Filedrukte op snelweg A1 ter hoogte van Barneveld.
Filedrukte op snelweg A1 ter hoogte van Barneveld. Heliflight.nl

'Hoevelaken en 'A1/A30' tegelijk oppakken levert vertraging op'

24 mei 2019 om 14:19 lokaal

HOEVELAKEN Het is volgens minister Cora van Nieuwenhuizen geen goed plan om de aanpak van knooppunten 'Hoevelaken' en 'A1/A30' bij Barneveld tegelijk op te pakken. Zou daar nu voor gekozen worden, dan levert dat proces vertraging op voor 'Hoevelaken.' Dat terwijl de minister juist wil proberen vaart te maken.

Wouter van Dijk

Dat blijkt uit antwoorden van Van Nieuwenhuizen op eerder gestelde vragen van CDA-Kamerleden Jaco Geurts, Maurits von Martels en Evert-Jan Slootweg. Eind april werd bekend dat het werk voor knooppunt Hoevelaken opnieuw moet worden aanbesteed. Vanwege een verkeerde inschatting van de financiële risico's van het project - dat bijna 800 miljoen euro kost - besloot Rijkswaterstaat het contract met aannemers BAM en Van Oord te ontbinden. 

VERKENNINGSFASE CDA-Kamerleden wilden daarop van de minister weten of deze ontwikkeling kansen biedt voor een snellere aanpak van knooppunt A1-A30, waarvoor het ministerie van Infrastructuur in maart een verkenning startte. Die mogelijkheid ziet de minister niet. ,,Het tracébesluit voor 'Hoevelaken' zal volgend jaar worden vastgesteld. Het project bij Barneveld echter bevindt zich nog in de verkenningsfase. De verwachting is dat het tracébesluit voor dit knooppunt in de periode 2023-2026 genomen zal worden. Koppeling van beide plannen zou nu vertraging opleveren voor Hoevelaken.'' De afstand tussen beide knooppunten bedraagt ongeveer acht kilometer.

FLESSENHALS De Kamerleden wilden van de minister ook weten wat de veranderende omstandigheden wellicht betekenen voor de zogeheten 'flessenhals' die ontstaat op de A1 bij Barneveld, tussen Apeldoorn en Hoevelaken. Dat laatste omdat er ook gestart is met de verbreding van de A1 vanaf Apeldoorn richting Almelo. Daardoor ontstaat de situatie dat straks de A1 ten westen van Barneveld verbreed is evenals ten oosten van Apeldoorn, maar dat het stuk daartussen nog twee keer tweebaans blijft. ,,De belangrijkste maatregel die ik kan nemen, is om het project 'Hoevelaken' zo snel mogelijk te realiseren'', stelt de minister over deze 'flessenhals-situatie.' Verdere verbreding van de A1 tot afslag Voorthuizen, eerder al besproken, zou volgens de minister ook een verbetering van dit probleem kunnen opleveren.

54 MILJOEN In maart tekende minister Van Nieuwenhuizen tijdens een bijeenkomst in restaurant De Goudreinet een startdocument. De komende maanden voert het ministerie een verkenning uit voor een grootscheepse aanpak van knooppunt A1/A30. Dit plan kost in de 'basisvariant' ruim 54 miljoen euro, er ligt inmiddels ruim 40 miljoen op de plank. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie