Afbeelding
Foto door Peter Fazekas via Pexels

Hebben veel bedrijven een mobiliteitsbeleid?

18 november 2022 om 15:40 Partnercontent

De term mobiliteit heeft de afgelopen jaren veel uitdagingen en ontwikkelingen met zich meegebracht. Zo werd thuiswerken tijdens de pandemie heel normaal, waren er minder auto’s op de weg en werden er onderling veel digitale vergaderingen georganiseerd. Hierdoor is de kans groot dat ook jouw mobiliteitsbeleid verouderd is. Het beleid moet steeds meer inspelen op de behoefte aan flexibiliteit. Maar wat is een adequaat mobiliteitsbeleid nou precies en waarom is het belangrijk? In deze blog geven we hier antwoord op.

Wat is een mobiliteitsbeleid?

Mobiliteit is een breed begrip en gaat in op verschillende aspecten. Het heeft echter altijd te maken met ‘in beweging komen’. Diverse ondernemingen hangen specifieke doelstellingen aan mobiliteit binnen het bedrijf. Deze doelstellingen zijn vaak terug te vinden in het mobiliteitsbeleid. Hierin worden bijvoorbeeld zaken verwerkt als reisvergoeding, autoverzekeringen in de vorm van een mobiliteitsvergoeding en het thuiswerkbeleid. Kortom, een mobiliteitsbeleid zorgt voor meer duidelijkheid voor werknemers, klanten en leveranciers. Echter, blijkt uit de Interpolis Bedrijvenmonitor dat slechts een klein deel van de ondernemers maar een mobiliteitsbeleid heeft.

Waarom aan de slag gaan met mobiliteit?

Een mobiliteitsbeleid biedt niet alleen werknemers, klanten en leveranciers duidelijkheid, maar ook de werkgever krijgt door dit beleid de mogelijkheid om te besparen en te verduurzamen. Het betrekken van de werknemers bij het opstellen van een mobiliteitsbeleid zorgt ervoor dat ze meer vertrouwen krijgen en de voorwaarden sneller als aantrekkelijk ervaren. Hierdoor haal je meer uit de talenten en capaciteiten van het personeel en vertrekken de medewerkers ook minder snel.

Tips voor het opstellen van een mobiliteitsbeleid

Het opstellen van een mobiliteitsplan is niet altijd even eenvoudig. Daarom hebben we een aantal tips voor je op een rij geplaatst:

  • Vraag input van medewerkers op diverse afdelingen voor het mobiliteitsbeleid. Op die manier voelen ze zich gehoord en geef je het gevoel dat ze ook mee werken aan de toekomst van het bedrijf;
  • Vraag aan alle medewerkers welk vervoer ze gebruiken om naar werk te gaan. Op die manier weet je precies wat voor soort reizigers je allemaal hebt  binnen het bedrijf. Vervolgens kun je kijken welke middelen nodig zijn voor al deze medewerkers;
  • Laat het personeel zelf beslissen over hoe ze precies willen reizen met het mobiliteitsbudget. Het is belangrijk dat ze hier zelf de keuzevrijheid in hebben. Neem diverse opties met ze door. Een zakelijke autoverzekering vergelijken kan hier een onderdeel van zijn.         

Een klein deel van alle ondernemers heeft maar een mobiliteitsplan opgesteld blijkt uit de Interpolis Bedrijvenmonitor. Wees daarom juist een ondernemer die wel kijkt naar de toekomst en daarmee vooroploopt op zijn concurrenten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie