Open brief: Verkiezingscampagne Gemeenteraad 2014

5 april 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

De laatste weken is de verkiezingscampagne in Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken, net als in de rest van Nederland, goed op gang gekomen. Hoe voeren partijen campagne? Wat denken ze te bereiken? Hoe onderscheiden ze zich? En, lukt dit ook?

Om te beginnen de landelijke politiek, Samson die door het hele land reist om voor zijn PvdA te redden wat er te redden valt, een optreden van Zijlstra (VVD) en anderen bij Pauw & Witteman en een Haersma Buma (CDA) die zich op een fiets laat zetten om spreektijd voor de goedwillende lijsttrekker van het CDA in Lelystad bij elkaar te fietsen. Gekker moet het niet worden. Het zou de landelijke politici sieren zich helemaal niet met deze verkiezingen te bemoeien. Het gaat om gemeenteraadverkiezingen waar alleen lokale partijen aan mee doen. Meer woorden wil ik niet kwijt aan de landelijke politiek, op naar Nijkerk.

In Nijkerk doen 5 lokale partijen mee, een korte analyse van de campagnes;

Pro21 (PvdA, D66 en GroenLinks); organiseerde een aardige bijeenkomst over hoe je thuis kan besparen, zowel in je portemonnee als het milieu. Het drukwerk is herkenbaar en ziet er mooi uit. Natuurlijk zijn ze op de markten te vinden, maar dat zijn alle partijen waarmee je niet echt het onderscheid maakt. Wellicht kunnen wij nog iets verwachten van Pro21 op de verkiezingsmarkt aanstaande zaterdag of komen ze nog met een verassing. Vooralsnog vallen ze niet echt op.

ChristenUnie-SGP combinatie; 'de combinatie' startte de campagne origineel met de TukTuk, naar later bleek, geïnspireerd op de bakfiets van het CDA, gebruikt in een eerdere campagne. Met de TukTuk zetten de kandidaten zich in voor een verhuizing van museum 'Oud Nijkerk' maar vooral om het zwerfafval op te ruimen. Dat laatste doen overigens in Nederland veel partijen zoals ook VVD Hattem bijvoorbeeld. Origineel is het niet echt. Verder moet wethouder Geert Horst toezien hoe zijn behaalde resultaten door de grote broer CDA geclaimd worden en zijn ze wat onzichtbaar. Ach, dit hebben ze ook niet nodig. De 'combinatie' is immers de enige partij met een vaste aanhang en hoeft niets te vrezen, maar mag wel hopen.

De Lokale partij; ongeacht wat u van de campagne vindt; respect verdient deze nieuwkomer zeker. Natuurlijk met onder andere Aart Klompenhouwer en Patricia van der Hurk is er voldoende ervaring aanwezig maar het blijft knap om in een paar maanden een partij op te zetten, een verkiezingsprogramma te maken en een campagne op te zetten. Alleen Kees van den Heuvel (nu VVD) lukte dit in 2006 met 'Hart van Nijkerk' in een nog kortere tijd. De gebruikte kleuren lijken van de PPP (voorheen de partij van v/d Hurk) geleend te zijn maar het logo en het drukwerk zien er fris en mooi uit. Op de markten in Nijkerk en Hoevelaken hebben ze een eigen kraam en zijn zo makkelijk benaderbaar voor het publiek. Echt 'spetteren' doet het nog niet maar van de Lokale partij verwacht ik zeker nog een verassing.

CDA; als één partij weet hoe ze moeten campagnevoeren in Nijkerk dan is dat het CDA wel. Met de meest populistische campagne die Nijkerk ooit meegemaakt heeft, werd in 2010 de publieke opinie en de landelijke trend verslagen (+33% terwijl landelijk het CDA bijna halveerde). Geen wonder dat er nu opnieuw wordt ingezet op een erg populistische campagne. De foto's op de poster geven een Amerikaans beeld met de hierbij behorende gemaakte tandpasta glimlachjes maar het ziet er strak uit. De website en de Facebook-pagina en Facebook/Twitter-campagne zien er gelikt uit. Inhoudelijk is het erg mager, de resultaten die geclaimd worden zijn soms lachwekkend: ze zijn door anderen behaald, helemaal (nog) niet behaald, of het zijn resultaten waar de gemeente helemaal geen invloed op heeft. Het komt allemaal voorbij. Verder wil het CDA betaalbare woningen, geen belastingverhoging en glasvezel etc. welke partij wil dat nu niet? Toch maakt het allemaal niets uit. In Nijkerk zijn veel mensen die traditioneel CDA stemmen en dit zullen blijven doen ongeacht hoe het CDA campagne voert of welke kant het CDA met Nijkerk op wil. Van het CDA mag u echt nog wel een verrassing verwachten tijdens deze campagne.

VVD Nijkerk-Hoevelaken; natuurlijk mijn eigen club, heeft een aantal aardige acties met de oranje zadelhoesjes bij Sparta Nijkerk en het serveren van ontbijt bij de Hema en verbindt ondernemers van de Open Coffee club met andere ondernemers. Verder is de VVD zeer actief op Facebook en Twitter. De website ziet er net wat minder gelikt uit dan bij het CDA, eerlijk is eerlijk (we kunnen nog wat leren). De VVD Nijkerk-Hoevelaken probeert vooral een inhoudelijke campagne te voeren met af en toe een speldenprikje of met een knipoog. Tsja, is het verstandig een inhoudelijke campagne te voeren, duidelijk en expliciet te zijn in je campagne? Wij vinden van wel, het past ons, we hebben de beste kandidaten hiervoor en de achterban verwacht dit ook van de VVD. Maar of de kiezer dat vindt of zich laat afleiden door de landelijke perikelen of populistische uitspraken weten we op 19 maart.

Richard van Hussel, nr. 5 VVD lijst gemeenteraadsverkiezingen 2014

advertentie