Afbeelding
Gemeente Nijkerk

‘Geldzorgen? Blijf er niet mee rondlopen’

8 december 2022 om 08:53 Economie Tips van de redactie

NIJKERK Wie geldzorgen heeft, kan dit altijd aankaarten bij de gemeente en bij diverse sociale instanties. Om te voorkomen dat mensen echt problemen krijgen om rekeningen te betalen of juist om mensen te helpen die problemen hebben gekregen door toenemende lasten, is de gemeente Nijkerk gestart met de campagne ‘Geldzorgen? Blijf er niet mee rondlopen!’

Er zijn tweeverdieners die eerst prima konden rondkomen, maar nu door de energiecrisis te weinig inkomen hebben, vertelt wethouder Mariëlle Broekman, verantwoordelijke portefeuillehouder Werk & Inkomen. ,,We hebben zzp’ers geholpen die alles prima konden bolwerken, maar nu niet meer. De signalen dat inwoners meer en meer letten op hun uitgaven worden steeds groter. Vanuit de Voedselbank komen berichten dat ook mensen met een middeninkomen in geldnood komen. Dat is niet iets om je voor te schamen. Dat overkomt je.” 

Dat is niet iets om je voor te schamen. Dat overkomt je

Er bestaan verschillende instanties en organisaties die inwoners van de gemeente Nijkerk kunnen laten zien op welk gebied ze kunnen besparen of hun inkomsten kunnen vergroten. Soms zijn er betalingsachterstanden in huur, zorgverzekering of bij de energie- of waterleverancier. Een medewerker kijkt tijdens een gesprek met de hulpvrager naar de situatie en de oorzaak van de achterstand en biedt gratis en vrijblijvende hulp.

GELDPROBLEMEN ,,Het is één van de meest beangstigende zorgen als je je rekeningen niet meer kunt betalen en je daardoor huisgenoten of je gezin niet meer te eten kunt geven. Wij willen inwoners laten zien dat er verschillende manieren zijn om geldproblemen te voorkomen of om, als er al problemen zijn, te helpen met advies om deze geldproblemen te verminderen”, zegt Broekman. ,,Zeker in deze tijd, waarin door de energiecrisis grote druk komt op mensen met een laag of middeninkomen, is advies van groot belang.” 

BEWUSTZIJN ,,Het belangrijkste is om op tijd hulp in te roepen en het niet bij jezelf te houden. Het is ook een stukje bewustzijn dat we willen meegeven. Er zijn steeds meer mensen die geldzorgen krijgen. Die zich niet arm voelen, maar wel in de problemen komen en zich daar mogelijk voor schamen. Hierdoor kunnen mensen problematische schulden krijgen. Wie vroeg aan de bel trekt, kan schulden verminderen of zelfs helemaal wegnemen.” 

Wie vroeg aan de bel trekt, kan schulden verminderen of zelfs helemaal wegnemen

De gemeente verwijst hulpvragers ook door naar maatschappelijke organisaties en partners die hulp aanbieden bij het aanvragen van regelingen, het invullen van formulieren of het ordenen van de administratie en het vinden van een baan. ,,Soms kan het bijvoorbeeld verstandig zijn als een partner weer gaat werken. We hebben daarnaast goed contact met Schuldhulpmaatje en Humanitas. Zij helpen ons onder meer met advisering, begeleiding en coaching aan de keukentafel. Welzijnsorganisatie Sigma kan assisteren met het invullen van formulieren.” Er zijn allerlei regelingen en ondersteuningen waar mensen gebruik van kunnen maken. Op de website nijkerk.eu kunnen inwoners zien welke hulp voorhanden is en welke voorzieningen er zijn.

ENERGIELOKET Met de oplopende rekeningen voor energie krijgt ook het Energieloket van de gemeente het steeds drukker. Inwoners kunnen al een aantal jaar bij dit informatieloket terecht met vragen over energie besparen, hoe ze hun huis het beste kunnen verduurzamen en welke subsidie of lening ze daarvoor kunnen aanvragen. Naast informatie over grote maatregelen (zoals het isoleren van muren, vloer, dak en ramen of het plaatsen van zonnepanelen) geeft het Energieloket allerlei tips over simpele manieren om energie te besparen. En energie besparen betekent ook geld besparen. Daarom is wethouder Broekman blij dat veel mensen bij het Energieloket aankloppen. ,,Ook de website www.duurzaam-nijkerk.nl wordt goed bezocht. Hetzelfde geldt voor de Klimaatkamer en de Energiecaravan. Daar kunnen mensen hun vragen stellen aan onze energiecoaches- en ambassadeurs. Veel inwoners weten hen gelukkig goed te vinden.”

Een energietoeslag kan erg welkom zijn, maar hiermee zijn de geldproblemen nog niet opgelost

De gemeente vraagt ook al geruime tijd aandacht voor toeslagen en regelingen. Veel mensen met een minimuminkomen hebben de energietoeslag al aangevraagd. Broekman geeft aan dat de gemeente Nijkerk vooral structurele oplossingen wil bieden. ,,Een energietoeslag kan erg welkom zijn, maar hiermee zijn de geldproblemen nog niet opgelost. Nogmaals, de gemeente kan daarbij helpen. Neem vooral contact met ons op.” Meer informatie over verduurzamen, geld besparen en het Energieloket is te vinden op www.duurzaam-nijkerk.nl.

SIGNALERING Op dit moment loopt er ook een campagne om bij ondernemers aandacht te vragen voor allerlei ondernemersregelingen. Want ook daar is veel financiële nood. De wethouder wil graag ook werkgevers aanspreken, omdat ze weet dat zij een belangrijke signaleringsfunctie hebben als het gaat om geldzorgen bij hun medewerkers. ,,Als je weet dat werknemers met geldzorgen rondlopen, dan is het belangrijk dat werknemers gestimuleerd worden om bij de gemeente of samenwerkende instanties aan te kloppen voor hulp.”

Inwoners van de gemeente Nijkerk kunnen meer informatie vinden op de website van de gemeente. Daar staan ook de organisaties vermeld die met advies kunnen helpen. Wethouder Broekman: ,,Maak je je zorgen en weet je niet waar je terecht kunt? Dan kun je ook bellen met het sociaal team. Zij kunnen met je meedenken.”

Stad Nijkerk app
Stad Nijkerk heeft nu ook een app! Al het (lokale) nieuws altijd binnen handbereik. Download hier de gratis Stad Nijkerk app.

Maranke Pater
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie