Collignon ziet deze zomer veel A-lijn-jurkjes, broderie (kant), lange jurken, jumpsuits, felle kleuren, veel dessins. ,,Zelf volg ik deze trends niet. Ik heb een duurzame lijn, wat betekent dat ik altijd kleine collecties heb, die ik bijna als limited kan verkopen, omdat ik geen overproductie wil. We zitten heel kort op de markt met de ontwerpen. Ik wil tijdloze kleding maken, die volgend seizoen dus ook nog draagbaar is.”

Haar naam is een modemerk. Met de Pure collectie schudt Monique de branche wakker. Ze vindt dat het anders kan en moet in de mode-industrie, met meer verantwoording voor duurzaamheid. Door haar jarenlange ervaring heeft Monique de kennis in huis om kleding te ontwerpen die tijdloos en vrouwelijk is, terwijl er tegelijk in het design-en productieproces optimaal rekening is gehouden met mens en milieu. In 2010 ontving Collignon in eigen land de Dutch Designer of the Year Award en in Duitsland kreeg ze The Best Foreign Designer award 2012.

TIJDLOOS Collignon verklaart dat mooie en goede kleding begint met de kwaliteit en de pasvorm. ,,Je raakt volgens mij snel uitgekeken op veel dessins. Kleuren die nu hot zijn, vind je later misschien niet mooi meer. Ik vind het rustgevend dat er kledingstukken zijn die je even in de kast kunt laten, maar die er later uitkomen om toch weer te dragen. Omdat het nog steeds mooi is. Dat zijn vooral jurken of gebreide materialen die tijdloos zijn. Een mooie trui met een bijpassende broek bijvoorbeeld. Of een jumpsuit. Die is weer in beeld gekomen en zal voorlopig niet verdwijnen. Ik zie dat mijn klanten hier heel happy mee zijn, ook om als thuispak te dragen. Dan zie je er net even netter uit dan dat je een joggingbroek aan hebt. Dat geeft toch een zakelijker gevoel, als je thuis moet werken, want daar worden we nu immers toe gestimuleerd.” 

Een jumpsuit is weer in beeld gekomen en zal voorlopig niet verdwijnen

KLEUREN Qua tijdloosheid ziet Collignon vooral zwart en wit geschikt voor kleding die gedragen blijft worden. ,,Soms noemen we donkerblauw ineens het nieuwe zwart. De navykleur is tijdloos. In de jaren zeventig zag je blauw, wit en rood. Sommige Amerikaanse merken doen het in dat opzicht nog steeds goed. Het is een soort chique met blauw en lekker zomers. Je ziet ook fraaie dessins met roze, rood en oranje. Die tinten zijn erg ‘s zomers en een volgend jaar ook weer te dragen. Het is zo uit de tijd om dan te zeggen dat het niet meer kan. Bovendien is het zo slecht voor het milieu.”

ERNSTIG De ontwerpster zegt dat ze heel kort op de markt zit. De mode die zich meer op de lange termijn richt, is begin dit jaar al geleverd, maar corona gooide roet in het eten. ,,Dus ga je zien dat iedereen probeert te redden wat er te redden valt, zodat ze nu al snel kleding in de uitverkoop doen, omdat er maar een korte verkoopperiode is. Dat is heel jammer en ernstig, als zaken überhaupt het hoofd boven water konden houden”, zegt Collignon.

WARM HART Ze wijst erop dat befaamde merken als Georgio Armani verklaarden dat ze niks in de uitverkoop doen. Collignon vraagt zich af of grote Nederlandse merken dit voorbeeld zullen volgen. ,,Ze hebben klappen gekregen en moeten nu toch hun omzet proberen goed te maken. Het is echt treurig! Ik hoop dat de consumenten dit begrijpen en de verkopers een warm hart toedragen, zodat ze even niet ingaan op de uitverkoop. Ik hoop dat de winkeliers zich staande kunnen houden. We willen toch allemaal dat de economie weer goed gaat draaien? Zelf heb ik even pas op de plaats gemaakt met productie en uitlevering.”

Ik ben er heel enthousiast over, terwijl ik echt niet had gedacht dat ik me er mee bezig zou houden

MONDKAPJES Collignon had eerst helemaal geen oren naar creatie en productie van mondkapjes, maar daar is ze op teruggekomen. Haar vriendin Sylvia Toth kon haar overhalen om dit toch te doen. ,,Zij zat in quarantaine in New York. Ze heeft me elke dag positief gestalkt met informatie hierover. Totdat ik me er in ging verdiepen. Ik vond uiteindelijk duurzaam en licht materiaal en nu is het voor mij een soort missie geworden. We willen eigenlijk geen mondkapjes dragen, maar als het dan toch moet, willen we het beste materiaal dat goed wasbaar is. Bovendien kan het stijlvol zijn. Dus niet standaard of clownesk. Ik kon de prijs laag houden, met tien euro per kapje. Hoe leuk is dat? Ik ben er heel enthousiast over, terwijl ik echt niet had gedacht dat ik me er mee bezig zou houden.” Het dichte weefsel van de mondkapjes zijn ademend, vochtafvoerend, comfortabel, zacht en one size fits all, voor zowel dames als heren.

Colligon beleefde in 2013 de teloorgang van haar zakelijke imperium, maar na haar faillissement klom ze uit het dal. ,,Ik houd niet van de slachtofferrol.” Na dit debacle at ze zich tonnetje rond met suikerrijk ‘troostvoer’. Vervolgens kon ze met hulp van een coach haar levensstijl en eetpatroon omgooien, zodat de ontwerpster weer energiek in haar persoonlijke leven en werk staat. ,,Ik ging zien dat er genoeg dingen waren om dankbaar voor te zijn. Ik vond een methode om blokkades in je onderbewustzijn te overwinnen en het zelfvertrouwen op te vijzelen met het vieren van zelfs het kleinste succesje.” Collignon is trots. Omdat ze weer durft. ,,Eigenlijk heb ik geen keus. Ik ben en blijf creatief, moet me uiten.''

door Freek Wolff


Ook mondkapjes behoren tot de collectie. - moniquecollignon.com