Aanpak jeugdwerkloosheid in FoodValley

12 juli 2013 om 00:00 Nieuws

NIJKERK - De acht FoodValley gemeenten (Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen) komen met een plan van aanpak om jeugdwerkloosheid in de regio tegen te gaan. Hoewel de gemeenten het naar eigen zeggen relatief goed doen, stijgt ook hier de werkloosheid, met name onder jongeren. Zij blijven de gevolgen van werkloosheid aan het begin van hun loopbaan lange tijd voelen. Ze komen vaak later in hun loopbaan ook moeilijker aan een baan.

Daarom zijn drie trajecten bedacht voor jongeren, om hen te helpen op de arbeidsmarkt. Deze zijn opgesteld samen met onderwijsinstellingen en kenniscentra. De trajecten kunnen vanaf het najaar concreet worden ingezet. Daarmee wordt aangesloten op de Aanpak Jeugdwerkloosheid van het kabinet. Het rijk stelt daarbij 25 miljoen euro extra beschikbaar om de jeugdwerkloosheid te bestrijden en te voorkomen.

Vouchers

Werkgevers nemen in tijden van crisis minder snel jongeren in dienst. Daarom komen er vouchers 'Nieuwe stijl'. Deze financiële vergoeding ontvangen werkgevers als ze jongeren leer-werkplekken aanbieden. De vouchers gaan naar bedrijven in kansrijke sectoren, zoals techniek. Zodat jongeren ervaring op doen in een sector waarin ze daarna ook werk kunnen vinden.

Juiste opleiding

De gemeenten willen dat jongeren vaker opleidingen gaan doen waar, vanuit de regionale werkgevers, vraag naar is. Werkgevers en onderwijsinstellingen gaan daarom jongeren stimuleren om een opleiding te kiezen in kansrijke sectoren waarbij opleiding en werk op elkaar aansluiten. Verder stellen de gemeenten budget beschikbaar voor innovatieve projecten voor jongeren die zonder hulp geen startkwalificatie halen. Ook wordt regionaal arbeidsrelevante informatie geboden aan jongeren, zodat zij een beter overwogen keuze voor een opleiding kunnen maken.

Werkzoekende helpen

Gemeenten bieden waar nodig persoonlijke begeleiding gericht op het vinden van werk of een vervolgopleiding. Centraal in de aanpak staat het samenwerken tussen werkgevers, opleidingen en de jongeren. Om ervaringen uit te wisselen en de samenwerking te verbeteren worden bijeenkomsten georganiseerd met betrokken instanties. Denk hierbij aan ROC's, gemeenten, het UWV, Sociale Werkvoorziening - bedrijven en het jongerenloket.

Ambassadeur

Het plan van aanpak werd op woensdag 10 juli door wethouder Gerrie Ligtelijn-Bruins gepresenteerd aan Mirjam Sterk, ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid. Mirjam Sterk: ,,Ik spreek steeds meerwerkgevers die jongeren - ook in deze tijd - ervaringsplekken willen bieden. Het is daarom goed dat de regio werkgevers daarbij wil ondersteunen met de inzet van een voucher, maar ook door jongeren te coachen op weg naar werk. Als ambassadeur juich ik initiatieven toe waarbij mensen en organisaties slim en succesvol samenwerken. Zo vergroten we de kansen voor onze jongeren op een goede toekomst."

Foodvalley

Foodvalley is een regio rondom duurzame en gezonde voeding en staat voor een onbegrensd concept van kennisontwikkeling en innovatie. Regio FoodValley legt zich toe op het versterken van de regio.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie