'Risico's giftreinen beheersbaar'

15 juli 2013 om 00:00 Nieuws

NIJKERK - Er rijden jaarlijks 310 treinwagons met ammoniak en 1010 wagons met het zeer brandbare hexaan over de spoorlijn Amersfoort-Zwolle langs Nijkerk. Over het traject Amersfoort-Apeldoorn rijden jaarlijks 2480 wagons met LPG en 30 met hexaan.

door Henk Brinkman

Dat blijkt uit antwoorden van het gemeentebestuur op vragen van Jan Duijnhouwer (PRO21). Duijnhouwer had vragen gesteld na het ongeluk met een giftrein in het Belgische Wetteren, enkele weken geleden. Verder blijkt dat gemeenten en veiligheidsinstanties niet van tevoren op de hoogte worden gesteld van de transporten. ProRail heeft deze gegevens wel en kan deze bij een ramp of ongeluk direct beschikbaar stellen.

Er is geen verbod op het aan elkaar koppelen van wagons met brandbare en zonder brandbare stoffen. Dat komt er ook niet. Wel is er een convenant tussen het ministerie, ProRail en vervoerders, waarin dit wordt geregeld.

Verder wijst het college erop dat in bouw- en bestemmingsplannen rekening wordt gehouden met rampbestrijding en wordt voorzien in gevels met weinig tot geen glas aan de zijde van de spoorlijn, de mogelijke bron van een ramp. Ook worden vluchtwegen van die bron af gericht. Bij elk bestemmingsplan worden deze maatregelen getoetst.

Volgens de tabellen rijden er geen chloortreinen langs Nijkerk, maar in de praktijk rijden deze treinen wel, zij het sporadisch. Producent Akzo/Nobel heeft een overeenkomst met het ministerie. Voor normale productie in Rotterdam wordt geen chloor getransporteerd. Dat gebeurt alleen als de productie door onderhoud of storing stilvalt. Maximaal mag er jaarlijks in die gevallen 10.000 ton chloor worden vervoerd. Gemeentelijke overheden kunnen geen invloed uitoefenen op de besluiten die het ministerie daarover neemt. Als er chloortreinen rijden, komen deze over het traject Apeldoorn-Amersfoort. Er is een strak regiem. Zo mogen deze treinen niet harder dan 60 kilometer per uur rijden.

advertentie
advertentie