Postk@mer in oude postkantoor

28 mei 2008 om 00:00 Nieuws

Op 21 mei vond er in De Dolle Joncker een kennismakingsavond plaats voor de cliënten, hun ouders/verzorgers, vrijwilligers en medewerkers van Philadelphia. Er was een feestelijke ontvangst met een traktatie bij de koffie. Speciaal voor de foto deden de cliënten een sloof voor en een koksjasje aan. Ze waren maar wat trots op hun nieuwe outfit. Vervolgens stelden alle cliënten zich voor en vertelden iets over hun huidige werkzaamheden en hobby’s. De jongste cliënt is 17- en de oudste 41 jaar.

Cliënten Phila- delphia runnen restaurant NIJKERK – Stichting De Postk@mer hoopt eind dit jaar of begin volgend jaar een Grand Café en een Cadeauwinkel te openen in het voormalige postkantoor aan de Kleterstraat, onder de naam ‘De Postk@mer’. De Stichting is een samenwerkingsverband aangegaan met de Woningstichting Nijkerk en de Stichting Philadelphia Zorg. Negen cliënten met een verstandelijke beperking gaan in De Postk@mer werken in het kader van dagbesteding. Met ingang van 2 juni krijgen zij wekelijks een 4-daagse horecaopleiding, die verzorgd wordt door Philadelphia. Restaurant De Dolle Joncker stelt hiervoor hun restaurant en keuken beschikbaar.

Door Belinda van der Horst

Samenwerking

Anja Vedder is één van de initiatiefnemers van De Postk@mer en neemt de begeleiding van de cliënten op zich. Ze vertelt hoe ze tot dit initiatief is gekomen: “Ik heb in een soortgelijk project, een winkel in A’foort gewerkt. Als inwoner van Nijkerk leek het mij leuk om hier iets dergelijks op te starten, samen met andere initiatiefnemers.” Het is echter moeilijk een geschikte ruimte te vinden. Het voormalige postkantoor stond leeg, en krijgt nu met dit project een goede bestemming. De Woningstichting is eigenaar van dit pand. St. De Postk@mer is een samenwerkingsverband aangegaan met de Woningstichting en de St. Philadelphia Zorg, die de zorgaanbieder is. Jacques Overkamp, voorzitter van St. De Postk@mer, verteld dat er extern niets aan het postkantoor verbouwd hoeft worden, maar intern wel. De inrichting en exploitatie van het 400 vierkante meter grote gebouw kosten veel geld. Voor een aantal trajecten is door het bedrijfsleven medewerking toegezegd, toch moet er nog veel gebeuren. Zo heeft de Lions Club de opbrengst van hun golftoernooi beschikbaar gesteld. Overkamp vindt het ook belangrijk dat het voormalige postkantoor op de locatie behouden blijft en een goede doelstelling krijgt. Door een adviesbureau is er onderzoek naar de haalbaarheid van het project gedaan, met positief resultaat.

Opleiding

Met ingang van 2 juni a.s. krijgen de cliënten, die in De Postk@mer gaan werken, wekelijks een 4-daagse horecaopleiding van 30 lessen. Deze wordt verzorgd door Philadelphia. Tijdens de opleiding wordt er ondermeer geoefend in hygiëne, veiligheid, sociale vaardigheden en winkel- en geldtraining. Restaurant De Dolle Joncker stelt hiervoor hun restaurant en keuken beschikbaar. “Wij kunnen het restaurant misschien dan wat hand- en spandiensten aanbieden door het geleerde in praktijk te brengen”, zegt Anja Vedder. De opleiding wordt afgesloten met een examen.

Activiteiten

“De Postk@mer moet ook een leerwerkplek worden waar men kan doorstromen naar een baan in het bedrijfsleven”, vervolgt Anja. Wanneer de Postk@mer geopend wordt is nog niet bekend. Men hoopt dit eind van dit jaar of begin volgend jaar te realiseren. Er hebben zich 9 cliënten voor het project aangemeld, maar er is ruimte voor 20 personen. Zij dienen echter wel een indicatie voor dagbesteding te hebben. In De Postk@mer komen ook beroepskrachten te werken, zoals een kok, en begeleiders en vrijwilligers. De Postk@mer wordt 6 dagen per week geopend, van maandag t/m zaterdag. Naast een lunch en kleine hapjes, kan men er ook terecht voor een receptie of verjaardag. Ook worden er workshops voor kinderen en volwassenen georganiseerd en vindt er verkoop van zelfgemaakte producten plaats in de cadeauwinkel. Mogelijk wordt er ook nog een internetcafé gerealiseerd.

Het thema Post krijgt een plekje in De Postk@mer. De mogelijkheid blijft bestaan om er een verjaardagskaart te kopen. Naast de opleiding gaan de cliënten iedere woensdag naar creativiteitscentrum De Brink, waar ze les krijgen van kunstenaars. Ze leren er ondermeer cadeaudoosjes vouwen wat weer toepasbaar is in de cadeauwinkel.

u Informatie: Anja Vedder, tel. : 06 – 10 19 02 75.

advertentie
advertentie