,,Ik ben zeer tevreden over de afgelopen weken”, vertelt Jan Folkers namens de Praxis aan de Watergoorweg. Eerst was hij bang voor de crisis, maar het tegenovergestelde blijkt waar. De omzet is goed. ,,Mensen kopen nu eigenlijk van alles bij ons. Verf en kwasten, maar ook tuinhout en speelzand voor de kinderen. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het vliegt over de toonbank.” 

Dat merkt ook filiaalhouder Linda Kapteyn van de Karwei in Nijkerk. ,,Pas nu begint de toestroom van klanten weer wat te stabiliseren. We hebben heel drukke weken achter de rug. Best bijzonder.” Kapteyn zag dat er vooral veel verfspullen bij haar filiaal werden gekocht. ,,Ook spullen voor in de tuin komen nu steeds meer voorbij. Logisch ook, met dat mooie weer.” 

,,Het zijn vooral de kleinere dingetjes die worden gehaald”, legt Kees Meewis van Bouwcenter Filippo uit. Zijn groothandel is alleen voor afhaal geopend. De winkel die aan de Amperestraat gevestigd is, heeft de afgelopen weken veertig procent meer omzet gedraaid. ,,Tuinhout, schutting hout, plintjes en dakpannen. Echt het ‘gemakkelijke’ spul. Ik denk dat veel mensen deze tijd aangrijpen om het huis, waar ze nu zoveel inzitten, verder op te knappen.” 

[MAATREGELEN] Dat het druk is bij de winkels, betekent niet dat klanten zomaar hun gang kunnen gaan. De bouwmarkten hebben, net zoals de meeste andere winkels, voorzorgsmaatregelen getroffen. Kapteyn: ,,We dragen als personeel allemaal een hesje. Verder hebben wij standaard iemand buiten staan die klanten erop wijst dat iedereen een karretje moet meenemen. Binnen staan verschillende borden waarop staat dat iedereen afstand moet bewaren.” 

Klanten en personeel worden op deze manier goed beschermd. En dat is belangrijk, vinden de bouwmarkten. Iedereen moet zich namelijk in de winkel veilig voelen. De drukte betekent ook dat er bij de Karwei en Praxis extra personeel kan komen. ,,In de praktijk zijn dat vooral de flexwerkers”, vertelt Folkers. ,,Zij kunnen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de horeca, in deze periode extra komen werken. Nu ze met school ook een stuk flexibeler zitten, komen ze hier vaak overdag.” 

Bij de Filippo is echter het tegenovergestelde waar, zegt Meewis. ,,Wij werken de laatste weken juist met minder personeel. Dat komt doordat enkele collega’s door hun thuissituatie niet aanwezig zijn. Jammer, maar het is niet anders. Doordat iedereen bij ons komt afhalen, kan dat overigens ook goed. Toch hopen we dat we snel weer naar de ‘normale’ situatie kunnen.” 

Dat hoopt Folkers ook. Hij is benieuwd wanneer alles weer bij het 'oude' zal zijn. ,,Helaas is mijn glazen bol al een tijdje kapot”, lacht hij. ,,Ik heb geen idee. We gaan het zien.” 

Door Rik Bronkhorst