Blow - job voor jonge bobs

19 maart 2008 om 00:00 Nieuws

NIJKERKERVEEN - Op zaterdag 15 maart organiseert Stichting TeamAlert, dé verkeers-veiligheidsorganisatie voor jongeren, in partycentrum Starlight in Nijkerkerveen een BobZone. Met de actie wil TeamAlert jonge automobilisten stimuleren om geen alcohol te gebruiken in het verkeer. Dit doet TeamAlert niet door dronken bestuurders te bestraffen, maar juist door nuchtere Bobs te belonen. Bobs die een prachtige 0,0 promille blazen komen in aanmerking voor ‘frisse’ Bob-gadgets.

Cijfers

In 2006 hebben zich volgens de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) 5761 ongelukken voorgedaan waarbij alcohol in het spel was. Bij 1529 verkeersongevallen waren jongeren tussen de 15 en 25 jaar betrokken.1 Geschat wordt dat die getallen nog hoger liggen. Vaak wordt er namelijk geen onderzoek verricht naar de oorzaak van de verkeersongevallen waarbij maar één verkeersdeelnemer betrokken is. Een verklaring voor de grote betrokkenheid van jongeren bij ongevallen ten gevolge van alcohol is volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in de eerste plaats vanwege het gebrek aan ervaring als bestuurder. Ten tweede reageren jongeren – de grootste groep beginnende bestuurders – door hun nog lage (alcohol) tolerantie heftiger op alcohol dan ouderen.2

Actie

TeamAlert richt zich met de BobZone op jongeren tussen de 18 en 25 jaar, die na het uitgaan nog met de auto naar huis moeten. De actie wordt gehouden tijdens grote dancefeesten en in discotheken waar Teamalert met een stand en een promotieteam aanwezig is. Een ‘Blowjob’-team van 4 tot 6 promotiemedewerkers bemant gedurende de hele avond de BobZone. Bobs kunnen aan het eind van de avond bij de Bob-stand een blaastest (“blowjob”) ondergaan. Nuchtere bestuurders die aan het einde van de avond 0,0 promille blazen, maken kans op tal van Bob-gadgets en mogen op de foto. Deze foto’s zijn terug te vinden op de site van BobZone3.

Over TeamAlert

Stichting TeamAlert is dé verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren. Sinds 2000 zetten de jongeren van TeamAlert zich in om hun leeftijdsgenoten bewust te maken van verkeersveiligheid en van hun kwetsbare positie in het verkeer. Dit doet TeamAlert door het voeren van originele en humoristische campagnes. Het doel daarbij is om het gedrag daadwerkelijk te veranderen, en zo het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Het verkeer vormt onder jongeren namelijk nog altijd doodsoorzaak nummer één.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie