heat Transfer in Nijkerk terecht. Leerlingen en hun leermeester van de Bedrijfsschool hebben het laswerk aan de ketel en toebehoren verricht, anders waren wij nu nog niet zo ver geweest”, zegt hij. Uiteraard moest er toen ook even gevaren worden en dat was een euforisch gevoel, volgens Hellinga. 

Afgelopen vrijdag heeft hij een proefvaart gehouden met een keurmeester en is de boot goedgekeurd voor het CVO (Certificaat van Onderzoek). Binnenkort gaat de Johannes weer naar het MEC. ,,Als ik in Nijkerk blijf, moet ik de boot winterklaar maken. Bij het MEC is er iedere maand een stoomweekend en kan ik de boot onder stoom brengen om aan het publiek te laten zien.” Hellinga hoopt met de stoomsleepboot naar Nijkerk terug te komen als hij weer over een goede ligplaats kan beschikken.

We komen zaterdag met rokende schoorsteen en een grote stoomfluit Nijkerk binnenSINTERKLAASINTOCHT Hellinga heeft aan de Nijkerkse Ondernemers Vereniging aangeboden om met de stoomsleepboot de intocht van Sinterklaas te verzorgen, wat positief is ontvangen. ,,We komen zaterdag met rokende schoorsteen en een grote stoomfluit binnen.” Hij krijgt daarbij hulp van twee schippers want zelf houdt hij de stoomketel op peil. ,,De machinekamer vind ik het leukst”, zegt hij. De ketel wordt op hout gestookt en is met twee uur op stoom.

Bij de restauratie van de boot heeft Hellinga hulp gehad van diverse vrijwilligers. Nieuwe vrijwilligers, met name een timmerman, elektricien en lasser, zijn van harte welkom om te helpen bij het in stand houden van de historische stoomsleepboot. ,,De bedoeling is dat de boot ingezet wordt op evenementen om de stoomtechniek en historie te laten zien”, besluit hij. Maar voorlopig is het voor hem tijd om ook even stoom af te blazen na een zeer hectische periode. 

Informatie: Kees Hellinga, mobiel: 06- 30314545, e-mail: k.p.hellinga@outlook.com

Door Belinda van der Horst

Stad Nijkerk start binnenkort met Stad Nijkerk Premium, een online platform waar unieke verhalen voor abonnees worden aangeboden, naast ons dagelijkse nieuws dat gratis te lezen is. De komende dagen publiceren we dergelijke extra verhalen gratis op onze vernieuwde website als 'voorproefje'.