IQBuzz: slimme reclame

17 juni 2009 om 00:00 Nieuws

Bertil Visser, afkomstig uit Enkhuizen, heeft een opleiding gevolgd tot reproductietekenaar aan de Grafische School. Hij kreeg les op een ouderwetse manier, waarbij hij. onder meer leerde omgaan met wrijfletters en Rotring pennen. ,,Ik wist op dat moment niks van dtp’en.”

HOEVELAKEN - De eigenaars van reclamebureau IQBuzz, Pim van Duijn en Bertil Visser, zwaaien sinds september 2007 de scepter in hun bedrijf op De Wel 2c in Hoevelaken. Ze maken ‘slimme reclame’, zoals ze het zelf noemen. ,,Iedereen kan reclame maken, maar de manier waarop je die uiting in een krant, tijdschrift of website zet is een kunst,” aldus het gedreven tweetal.

door Maureen van Goethem

Hij ging na verloop van tijd werken op kantoor totdat iemand hem vroeg of hij een wandschildering wilde maken. ,,Want ik kon leuk tekenen zeiden ze.” Daar volgde een bericht over in de krant en hij kreeg daar wel heel veel positieve reacties op: ,,En ook werk. Toen ben ik twee dagen in de week gaan werken. Zo ben ik langzaam weer het vak ingerold. Deels heb ik het vak mezelf geleerd, want tijd voor een opleiding had ik niet meer.”

Maar Bertil miste een sparringpartner om zijn eigen reclamebureau op te bouwen.

Creatieve brein

Pim van Duijn is een getogen Hoevelaker en het creatieve brein achter IQBuzz. Hij werkte na verschillende banen waar zijn creativiteit niet tot uiting kwam, als accountmanager in de uitzendbranche en aan de commerciële kant van de reclamewereld. Hij weet als geen ander creativiteit commercieel te verpakken. Pim is de uitdenker van de ideeën en concepten, schrijft de teksten en werft de klanten. Ook proefde hij van de televisiewereld toen hij meedeed aan een wedstrijd en een TV-format schreef voor een komedie over een fout uitzendbureau. Omdat hij illustraties nodig had om dit format professioneel vorm te geven kwam hij in contact met Bertil.

Zij kwamen elkaar tegen op een forum van de rockband Kiss en bleken gezamenlijke interesses te hebben zoals reclame, TV, film en een band. In Pim vond Bertil de sparringpartner waar hij naar op zoek was.

Zo zijn ze gestart met het creatief reclamebureau IQBuzz. Een twee-eenheid die zoals zij bewoorden ,,perfect is voor ons reclamebureau; een denker en een doener, een drukke en een rustige persoonlijkheid, een ideale krachtige combinatie. Wij vullen elkaar gewoon aan.” IQBuzz is uitgegroeid tot een slim reclamebureau met inmiddels zes mensen.

uIQBuzz, De Wel 2c, Hoevelaken. Tel. 033-8442198. www.iqbuzz.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie