Grootouders in de schoolbanken

8 oktober 2008 om 00:00 Nieuws

Arco van Houwelingen, directeur Van Rootselaarschool, vertelt dat de school één keer in de vier jaar een ‘opa en omadag’ organiseert. De onder- en bovenbouw was opgesplitst in twee bezoektijden, zodat grootouders die meerdere kleinkinderen op school hebben ze allemaal konden bezoeken. Kinderen die geen grootouders meer hebben, of die niet in de gelegenheid waren om te komen, mochten iemand anders uitnodigen.

Opa’s en oma’s in grote getale naar school NIJKERKERVEEN – De C.J. van Rootselaarschool organiseerde gistermorgen een geslaagde ‘opa en omadag’, die door circa tweehonderd grootouders werd bezocht. Grootouders mochten een kijkje nemen in de klas van hun kleinkind(eren) en meedoen. De opa’s en oma’s bleken heel creatief met klei te zijn en goed in hoofdrekenen en spelling.

Door Belinda van der Horst

De hele school gonst van gezellig geroezemoes, zelfs buiten is het te horen. Grootouders en kleinkinderen genieten duidelijk van deze speciale dag. In de klas van juf Rianne zijn de kleuters en hun grootouders lekker aan het spelen met de zandbak, in de poppen- en bouwhoek, met klei en andere spelletjes. De grootouders zijn heel creatief met klei en maken mooie dingen. Juf Linda leest een verhaal voor aan haar kleuters en hun grootouders. Het verhaal gaat, heel toepasselijk, over een opa en oma. Als het verhaal uit is applaudisseren de grootouders voor de juf. Beide kleutergroepen hebben een paar dansjes ingestudeerd en laten deze in het speellokaal zien. Daarna is de pret afgelopen en mogen de kleuters hun opa’s en oma’s een dikke knuffel geven.

Bij groep 3 kan er geen muis meer naar binnen. Er zitten 30 kinderen in de klas die allemaal bezoek hebben. De kinderen lezen trots woordjes voor die ze geleerd hebben. ‘Welkom lieve opa’s, oma’s en anderen’ staat er op het schoolbord in groep 4. De kinderen zijn druk met rekenen, taal en spelling. “We laten zien wat we geleerd hebben en waar we mee bezig zijn”, zegt juf Steffie. In groep 5 is juf Marieke een verhaal aan het voorlezen over de Tweede Wereldoorlog. “We hebben het hier nog nooit over gehad, dat komt pas in groep 7 en 8 aan de orde”, vertelt ze. De kinderen weten verrassend veel antwoorden op de vragen die hun juf stelt over de oorlog. In groep 6 wordt gewerkt aan taal en spelling en laten de kinderen zien wat ze op de computer kunnen.

Juf Jacqueline laat in groep 7 de werking van het nieuwe digitale schoolbord aan de grootouders zien. “Dit past bij de tijd waarin de kinderen opgroeien. Het spreekt erg aan. De lessen worden er levendiger door”, vertelt ze. Zo zijn er ondermeer filmpjes en beelden te zien bij de lesstof. Groep 8 is aan het rekenen op het digitale schoolbord. Een opa mag het ook eens proberen. Robin en Victoria geven een les in spelling . “Als je het niet snapt, steek dan effe je vinger op”, zegt Robin tot de grootouders. Als een paar grootouders tegelijk een antwoord op een vraag geven, zegt Victoria streng:“Wel je vinger opsteken”.

advertentie
advertentie