Gemeente krijgt elektronisch nieuwsblad
11 december 2013 om 00:00 NieuwsDe gemeente moet besluiten van, zoals dat heet, algemeen verbindende aard zijn, publiceren op een manier waarop alle inwoners van de gemeente daar kennis van kunnen nemen. Tot nu toe werd dat gedaan op de gemeentepagina's in de Stad Nijkerk. Het gaat om besluiten die het college neemt over bestemmingsplannen, die ter inzage worden gelegd, verkeersbesluiten, maar ook verordeningen en regelingen. Tot 2007 gold dat deze bekendmakingen 'op papier' moesten worden bekendgemaakt. Maar sinds 2007 kan er ook gekozen worden voor publicatie in een elektronisch gemeenteblad, een website waarop alle besluiten kunnen worden teruggevonden. Die keuzemogelijkheid vervalt in 2014. Dan hebben alleen elektronisch via een website bekendgemaakte besluiten nog een rechtsgevolg, oftewel, besluiten treden pas in werking als zij via internet bekend zijn gemaakt.
Nijkerk sluit daarom aan bij de wettelijke regeling en gaat besluiten bekendmaken via de website www.officielebekendmakingen.nl. Enkele medewerkers van de gemeente krijgen nu de opdracht om de teksten te plaatsen. Een eenmaal op deze website geplaatste tekst kan niet meer worden gewijzigd. De besluiten worden op een centrale plaats onder toezicht van een notaris bewaard en zijn daardoor altijd terug te vinden om als rechtsmiddel in een gerechtelijke procedure te gebruiken.
Allerlei beleidsvoornemens van de gemeente kunnen niet op de website worden geplaatst. De gemeentepagina's in de Stad Nijkerk blijven daarom noodzakelijk om te communiceren met inwoners.