Nut en noodzaak tunnel in Amersfoortseweg betwist
15 april 2009 om 00:00 NieuwsOppositielid Jan Duijnhouwer had zeer kritische noten gekraakt in een uitgebreid betoog. Hij had geen argumenten gezien in de notitie van het college en sprak van het ,,inplempen van een niet op argumenten gebaseerde, maar opgetuigde Lambooijtunnel.” Hij wilde geen 20 miljoen besteden aan een maatregel die er alleen maar voor zorgt dat automobilisten in de spits enkele minuten minder lang hoeven te wachten. Duijnhouwer wilde een diepgaande studie naar de noodzakelijke infrastructuur aan dezed zijde van Nijkerk.
door Henk Brinkman
,,Het ware mij ook liever geweest als eerst de nieuwe afslag op de A28 geopend was, zodat we nog beter inzicht hadden in de verkeersstromen. Nu is er een kans op subsidie in het kader van de tweede tranche spoorse doorsnijdingen. En die kans doet zich binnenkort niet weer voor.”Ook andere fracties toonden zich kritisch. Niet zozeer over de tunnel. Ries van Elteren (Partij Nijkerk) hekelde de vooringenomenheid van het rapport. ,,Het lijkt wel of er alleen argumenten voor aanleg zijn.” Ook hij wees op het verband met andere verkeersproblemen. ,,Wat lost de tunnel op als we niet ook andere problemen, zoals de kruising bij Albert Heijn oplossen?” Het CDA wilde nog geen afweging maken, maar vond in de notitie wel een rechtvaardiging voor de tunnel. Ook vroeg Windhouwer naar een verkeers- en vervoersplan. Lambooij stelde dat het opstellen daarvan een megaklus is. ,,Dat kunnen we niet in korte tijd.” Windhouwer kon zich dat voorstellen, maar vroeg wel om een ruwe schets van het totaalbeeld om tot een afweging te kunnen komen.
Lambooij wierp de suggestie dat hij met een prestige-object bezig was, ver van zich af. Hij wees er ook op dat het treinverkeer op het tracé Amersfoort-Harderwijk vanaf 2103 in korte tijd substantieel zal toenemen. Dan nemen de wachttijden ook toe.