Ingezonden: ‘Nijkerk heeft zitten slapen’

4 februari 2009 om 00:00 Nieuws

‘Boeing-baby komt boven Nijkerk ter wereld’. Althans dat was mijn eerste reactie toen ik in deze krant las dat het CDA aan het college van B&W vragen had gesteld over de uitbreiding van Lelystad Airport. De luchthaven zal namelijk worden uitgebouwd tot een regionale luchthaven waar onder meer vliegtuigen van het formaat Boeing 737 en Airbus A 320 zullen neerstrijken. Maar liefst 4 van de 5 vliegroutes gaan over Nijkerks grondgebied.

In mei 2004 (dus 4½ jaar geleden) heeft de luchthaven toestemming gekregen om uit te breiden en zich om te vormen tot een regionale luchthaven. Na een uitgebreide Milieu Effecten Reportage (MER) heeft de luchthaven in mei 2008 daarvoor een formeel verzoek ingediend bij de minister van Verkeer en Waterstaat. Dit komt dus zeker niet ‘uit de lucht vallen’. Onze buren hebben het namelijk beter voor elkaar (gekregen!). De gemeente Harderwijk en Nunspeet zitten er namelijk ‘bovenop’ en vuistdiep in! Want…deze slimme gemeentes hebben de Niekarkers een flinke loer gedraaid! Of toch niet? Nee, deze gemeentes hebben alert en daadkrachtig gereageerd.

Wat hebben deze gemeentes dan beter gedaan? Alles! Op 1 december 2005 heeft het college van B&W in Harderwijk al vragen beantwoord van de PvdA. De vragen droegen de strekking: ‘zodat er bij Harderwijk niet ook een Schiphol omgeving ontstaat’. De actieve houding van de colleges en de raden van Harderwijk en Nunspeet hebben er op 14 juli 2008 toe geleid dat zij een alternatieve vliegroute hebben voorgesteld die pal over de gemeente Nijkerk loopt. Weliswaar niet ‘over de stad Nijkerk’ maar strak langs de verschillende woonkernen. Het college van Gedeputeerde Staten van Gelderland ondersteunen dit alternatief van de gemeente Harderwijk en Nunspeet.

Dit alternatief wordt gezien als een zeer serieuze optie! Voor ons als omwonenden is deze ontwikkeling zorgwekkend. De vraag die dan gesteld móet worden: waar was Nijkerk al die jaren? Deze vliegtuigen zullen namelijk een zeer substantiële bron vormen van geluidsoverlast.

De vliegtuigen zullen op zo’n 1.800 meter hoogte overvliegen en dit zal voor de omwonenden een geluidsoverlast opleveren van zo’n 97dB. Dat is te vergelijken met een langsrijdende tractor. Dit is overigens nog een voorzichtige schatting, want de vliegduur van en naar Lelystad Airport tot aan de gemeente Nijkerk met dergelijke vliegtuigen is namelijk zo’n 2 tot 4 minuten. Helaas vliegen deze motorische vogels dan óver en langs ónze kernen.

Hopelijk zet Nijkerk alles op alles om deze springvloed te keren. Beter laat dan nooit zullen we dan maar zeggen, maar om heel eerlijk te zijn heb ík er een hard hoofd in. Laten wij hopen dat de Nijkerkse politieke inspanningen niet crashen in ‘een Schiphol omgeving’. Want dan ziet Niekark ze écht vliegen medio 2010!

Erik den Hertog, Nijkerkerveen

advertentie
advertentie