,,Zilverschoon zou nu veel hoger scoren”

27 december 2007 om 00:00 Nieuws

Dat de gegevens dateren uit 2005 en 2006, is het belangrijkste punt van kritiek van Corbijn. ,,De gegevens zijn verouderd,” stelt hij. ,,Dat is ook de kritiek van externe deskundigen en onze koepelorganisatie. Bovendien is er sinds 2005 in Zilverschoon heel hard gewerkt aan verbetering van de kwaliteit van de zorg.” De tegenwerping dat die situatie geldt voor alle verpleegtehuizen die op de ranglijst zijn genoemd, werpt hij van zich af. ,,Wij weten wat we hier hebben gedaan aan kwaliteitsverbetering. Niet bekend is wat andere tehuizen hebben gedaan, zodat een vergelijking niet valt te maken.”

NIJKERK - ,,Als onze mensen lezen dat Zilverschoon slecht scoort, doet dat pijn,” zegt Lex Corbijn, locatiedirecteur van verpleegtehuis Zilverschoon. Aanleiding voor deze ontboezeming is de publicatie in De Volkskrant van een ranglijst van verpleegtehuizen, waarin Zilverschoon een 271e plaats kreeg toebedeeld. De ranglijst is gebaseerd op gegevens van de Inspectie voor de Volksgezondheid uit 2005 en 2006. door Henk Brinkman

De Volkskrant baseerde de ranglijst op gegevens van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, maar het kostte veel moeite de gegevens boven tafel te krijgen. Slechts door een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur en tussenkomst van de rechter, kwamen de gegevens beschikbaar voor publicatie. Een procedure die bijna een jaar in beslag nam. De Volkskrant legde in overleg met deskundigen een aantal zwaartepunten. Dat waren de aanwezigheid van meerpersoonskamers, het vastbinden van bewoners, de preventie van doorligwonden, het ziekteverzuim van het personeel en het op orde hebben van de registratie.

Geen bezwaar tegen openheid

Corbijn heeft geen bezwaar tegen publicatie van deze gegevens. ,,Daar is niets mis mee, integendeel, dat is alleen maar goed. Voor het onderwijs publiceert het dagblad Trouw ook gegevens over de kwaliteit van de scholen. Ook voor ziekenhuizen wordt een ranglijst opgesteld. Dat werkt ook heel goed en ik heb er geen bezwaar tegen. Ik heb er alleen bezwaar tegen dat deze gegevens sterk verouderd zijn. Dat valt me een beetje tegen van de Volkskrant. Het gaat om publiek geld en dat moeten we verantwoorden. Bovendien wil ik ook graag weten naar wat voor tehuis ik mijn ouders zou moeten brengen. als zij daaraan toe zijn. Maar deze lijst is gebaseerd op verouderde gegevens.”

Praktijk telt

De locatiemanager wijst erop dat Zilverschoon in oktober van dit jaar een positief advies voor het bronzen keurmerk, een kwaliteitscertificaat, heeft gekregen van Perspect, een bureau dat de kwaliteit van de zorg toetst. Lex Corbijn: ,,Daar hebben we hard voor gewerkt en het heeft tot een goed resultaat geleid. Als dan nu in de krant wordt bericht, dat Zilverschoon slecht scoort, klopt dat niet met de realiteit en dat doet pijn. Bij iedereen die hier werkt.”

Volgens Corbijn gaat het in de zorg om de toegepaste kwaliteit niet meer om alles wat op papier staat. ,,Het gaat ook om de praktijk. Daar werden we ook op getoetst. Hoe wordt de theorie in de praktijk omgezet. Het gaat niet alleen om wat er op papier staat, maar het draait nu veel meer om het resultaat. Kent het personeel de inhoud en wekt het daarnaar. Er is een branchenorm geformuleerd voor verantwoorde zorg is en daar zijn wij in Zilverschoon op getoetst.Wij houden ons aan die norm. De resultaten worden gemeten door waarderingsonderzoeken onder cliënten en hun vertegenwoordigers, meestal de familie. Zilverschoon scoorde daar eerder dit jaar heel behoorlijk in met een gemiddelde van 7,5. Komend jaar komen de resultaten van deze metingen op www.kiesbeter.nl in een soort kwaliteitskaart. Die gegevens van de verpleeghuizen zullen onderling beter vergelijkbaar zijn.”

Hij durft de stelling aan dat Zilverschoon nu tien punten hoger zou scoren in de lijst van de Volkskrant dan destijds het geval was. Dat zou betekenen dat Zilverschoon een dikke 150 plaatsen zou stijgen op de ranglijst.

Kleinschalige zorg

Eén van de zwaartepunten in het onderzoek van de Volkskrant was de aanwezigheid van meerpersoonskamers. Corbijn:,,Wij hebben plannen voor nieuwbouw, maar de procedure voor het bestemmingsplan verloopt erg traag. Daar kunnen wij niets aan doen. We hebben wel gewerkt aan kleinschalige zorg. De zorg is nu ondergebracht in teams rond huiskamers van kleine groepen bewoners. Dat heeft ook gevolgen voor het personeel, maar iedereen is gemotiveerd om daar aan te werken.

Er is een sterke verbetering in de kwaliteit van de zorg in Zilverschoon, wil Corbijn maar zeggen.

advertentie
advertentie