Anders leren met MindEdit

17 oktober 2012 om 00:00 Ondernemend

Onderzoek heeft uitgewezen dat in iedere klas 65% van de leerlingenvoorkeur heeft voor een visuele leerstijl, waarvan 35% (grote) problemen heeft. Vaak zijn het leerlingen die in de onderbouw (groep 1 en 2) goed lijken mee te draaien, maar vanaf groep 3 toenemende problemen kunnen ondervinden bij het lezen, schrijven en/of rekenen.

NIJKERK - Herkent u dit? De leerkracht van mijn kind zegt over diens schoolprestaties ‘het zit er wel in maar het komt er niet uit’. Donderdag 25 oktober aanstaande om 19.30 uur organiseert Kernvisie-coach Edith de Witt (MindEdit) een informatieavond over de Kernvisie-/Ik leer anders- methode. De informatieavond vindt plaats bij Boekhandel Roodbeen en is gratis. door Maureen van Goethem

Edith: ,,Deze kinderen denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het auditief aangeboden lesmateriaal op school niet of moeilijk begrepen en onthouden. Vaak hebben deze kinderen een leerachterstand. De methode ‘Ik leer anders’ en de ‘Kernvisiemethode’ vertalen de lesstof naar de visuele manier van denken en biedt direct resultaat. Beelddenkers zijn visueel maar daarnaast ook kinesthetisch ingesteld: het gevoel speelt ook een belangrijke rol. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben visueel ingestelde leerlingen een (oplopende) leerachterstand of bestaat er (een vermoeden van) dyslexie.’’

Een beelddenker ziet bij het woord stoel de stoel in gedachten voor zich. Zij kunnen in gedachten om de stoel heenlopen; de stoel van alle kanten bekijken. Als ze de letters en hun klanken gaan leren, geeft dit problemen. Immers: een b kan van een beelddenker dus net zo goed een d of een p of een q zijn. Beelddenkers zijn snel afgeleid, want net als ze ergens mee bezig zijn, zien ze al weer iets nieuws om te doen. ,,De opdracht: ‘doe je jas uit, ruim je tas op en kom naar de keuken om wat te drinken’ is onmogelijk voor een beelddenker. Terwijl hij naar de opdrachten luistert, ziet hij het beeld van de jas aan de kapstok, de tas in de kast en het glas drinken in de keuken voor zich. Op het moment dat hij zijn jas uittrekt, denkt hij alles al gedaan te hebben en gaat rustig met zijn lego spelen. De andere opdrachten lijken vergeten.’’

De informatieavond is bedoeld voor ouders, leerkrachten, IB-ers/ RT-ers (PO en VO) en logopedisten van kinderen en jongeren met leerproblemen, dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, beeld denken, hoogbegaafdheid, hoog sensitiviteit, autisme, planning- en organisatieproblemen en syndroom van Down.

u Aanmelden via ikleeranders@mindedit.info. Tel.: 033-2450574. www.mindedit.info

advertentie
advertentie