Mountainbikers fietsen 1.600 euro bij elkaar voor Tovertuin

16 september 2013 om 00:00 Nieuws

NIJKERK - Ieder kind een lach; met dat doel stapten veertig enthousiaste mountainbikers zaterdag 14 september in Harderwijk op hun fiets. Na een intensieve tocht naar de Appelse Molen mag het resultaat er zijn; de door Sander van Dasselaar en Peter Goodschalk georganiseerde rit leverde 1.600 euro op voor de eerste Buiten Tovertuin van de Guusje Nederhorst Foundation.

Terwijl Bouw Logistic Services de fietsen met de speciale Nijkerk 600-oplegger naar de startlocatie bracht, stapten de deelnemers zaterdag om 9.00 uur in de trein naar Harderwijk. Onderweg trakteerde Albert Heijn, de versnaperingensponsor tijdens de tocht, op energierepen en stroopwafels. Supermarktmanager Stefan van Barneveld nam bovendien ook actief deel aan de tocht. Gesterkt door het krachtvoer startten de deelnemers in vier groepen aan de eerste kilometers. Bij de eerste stop wisselden de mountainbikers - onder het genot van koffie, thee, soep en andere versnaperingen - complimenten uit. Met name de prestaties van de dames werden alom geprezen. De sfeer was goed, iedereen genoot.

Glijpartijen

Wie sneller of langzamer wilde fietsen, koos na een pauze van twintig minuten een andere groep. De moeilijkheidsgraad van het parcours nam wat af, maar door het natte weer waren er toch diverse glijpartijen. Die leidden vooral tot hilariteit en gelukkig niet tot echte ongelukken.

Bij de tweede stop was er de gelegenheid een aantal oorlogsmonumenten te bekijken. Een aantal deelnemers gaf aan dat de rit erg intensief was, maar voor wethouder Bert de Graaf mocht er nog wel een tandje bij. En dus schroefden de begeleiders het tempo in het laatste deel van de rit nog wat op om ook de wethouder met een voldaan gevoel bij de Appelse Molen te laten aankomen.

Bij de molen stonden broodjes en soep, gesponsord door David at Home Cooking, klaar voor de deelnemers. Heineken sponsorde oud bruin bier en Albert Heijn frisdank en nootjes. De molenaar leidde iedereen die dat wilde rond door de molen. Henry Hamstra van Hmedia zette de deelnemersgroep op de foto. Op de vraag of zij een volgende weer meedoen, zei iedere deelnemer volmondig 'ja'. Een mooier compliment konden organisatoren en sponsoren niet krijgen. Om 16.30 uur ging iedereen moe en nat, maar met een voldaan gevoel naar huis.

Guusje Nederhorst Foundation

Het bedrag van 1.600 euro dat de deelnemers samen betaalden om deze bijzondere mountainbiketocht mee te maken gaat naar de Guusje Nederhorst Foundation. Deze organisatie zet zich in voor 31.000 kinderen van 0 tot 8 jaar die een moeilijke kindertijd doormaken. Door een onveilige of instabiele thuissituatie verblijven zij in onpersoonlijke, sobere opvangcentra. De Foundation knapt leefruimtes in die opvangcentra op tot een fijne, vrolijke dagelijkse omgeving: tovertuinen. Het bedrijf Schneider Electric, waar Sander van Dasselaar voor werkt, stelt zich tot doel in 2013 de benodigde 120.000 euro op te halen voor de eerste Buiten Tovertuin.

Meer informatie over de actie van Schneider Electric is te vinden op www.schneidervoorguusje.nl.

advertentie
advertentie