Sigma start hulp bij thuisadministratie

19 juni 2013 om 00:00 Nieuws

NIJKERK - Sigma, stichting voor welzijn, zorg en wonen, biedt een nieuwe dienstverlening aan: kortdurende hulp bij thuisadministratie. Deze gratis dienst is bedoeld voor iedereen die zijn administratie niet op orde heeft en wel wat hulp kan gebruiken.

Marieke Rustenhoven is consulent Formulierenhulp bij Sigma en nu ook verantwoordelijk voor het project 'Administratie op orde'. Ze legt uit wat dat inhoudt. ,,Jaarlijks maken veel mensen gebruik van onze Formulierendienst. Om in aanmerking te komen voor bijvoorbeeld huurtoeslag of een uitkering moeten zij de juiste papieren inleveren. Zijn die er niet, dan volgt onverbiddelijk een afwijzing."

Formulierenhulp houdt iedere dinsdag en donderdag spreekuur. ,,Sommige bezoekers nemen hun administratie mee in een plastic tasje. Alle formulieren en rekeningen liggen door elkaar. Dat gebeurt zo vaak, dat we besloten hebben kortdurende hulp aan te bieden om de administratie op orde te krijgen. We komen dan maximaal vijf keer bij iemand thuis om uit te leggen hoe je de papieren het beste kunt opbergen. De mensen krijgen daarvoor van Sigma een ordner en tabbladen. Ieder bezoek duurt 1 à 1,5 uur. Hebben mensen na vijf bezoeken meer hulp nodig, dan verwijzen we door. Organisaties als Humanitas en Schuldhulpmaatje geven langdurige hulp, tot een jaar aan toe."

De hulp die Sigma biedt wordt gegeven door vrijwilligers die uiteraard zorgvuldig omgaan met de privégegevens van de mensen die zij bezoeken. De vrijwilligers hebben een training gehad zodat ze goed zijn geïnformeerd over regelingen zoals de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), de belastingdienst en de gemeente. In het najaar wordt weer een training gegeven, waarvoor Sigma nieuwe vrijwilligers kan gebruiken.

Marieke gaat de eerste keer altijd met de vrijwilliger mee. Ze kijkt of Sigma kan helpen of dat er een doorverwijzing nodig is. ,,Onze bezoeken werken ook preventief. Soms komen we bij iemand die veel schulden heeft. We kunnen dan ingrijpen zodat de situatie niet uit de hand loopt. Ook kijken we of de mensen gebruik maken van alle voorzieningen die er voor hen zijn. Meestal zijn de huur- en zorgtoeslagen wel in orde, maar er zijn meer regelingen. Soms is dat kwijtschelding van gemeentelijke lasten of een minima regeling van de gemeente. "

,,Ik ken een mevrouw die haar abonnement op de Margriet heeft opgezegd omdat ze het niet meer kon betalen. Maar de gemeente heeft een regeling voor mensen met een minimum inkomen. Ze dragen maximaal 150 euro per jaar bij aan de kosten voor sociaal-culturele en sportieve activiteiten. Daar valt zo'n abonnement ook onder. Ook hebben we een jong stel kunnen helpen dat genoeg inkomen heeft, maar toch niet rond kon komen. Door het opstellen van een budgetoverzicht komen zij nu beter uit aan het eind van de maand. We maken wel eens trieste zaken mee. Vrouwen die gescheiden of weduwe zijn, van wie de echtgenoot altijd de administratie deed. We helpen ook mensen die de Nederlandse taal niet goed spreken en daardoor in de problemen zijn gekomen. Het is dankbaar werk" besluit Marieke. ,,Het geeft een fijn gevoel als je iemand hebt kunnen helpen."

Informatie is verkrijgbaar bij Formulierenhulp van Sigma, Oosterstraat 7 in Nijkerk. Telefoon 033 - 2474830, e-mail info@sigma-nijkerk.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie