Beregoed in forse keramiek

9 december 2009 om 00:00 Nieuws

Niet alleen bij De Brink, maar ook in haar eigen atelier aan de Bruins Slotlaan in Nijkerk worden cursisten geschoold in de vele mogelijkheden van werken met klei.

Truus van Valkengoed schoolt cursisten NIJKERK - Tientallen cursisten bij Kreativiteitscentrum De Brink in Nijkerk volgden keramieklessen en -workshops bij Truus van Valkengoed. Na haar gedegen driejarige opleiding in keramische technieken te Gouda, gevolgd door een extra leerjaar glazuurkennis alsmede diverse lessen en workshops bij gerenommeerde keramisten, geeft zij haar ervaring graag door.

door Anneke Martini

Wat meteen opvalt bij binnenkomst in het atelier/lesruimte zijn de totaal verschillende keramische objecten van leerlingen. Klaar om te worden gestookt onder hoge temperaturen. De grote oven staat in de werkplaats achter het huis. Van Valkengoed: ,,De glazuren ontwikkel ik deels zelf, maar koop ze ook kant en klaar. Als proef om te kijken welk effect een glazuur heeft, maak ik monstertjes en op de achterkant noteer ik de gegevens. Het is heerlijk om te experimenteren en soms ontstaan er ‘cadeautjes’. Dit zijn onverwachte effecten. Maar je moet wel tegen je verlies kunnen, of een object gaat stuk of het resultaat valt erg tegen.’’

Van Valkengoed is dan ook door schade en schande wijs geworden en ze zoekt graag haar grenzen op. Die grenzen zijn zeer ruim, want in haar woning is een grote variëteit aan prachtige objecten te bewonderen. Uiteenlopend van vazen, schalen, wandpanelen tot beelden, potten en grappige kippen, met steeds die bijzondere glazuren. Vaak een combinatie van mat en glanzend, voor de spannende tegenstellingen.

In het verleden had de keramiste een periode waarin de tulp centraal stond. Bijzonder zijn de sculpturen met ronde bloembladvormen en de raku-gestookte beelden.

Over het algemeen houdt Truus van Valkengoed van forse ‘stukken’. Dit raku stoken gebeurt, in het voorjaar met haar leerlingen, in haar eigen tuin of bij De Brink. Voor de voorwerpen wordt een speciale kleisoort gebruikt die tegen snelle afkoeling kan; grove chamotteklei. ,,Tijdens de lessen geef ik aanwijzingen en draag ideeën aan. Meestal wordt er van een klein voorbeeldje een grotere uitvoering gemaakt en dit kan heel goed uitpakken. Om inspiratie op te doen, heb ik veel literatuur over werken met klei. De techniek is heel belangrijk bij keramiek, die moet je goed onder de knie hebben. Eén luchtbelletje kan fataal zijn en het object ploft uit elkaar. Je ontdekt zoveel mogelijkheden met de glazuren, wat je ermee kunt bereiken.’’

Hoewel er al jong enige artisticiteit gloorde, is de Nijkerkse niet altijd met keramiek bezig geweest. Zij werkte aanvankelijk in het ambachtelijke bedrijf van haar man. ,,Toch wilde ik iets voor mijzelf gaan doen en ben met klei begonnen. Eerst om uit te proberen of het me zou liggen en ben toen aan de opleiding begonnen. Omdat ik het contact met cursisten prettig vind, ben ik al snel gaan lesgeven. Alleen in mijn atelier werken ligt mij niet zo. Het is leuk dat veel cursisten al jaren op de cursus blijven en dat je hun ontwikkeling ziet.”

Om de keramiek aan den volke te tonen, doet Van Valkengoed mee met de Atelierroute Nijkerk en de Kunstroute Hoevelaken en staat ze op de Kunstmarkt in Nijkerk.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie