Deroue zoekt zijn eigen weg naar de top

21 juni 2013 om 00:00 Nieuws

Nijkerkervener wil via Red Bull Rookies Cup doorstoten naar Grand Prix-team

NIJKERKERVEEN - Hoewel alle ogen van de wegraceliefhebbers komend weekend op hem zijn gericht is er bij Scott Deroue van extra druk geen sprake. ,,Ik laat me niet gek maken door mensen die nu van alles gaan roepen. Ik doe net als altijd mijn best en hoop op een goed resultaat. De 17-jarige motorcoureur uit Nijkerkerveen weet dat hij tijdens de TT in Assen moet scoren om zijn ambities in de Red Bull Rookies Cup kracht bij te zetten. ,,In Assen hoop ik de basis te leggen voor een goed resultaat in de rest van dit seizoen. Het doel blijft een plaatsje in de top drie.''

door Berry Kamphorst

Scott Deroue maakt dit jaar voor het derde achtereenvolgende jaar deel uit van het talentengilde van KTM. De Nijkerkerveense coureur weet dat dit zijn laatste jaar is in de Red Bull Rookies Cup. De klasse met talentvolle rijders fungeert tijdens acht MotoGP's als onderdeel van het programma. Ook in Assen komen de rijders aan de start. ,,De organisatie van de Cup bepaalt wie er jaarlijks mogen rijden. Ik doe nu voor het derde jaar mee. Dat gebeurt niet vaak. Meestal komen er twaalf nieuwe rijders en verdwijnen er twaalf.''

Deroue heeft vanaf 2011 een constante progressie getoond in zijn prestaties. ,,Het begin was moeilijk. Aan het eind van 2011 kwam het goede gevoel. Ik eindigde dat jaar als 15e.'' In 2012 trok Deroue de lijn door en eindigde als tweede achter kampioen Florian Alt. ,,Het was een prima jaar met overwinningen op Estoril in Portugal en op de Sachsenring in Duitsland. Ik eindigde vijf keer op het podium. Ik was tevreden met de tweede plaats.''

Dit jaar maakte Cup-winnaar Alt de overstap naar de Moto3 klasse. ,,Het is geen garantie dat de nummer twee automatisch eerste wordt,'' zegt Scott Deroue. ,,Het doel was dan ook een plaats in de top drie. Ik weet dat het mogelijk is.'' De 24 rijders in de Red Bull Rookies Cup rijden allemaal op een KTM 250cc viertakt. De topsnelheid van de Oostenrijkse motorfiets ligt rond de 225 kilometer per uur. ,,We mogen ook niet zelf sleutelen aan de machine. Je mag alleen zelf de banden wisselen, benzine er in doen en de vering aanpassen. De rest wordt geregeld door mensen van KTM.''

De talentvolle coureur begon het seizoen in Amerika. Op Circuit of the Americas in Austin, Texas, eindigde Deroue als zesde en zevende. In het Spaanse Jerez volgden een negende en zevende plaats. Deroue is nu zesde in het klassement. ,,In Assen hoop ik twee keer in de top vijf te eindigen. Karel Hanika, Jorge Martin, Stefano Manzi en Manuel Pagliani zijn de favorieten. Het is altijd mooi om het podium te halen, maar in Assen is dat natuurlijk nog mooier.''

Deroue hoopt vooral dat hij beter en vooral fitter aan de start komt dan vorig jaar. ,,Vorig jaar ging het niet helemaal goed. Ik kreeg aan de vooravond van de TT een ongelukje met de scooter in de straat waar ik woon. Nee, dat was geen handige actie.''

Scott Deroue rijdt al ruim tien jaar op motoren. ,,Via de pocketbikes en drie juniorentitels ben ik in de Honda NSF Cup gekomen.Vervolgens reed ik 125cc en in 2010 werd ik geselecteerd voor de KTM Red Bull Rookies Cup. Dit jaar rij ik ook in de Moto3 klasse. Ik rij voor het Junior Team van Roelof Waninge Racing GP.'' Het team van RW Racing komt met Jasper Iwema en de Tsjech Jakub Kornfeil uit in de Moto3 klasse van het WK wegrace. ,,Het is mijn doel om ooit voor dat team te mogen rijden in de Grand Prix's. Dit seizoen doe ik ervaring op in het Open NK en de wedstrijden voor het Duits kampioenschap, het IDM. Ik vind het geweldig om te racen. Het geeft een goed gevoel als je jezelf verbetert. Als je een wedstrijd wint heb je toch de beste van dat moment in die klasse verslagen. Dat is een heerlijk gevoel.''''

Om eventueel volgend seizoen de gewenste overstap naar de Moto3 klasse van de MotoGP te maken weet Deroue wat hij moet doen. ,,Ik moet dit jaar vooral goed presteren en dan proberen om volgend jaar het budget rond te krijgen als we de mogelijkheid krijgen om voor RW Racing te gaan rijden.'' De 'Veender' zou dan in de voetsporen treden van diverse andere jongens, die vanuit de kweekvijver van Red Bull de overstap hebben gemaakt. ,,Ik hoop wel dat ik ooit een GP mag rijden. Dat kan ook via een wildcard, maar ik hoop dat dat volgend jaar niet nodig is.''

Net als voor veel andere rijders wordt het financiële plaatje een race op zich. ,,Zeker voor een plaatsje in een topteam is het heel moeilijk om de sponsoring rond te krijgen. Goede prestaties zijn daarbij het beste middel. De grootste kostenpost is natuurlijk het materiaal. In de Red Bull Cup vormen de reis en verblijfkosten de grootste kostenpost. Het materiaal wordt beschikbaar gesteld door KTM. Ik ben heel blij met de steun van Sport Travel en voor het ONK en IDM heb ik ook de steun van RW Racing, John van de Bunt Motoren, Gert Pieper Trading, Arai Helmets, Revit, Veijer houtbewerking Vrooam oil, Trend, MTH accountants & adviseurs, Bert Smit Reclame en Jan Bakker Auto's. Zonder deze bedrijven was het niet mogelijk geweest om op dit niveau te racen.''

Deroue is stap voor stap richting de top in Nederland geklommen. De jonge wegracer nadert de absolute top in zijn klasse. ,,Op dit moment is Bryan Schouten in de Moto3 nog een maatje te groot. Ik kan veel van hem leren tijdens de races voor het ONK. Ik had vroeger nooit gedacht dat ik naar het WK zou gaan. Ik ben wel altijd gedreven geweest. Ik wil altijd sterker worden. Via de achterhoede en middenmoot ben ik ook voor in het veld van de Red Bull Rookies Cup gekomen. Ik ga stap voor stap vooruit. Het is geen doel om de nieuwe Valentino Rossi te worden. Je moet wel reëel blijven. Er zijn ieder jaar zoveel jongens die dat willen, maar dat lukt bijna niemand.''

De 55 kilogram wegende KTM-rijder wil zich voortdurend verbeteren. ,,In de training probeer ik altijd alles te verbeteren. Ik denk er ook veel over na hoe iets beter zou kunnen.'' Over zijn sterke punten zegt Deroue: ,,De basissnelheid is nu veel hoger dan een paar jaar geleden. Dat betekent dat je vrij snel op het gewenste niveau zit. Ook mijn mentaliteit is een sterk punt. Ik ben niet snel tevreden, maar geef ook niet snel op.'' Over zijn mindere punten is de talentvolle racer ook duidelijk. ,,Ik moet me beter kwalificeren om een betere startplaats te krijgen. Ook moet ik constantere wedstrijden rijden en natuurlijk moet ik leren om nog harder te rijden. Daar gaat het om.''

De 17-jarige Deroue is in het dagelijks leven leerling onderhoudsmonteur bij Polynorm in Bunschoten. ,,Daarnaast ben ik vooral bezig met de sport. Dat betekent trainen, spullen pakken, opruimen en schoonmaken. Als we een race hebben ben ik het hele weekend weg. Normaal ben ik tussen de tien en vijftien uur bezig met de motorsport. Uitgaan met vrienden en mijn vriendin moet af en toe ook kunnen. Ik wil ook gedeeltelijk een normaal leven leiden. In de wintermaanden heb ik meer tijd om met vrienden om te gaan. Nee, in de racerij heb ik geen vrienden. We gaan gewoon goed met elkaar om, maar vrienden heb ik thuis. Tijdens de raceweekends ben ik op het circuit om te presteren, niet om vrienden te maken.''

Als Scott Deroue naar het buitenland vertrekt voor een race in de Red Bull Rookies Cup dan wordt hij steevast vergezeld door vader Bert Deroue. ,,Hij gaat altijd mee. Dat vind ik wel prettig. We verblijven tijdens de races nooit in het rennerskwartier. We hebben geen eigen camper of tent in de paddock. We moeten dus altijd in een hotel.'' Moeder Wilma en vriendin Maryati Gerritsen zijn er niet bij. ,,Mijn moeder gaat bijna nooit mee. Ze vindt het eng en kijkt liever op tv naar de races of volgt me via live-timing op de computer. In Assen is ze er overigens wel. Mijn moeder en vriendin vinden het niet erg om de races te missen. Het is toch een echte mannenwereld. Ze blijven liever thuis.''

Als Deroue in Nederland, België of Duitsland in actie komt voor het ONK of IDM dan is de ploeg iets groter. ,,Ik ga dan altijd met monteur Sjoerd de Goede, Gerald Perdon, de data- en veringspecialist, teammanager Jarno Janssen en teameigenaar Roelof Waninge. Van deze mensen kan ik nog heel veel leren. Ik heb ook heel veel respect gekregen voor de monteurs. Ik ben een weekend tijdens de GP van Mugello in Italië mee geweest met het team en was toen monteur voor Jasper Iwema. Je gaat na zo'n weekend wel iets anders naar de monteur kijken.''

Volgens Scott Deroue is Michael van der Mark momenteel de beste motorcoureur in Nederland. De jonge coureur doet er alles aan om ooit dat niveau te halen. ,,Ik ga er alles aan doen om de top te halen. Ik moet dit jaar aanhaken anders wordt het afhaken en dan wordt het moeilijk. Ik heb echter geen last van extra druk. Als het niet lukt is het jammer. Ik wil echter het gevoel hebben dat ik er alles aan gedaan heb om de top te bereiken.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie