29 januari 2014 om 00:00 Nieuws

Commentaar

Apotheker is een dienstverlenend beroep

Nu het stof wat neerdwarrelt, na alle commotie die columnist Cactus met een ouderwets stekelige column veroorzaakte, wordt het tijd eens wat conclusies te trekken. In veel reacties wordt de Nijkerkse apotheker Hendrik van der Veen arrogantie en monopolistengedrag verweten. Met zijn uitspraken in deze krant heeft hij dat beeld geperfectioneerd. Als interviewer steeg mijn verbazing en ik heb nog even overwogen de man tegen zichzelf in bescherming te nemen, maar tijdens het telefoongesprek vroeg hij mij toestemming zijn telefoon op de luidspreker te moge zetten, zodat zijn naaste medewerker mee zou kunnen luisteren. Daarbij is Van der Veen goed opgeleide man en kan hij staan voor zijn woorden.

Hij wijst er fijntjes op dat lange wachttijden ook in gewone winkels wel eens voorkomen. Hij vergeet daarbij dat supermarkten vaak het beleid hebben, dat als er meer dan drie klanten in de rij staan, er een nieuwe kassa moet worden geopend. Dat nu is in de Nijkerkse apotheek absoluut niet het geval, zoals ik zelf ook heb mogen ondervinden. Sinds 28 december volg ik chemokuren, met infusen in Meander in Amersfoort en aanvullend 14 dagen medicatie thuis. Chemokuren kennen vaak veel bijwerkingen en die openbaarden zich bij mij ook. Juist in de week van de jaarwisseling en het weekend daarna. Daarvoor was extra medicatie nodig. Die werd voorgeschreven vanuit het ziekenhuis en was direct noodzakelijk. Maar de fax werkte niet. (Hallo? 2014 en dan nog een fax??? Dat klinkt naar een ver verleden) Gevolg was dat de medicatie pas laat kon worden opgehaald, terwijl mijn vrouw nog gewoon een late dienst moest draaien op Oudejaarsavond en ik niet in staat was naar de apotheek te gaan. Zij heeft daar op hete kolen zitten wachten tot de medicatie eindelijk klaar was en kon nog net op tijd naar haar werk. (Ja, ook in huishoudens met zieken, moet gewoon worden gewerkt) Zo ondermijn je de eigen kracht van de samenleving op de beste manier.

De apothekersassistente die in één van de reacties opmerkt dat er meer aan de hand is en wijst op de rol van verzekeraars en de minister, heeft zonder meer een punt. De apothekersassistente mag het dan uitleggen. Maar daar zit het probleem. Een dienstverlenend bedrijf als een apotheker zou juist veel breder moeten communiceren wat er speelt in de wereld van de gezondheidszorg. En daar ontbreekt het aan in Nijkerk. Een klein persberichtje, daar werd het in de week na de jaarwisseling mee afgedaan. En verder laat Van der Veen het aan zijn assistentes over om het slechte nieuws te brengen. Daar zit de pijn.

De wereld van de zorg is ingrijpend veranderd. Het lijkt erop dat de Nijkerkse apotheken die realiteit niet onder ogen willen zien en zich weigeren aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Op een gewone markt gaat een ondernemer dan failliet. Maar de zorg is geen gewone markt. De Hoevelakense apotheker Milani laat zien dat aanpassingen aan de nieuwe tijd wel degelijk mogelijk zijn.

Henk Brinkman

Geachte Cactus,

Mijn vrouw en ikzelf zijn het roerend met u eens, u houdt het nog heel netjes.

We vinden dat het nog erger is dan u beschrijft, u heeft de lange wachttijden nog niet eens meegerekend.

Het is GEEN uitzondering dat je zeker een half uur moet wachten bij de apotheek.

Dan moet je ook na 4 dagen maar afwachten of de er wel zijn, of klaar staan.

We waarderen de column van u als bijzonder goed.

Ik ben het hartgrondig eens met Catctus over het beleid en de service van de apotheken in Nijkerk. Toen er nog schandalig hoge marge's te verdienen waren bogen ze voor je als een knipmes, nu lijkt het wel of je blij mag zijn om er te mogen komen, en me ook nog eens met medicijnen naar huis sturen die vervelende bijwerkingen hebben, gewoon tegen het recept van de dokter in. Tja meneer, dat bepaalt de verzekering....

Aan m'n hoela, de verzekering heeft er helemaal geen bezwaar tegen dat ik de voorgeschreven medicijnen verstrekt krijg.

Die apotheker van Nijkerk moet maar eens stevige concurrent krijgen, wat mij betreft van de Hema.

De Cactus column in de Stad Nijkerk van woensdag 22 januari 2014 over de sluiting van de apotheken onderschrijf ik van harte.

Het verbaast mij dat er geen “opstand” onder de bevolking is ontstaan over dit onzinnige besluit dat alle inwoners van Nijkerk en ook Hoevelaken treft. De Hoevelakers hebben nog een voordeel dat de afstand naar de Meander apotheek nog te overzien is.

In de column wordt de sluiting van de apotheken in het weekend genoemd maar de sluiting geldt ook voor de avond – en nachtelijke uren.

Deze onbegrijpelijke maatregel waar een groot bewonersgebied de dupe van is geldt met name voor de ouderen onder ons. Zij hebben de apotheek het meeste nodig en zijn het minst mobiel. Wat te doen als je midden in de nacht de apotheek nodig hebt je alleenstaand bent en niet over vervoer kunt beschikken?

Tot nu toe komen wij goed weg met het winterweer. Het kan gebeuren dat je in het weekend of ’s nachts over glibberige wegen 18 km moet rijden om bij een apotheek te komen, dat staat nog los van de persoonlijke omstandigheden waarin men op dat moment verkeert. Dat zal geen plezierritje worden. Sterker nog het kan lijden tot gevaarlijke situaties met nog meer lichamelijk ongemak als gevolg waar je als oudere niet op zit te wachten.

Wat is de maatschappelijk verantwoordelijkheid van de apothekers hier in. Als zij medicijnen nodig hebben kunnen zij persoonlijk overal dag en nacht bij, zij worden door de genomen sluitingsmaatregelen niet getroffen!

Wat doen met name de ouderen bond(en) hieraan? Waar blijft hun stem?

ik wil even door geven dat ik het helemaal eens ben met cactus,

dat de apotheek in nijkerk de avonden en de weekends ook open moeten zijn.

ik heb het zelf bij de hand gehad dat ik 3 keer in een nacht naar amersfoort moest voor medicijnen voor mijn man

gewoon schandalig, heb het daar toen nog over gehad maar dat lag aan de apothekers van nijkerk werd er gezegd hoop dat er in de toekomst wat aan gedaan wordt

Beste Cactus,

Wij (mijn man en ik) zijn het volledig eens met uw column over de Nijkerkse apotheek. Openingstijden tot 18.00 uur s.v.p., we komen pas vaak laat terug van ons werk (vaak in de file staan) en kunnen dan nog net even medicijnen halen.

Een apotheek hoort in een stad als Nijkerk ook op zaterdag open te zijn. Je zult maar ziek zijn en dringend medicijnen nodig hebben in het weekend!

Geachte Cactus. Ik heb het artikel in de Stad Nijkerk van 22 januari j.l. gelezen. Hierin slaat u naar mijn mening de spijker nauwkeurig op zijn kop. Het moet met enige moeite toch mogelijk zijn een der Nijkerkse apotheken bij toerbeurt gedurende het weekend een beperkte tijd open te stellen voor spoedeisende receptenbehandeling? In het verlengde van uw verhaal zou ik willen stellen dat dat ook zou moeten (kunnen) gelden voor spoedeisende huisartsenhulp. Dat hoeft geen permanent bezette huisartsenpost te zijn, ook hier zou een inloopspreekuur voor spoedgevallen mogelijk moeten zijn. Tandartsen doen dat toch ook? Ik hoop hiermee iets nuttigs te hebben bijgedragen aan de discussie.

Grote landelijke problemen aanpakken begint vaak op de kleinere schaal. Waarom heeft apotheek Van de Veen dat niet in een persbericht vermeld? Dit kan nooit het enige probleem zijn. Waarom worden de weekenddiensten elders wel vergoed? Blijft natuurlijk nog steeds de klandizie, het lange wachten en andere -goedkopere - medicijnen meegeven aan klanten, een doorn in het oog.

Geachte columnist CACTUS,

Met veel interesse heb ik uw interessante column, in de huis- aan huiskrant de stad Nijkerk, gelezen. Met de titel van uw column "Ja zeker , die kolere apotheker", sloeg u de spijker op z'n/haar kop. Uw column heeft een humoristische ondertoon, maar onderhuids voel je een stevig ongenoegen.

Ik ben het met uw column eens, maar in feite zie ik de problematiek met de apotheken in Nijkerk veel ernstiger in.

Ik maak onderscheid in vier oorzaken die alsvogt omschreven kunnen worden:

1e- De kern van het probleem is gelegen in de leiding van de Nijkerkse apotheken

2e- Daarnaast is er onvoldoende/geen concurrentie in de bedrijfstak

3e- Het personeel heeft zich in een ivoren toren verschanst

4e- De klanten, en dat zijn er voldoende, dienen zich te schikken naar een beleid vol willekeur.

Wat lastig is: heel veel mensen klagen, alleen er is nog geen uitzicht op een oplossing.

Ik ben al jaren bezig met pogingen om het gevoerde beleid te laten ombuigen naar klantgerichtheid, zodat alle patienten zich daar in kunnen vinden.

In wezen wordt de huidige situatie door de zorgverleners in de gezondheidscentra zo geaccepteerd. Dat is een wezenlijk kenmerk voor een kartel.

Inmiddels ben ik gestart met de opstelling van de grove contouren voor de start van een nieuwe onafhankelijke apotheek in Nijkerk, onder de bezielende naam: de eerste vrije apotheek van Nijkerk.

Zodra de contouren gereed zijn wordt gezocht naar enkele invloedrijke Nijkers die gaan meewerken aan het opstellen van een businessplan. Dit wordt vervolgens gevolgd door het zoeken naar financiering waarop de start van de nieuwe apotheek een feit zal worden.

Wij, de bewoners van Nijkerk mogen de huidige situatie niet langer dulden. Er moet een moderne aanpak komen van het probleem.

Het sleutelwoord luidt: Bevorder concurrentie.

Van de apotheker kunnen we in redelijkheid niet vragen op zaterdag en zondag een paar uur open te zijn.Als je zonodig in het week-end medicijnen witl dan stapt -ie toch gewoon even in de auto. En mocht je daarover niet beschikken dan brengen de buren je toch wel. En is dat geen optie dan bel je even een taxi. Heeft die apotheker tenmibste een rustig week-end na vijf werkdagen die toch al duren tot vijf uur dertig.

De apothekers gaan niet met hun tijd mee. Eerst jarenlang zakken gevuld met bonussen. Gevolg een inkomen waar velen enkele jaren voor moeten werken. Voor grote bedragen (kleinere cadeaux zijn toegestaan) is een stokje gestoken. De service aan cliënten is sindsdien gekort. In het Paasbos werd eerst de sluitingstijd vervroegd, toen de verplichte(?) middagpauze en uiteindelijk algehele sluiting. En dat in een verzorgingsgebied met veel bejaarden.

Zojuist op nieuws gehoord, dat de voorzitter van MKB Nederland het uit de tijd vind, dat werknemers toeslagen ontvangen voor avond- en weekendwerk. Wij zijn een economie geworden met andere openingstijden/koopgedrag en vindt een 9 tot 5 mentaliteit niet meer passend.

Ik was in de week voor Kerst in de apotheek aan de Oranjelaan: wachttijd 20minuten voor afhalen en dan heeft het personeel al 4 dagen de tijd gehad om de medicatie gereed te maken.

Ik ben benieuwd hoe de (plaatselijke) politiek reageert.

Zou het helpen als Cactus een oproep doet om allemaal te klagen bij de Zorgverz. Mij?

Als apothekersassistente moet ik op dit stukje reageren, nee nee niet werkzaam in een van de apotheken in Nijkerk maar wel uit Nijkerk. Oké toegegeven de schrijver heeft een punt qua openingstijden, als je fulltime werkt is het heel onhandig en de communicatie hierover laat ook te wensen over. Zeker nu de meeste huisartsen ook een avondspreekuur hebben, maar wat een ontzettend kortzichtig stukje zeg! Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat een ondernemer eerder sluit omdat hij alleenrecht heeft en dus kan doen en laten wat hij wil. Wel eens het nieuws gevolgd de laatste tijd? Ooit gehoord van het preferentiebeleid? De verzekeraars en minister Schippers zouden in dit geval de grote schuldige moeten zijn, maar die zie je niet. Nee de apotheker(sassistente) mag het goede nieuws vertellen: helaas meneer of mevrouw weer een ander doosje het vorige merk wordt niet meer vergoed door uw verzekering. Door dat bewuste preferentiebeleid en het laatste fantastische idee van minister Schippers: de ziekenhuis verplaatste zorg, heeft een openbare apotheek bijna geen bestaansrecht meer. Alle bijzondere en dure medicatie is alleen nog via poli-klinische apotheken te krijgen. Dat je daarvoor dan helemaal naar bijvoorbeeld Amsterdam moet rijden is slechts bijzaak. Jammer dat er niet verder wordt gekeken naar wat de achterliggende redenen zijn en dat meteen wordt geroepen dat apothekers zakkenvullers zijn. Leuk is anders, maar het is altijd lente in de ogen van de apothekersassistente! Of was het nou tandartsassistente?!

In de column van CACTUS wordt een probleem aangesneden waar m.i. ruimer aandacht aan besteed moet worden.

De apotheken zijn de laatste jaren steeds verder van de patiënt af komen te staan.

Kon je eerst nog min of meer bij jou in de buurt naar de apotheek (Paasbos/Oosterstraat), door sluitingen zijn we gedwongen naar de gezondheidscentra te gaan.

Dat wat een vooruitgang leek te zijn betekende voor de patiënt: dagen langer wachten op je medicijn en in de apotheek vaak lange wachttijden.

Daar kun je je enigszins op instellen, maar het besluit om in de weekenden geen enkele apotheek meer “open” te houden, beschikbaar voor noodsituaties, is zéker geen service.

Waar hebben we anders gezondheidscentra voor, waarin een apotheek toch een basisvoorziening is?

In een situatie waar je door ernstige ziekte extra medicijnen nodig hebt, moet de partner dus de patiënt zeker een uur lang alleen laten om medicijnen te gaan halen in Harderwijk of Amersfoort! Dat is toch van de gekke!! Wat als je partner ook nog eens geen rijbewijs (meer) heeft?

CACTUS is mij vaak te scherp, maar hier mogen we als stad Nijkerk ons toch niet bij neerleggen!

Van mij komt er nog een verwondering bij en wel deze,

Ik kom al jaren niet meer bij de Nijkerk apotheek om dat deze niet de medicijnen verstrekt die de arts voorschrijft.

Het is altijd een alternatief of een ander fabricaat of ga zo maar door, en als je je er tegen verzet zeggen de medewerkers

ook nog dood leuk dat ze de medicijnen die de huisarts voorschrijft van de verzekeraar niet mogen verstrekken, lul koek dus,

Ik ben dus ook maar naar een andere apotheek gegaan en wel in Amersfoort, daar krijg ik wel de medicijnen die voorgeschreven

zijn, en hoef ook nog eens niet bij te betalen dit is toch vreemd of niet. De apotheek in de Nijeveste in Nijkerk is dus met recht een kolere apotheker.

Ook is er voor eventuele medicijnen die voorgeschreven worden in de avond uren een speciaal loket aangebracht in de buiten muur

dit is dus weggegooid geld dus daarom maakt hij, de kolere apotheker dus geen winst, of zijn deze kosten gemaakt door de verhuurder van het pand?

Kortom wij Nijkerkers moeten de kont tegen de krip gooien en de apotheker in Nijkerk niet meer bezoeken

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie